Funderingar kring akvarieväxter m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Abergoner
    • December 2007
    • 86

    #16
    Okej aa de får duga med ett rör tror jag för det finns ingen plats för att sätta in ett rör till Men en lösning kan ju vara att köpa en enkel 2-rörs ramp och sen täcka över det är kvar med en bit plywood typ

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #17
      Ursprungligen postat av Abergoner
      Okej aa de får duga med ett rör tror jag för det finns ingen plats för att sätta in ett rör till Men en lösning kan ju vara att köpa en enkel 2-rörs ramp och sen täcka över det är kvar med en bit plywood typ
      Vore nästan lite synd om du har en fin heltäckande ramp nu tycker jag, men börja med ett powerglo rör och se om du vill ha mera sen, då tycker jag du ska fundera på om det kanske skulle va ide att byta ut ditt nuvarande rörsystem mot ett T5 så får du ett rör på 24watt istället på samma utrymme

      Kommentar

      • Abergoner
        • December 2007
        • 86

        #18
        Va på akvarielagret igår och frågade vilket lysrör jag skulle köpa som var bäst för växter och fick då svaret att Flora Glo var det han rekommenderade så jag köpte ett sånt på 15w + en reflektor, lite Vallisneria, Javaormbunke och en rot.

        Jag fäste Javan på roten och placerade ut Vallisnerian längs den högra kanten framför pumpen. Kan Vallisnerian må dåligt av att stå framför pumpens "utblås"? Tror ni att Flora Glo var ett bra köp och kommer mina lättskötta växter att klara sig och växa? Ska senare köpa Anubias och en högt växande växt som kan täcka doppvärmaren i vänstra hörnet (Tipsa gärna!).

        Edit: Väntar fortf på PMDD..

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Ja flora glo kan säkert va ok men jag hade iaf valt power glo för det är minst lika bra för växterna men ger snyggare färg på fiskarna i min mening.
          Tror inte din vallisneria tar nån skada av att va framför utblåset om du inte har en väldigt kraftig pump, blir mera att den står på lut i karet om man säger så
          Mitt tips på hög växt är den här



          har själv den i mitt svagbelysta och höga akvarium och den är den växt som verkar trivas bäst där.

          Kommentar

          • ChristianM
            • June 2006
            • 111

            #20
            Ursprungligen postat av Abergoner
            Okej aa de får duga med ett rör tror jag för det finns ingen plats för att sätta in ett rör till
            Det trodde inte jag heller att det fanns i mitt 54 liters men efter mycket experimenterande på akvarielagret så hittade vi en lösning som är snarlik den de själva har i sina akvarier. Vet tyvärr inte vad killen som hjälpte mig heter men de är ju ganska duktiga allihop där så om du inte får ordning på ljuset med det lysrör du nu köpt så åk dit igen och förklara läget för dem så kan jag garantera att de hjälper dig att lösa det med den ramp du har nu

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              FloraGlo är ett av de sämsta växtrören man kan köpa faktiskt, i linje med glödlampor:


              Satsa på högkelvin trifosfor typ PowerGlo, Aquarelle, Aquastar och Triton. Dom har hög PUR-effektivitet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                (Men det kanske ska sägas att dom som inte kör ferrari-hightech sannolikt har svårt att se skillnad i tillväxt ändå eftersom växterna oftast är begränsade av CO2, inte ljus)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • wlappis
                  • December 2006
                  • 200

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Eller som Kjell säger i en av mina första zoopettrådar:

                  "En oerhört intressant frågeställning. Ville bara ha ett klargörande för att kunna ge ge ett korretionsrelaterat svar. Har du kollat larvitationsnivån på den kollererade deflaistiska grönzonsambivalensen. Eller för att skriva det enklare. Vad är ditt LQMRoPQ2V8-värde"
                  Hehe har läst den förr

                  Kommentar

                  • Abergoner
                    • December 2007
                    • 86

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    FloraGlo är ett av de sämsta växtrören man kan köpa faktiskt, i linje med glödlampor:


                    Satsa på högkelvin trifosfor typ PowerGlo, Aquarelle, Aquastar och Triton. Dom har hög PUR-effektivitet.
                    Konstigt att dom rekommenderade det isåfall Nu har iaf min PMDD kommit och första dosen är i, får hoppas jag ser resultat om en månad sisådär

                    Kommentar

                    Arbetssätt...