EasyCarbon övergödning? Konsekvenser?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    EasyCarbon övergödning? Konsekvenser?

    Doserade fel i mitt ena 90liters.
    5ml mot föreslagna 1ml/50liter.

    Nu är hela karet thee aktigt.
    Är det algblommning som är på G?
    Nämna kan att två fiskar har dött...inom loppet av ett dygn.

    Hjälper 60% vattenbyte i två dagar?
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    EasyCarbo är giftigt om man överdoserar, har jag hört. Vattenbyten borde hjälpa.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Kommer grumligheten att försvinna också?
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Kalavera
        • August 2003
        • 180

        #4
        Japp - EasyCarbo kan vara giftigt för både fiskar och växter om man överdoserar (därav den röda varningstexten på flaskan), och du gav en nästan tre gånger för hög dos.
        Algblomning tror jag det inte är - då EasyCarbo närmare dödar alger än göder dessa.

        Byt ordentligt med vatten så bör det lösa sig - två 60% vattenbyten över två dagar tycker jag låter som en bra idé.
        540l påväg mot sydamerikansk biotop
        http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
        http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Jag pytsade i 3-4ggr dosen i misstag nån gång utan större problem. Måste dock medge att jag hade en grymm växtmassa i karet så den absorberade nog en hel del.
          Men som sagt så är det bara att byta vatten om du vill vara säker.

          //NiXoN

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Blev lite nojig av det där... Jag ger 2 ml till 54 liter en gång i veckan utan problem, resten av dagarna ger jag 1 ml.. Ska kanske hålla mig till 1 ml...

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Hmmm...mina växter mäktade nog inte med att suga upp så mycket näring o kol på en gång.
              En sak är säker att easycarbo tar död på alla typer av alger.
              hade pensel, tofs, kisel, cyano alger i ett 240liters i massor dessutom.
              Efter gödning med easycarbo i fyra dagar nu så är alla alger borta.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • akino
                • January 2008
                • 146

                #8
                Ursprungligen postat av firefox75
                Kommer grumligheten att försvinna också?
                Din drumlighet beror på att bakterierna i filtret också har tagit stryk och dött till stor del. Jag fick grumlighet två dygn efter överdosering och gjorde vattenbyte och rensade filtret ordentligt, för det som grumlade var också syreförbrukande och blev ett sekundärt problem efter EC överdosering.

                H.

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Var nog

                  Ursprungligen postat av akino
                  Din drumlighet beror på att bakterierna i filtret också har tagit stryk och dött till stor del. Jag fick grumlighet två dygn efter överdosering och gjorde vattenbyte och rensade filtret ordentligt, för det som grumlade var också syreförbrukande och blev ett sekundärt problem efter EC överdosering.

                  H.
                  Därför två av fiskarna dog...pga syrebrist...alla fiskar stod ju o snappade luft innan bytet.
                  Så ett filterbyte/rengörning kan vara på sin plats idag när jag ska göra nästa delvattenbyte tycker du?

                  Efter första delvattenbytet igår så klarnade vattnet betydligt...
                  Så jag ska väl se om jag kan få iordning på karet igen.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • akino
                    • January 2008
                    • 146

                    #10
                    Fiskarna dog inte nädvändigtvisav syrebrist, itan förgiftning av EC, men fick syrebrist symtom.

                    När jag expreminterade med EC så slog jag dessutom ut filtret och detta gav grumlighet två dagar senare och då dog dem fiskar som jag laggt tillbaka efter överdoering och vattenbyte.

                    tvätta filtret från den värsta grumset och byt vatten om det är grumligt nu annars avvakta.

                    jag vet inte hur känsligt filterbakterierna är men jag slog i ordentligt för jag ville bli av med sniglarna, och då fick jag infusorier antar jag som "åt" upp all syret.

                    H.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Substansen i EC sägs vara en aldehyd, och har egenskaper påminnande om formalin (formaldehyd). Överdosering kan säkert slå ut filter, ämnet i sig förbrukar syre, och kan döda alger och snäckor vilket ökar den biologiska belastningen på akvariet. Resultat: risk för syrebrist och ev. nitrit.

                      Det är ett hyfsat läskigt ämne, så viss försiktighet är nog bra. Det är betydligt elakare än vanlig flytande näring, och det borde nog sitta en varningstext på flaskan.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Nån som vet hur pass farligt det är för snäckor? har funderat över att köpa och dosera en dos efter vattenbyte enbart för att avliva lite alger (har annars mäsk för co2) men då min botten består av typ hälften malaysiska sandsnäckor och hälften sand så om jag riskerar snäckorna skulle jag ligga illa till.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Jag har kört det rätt mycket, och det verkar vara ofarligt för snäckor åtminstone upp till 1.5x rekommenderad dos.

                          Formalin är dock giftigt för snäckor, så jag skulle tippa att överdoserar du rejält dödar du snäckor med EasyCarbo också.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • akino
                            • January 2008
                            • 146

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Formalin är dock giftigt för snäckor, så jag skulle tippa att överdoserar du rejält dödar du snäckor med EasyCarbo också.

                            JAPP!

                            Utrotade sniglarna ur mina kar med just EC.

                            H.

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #15
                              Ursprungligen postat av akino
                              Din drumlighet beror på att bakterierna i filtret också har tagit stryk och dött till stor del. Jag fick grumlighet två dygn efter överdosering och gjorde vattenbyte och rensade filtret ordentligt, för det som grumlade var också syreförbrukande och blev ett sekundärt problem efter EC överdosering.

                              H.
                              Har du något annat akvarium att flytta bakteriekultur ifrån så gör det. Man kan till exempel plocka upp filtret och pressa ur skitvattnet rakt ner i akvariet som behöver en nystart.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...