Funderingar kring akvarieväxter m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Abergoner
    • December 2007
    • 86

    Funderingar kring akvarieväxter m.m.

    Tjenare!

    Har ett 80 liters (60*30*46) akvarium som jag vill plantera in en massa växter i. Bottenmaterial är biltemas blästersand 0,1-1mm och lysrörsrampen har ett okänt lysrör med en form av reflektor i rampen. Jag kommer också ha någon rot i akvariet.

    Eftersom jag vill ha mycket växter i akvariet så har jag kollat runt lite på växtnäring och sett att PMDD är det som rekommenderas av de flesta här inne och det lutar nog åt att jag kommer köpa det men undrar bara om det finns något likvärdigt man kan köpa i affär och slippa blanda själv? Jag kommer försöka att köpa lätta växter för att lättare få dom att trivas.

    Akvariet är ganska djupt och därför börjar jag undra om det verkligen kommer att räcka med ett lysrör och bör jag köpa ett nytt som jag vet märket på (ex. aquarelle)?

    Har också en fråga angående flytväxter, jag har nyss köpt flytväxter men eftersom min pump blåser runt dom så står de aldrig still och min tanke hade vart att de skulle kunna "hålla sig" till ett hörn av akvariet där vattnet inte rör på sig så mkt hur kan jag lösa det? Sen har jag problem att mata med flingfoder när de fastnat på bladen och i rötterna på dom och inte kommer ner mot botten.

    Vad mer bör jag tänka på och har ni några fler tips på hur jag kan få mina växter att trivas? CO2 är ganska uteslutet då jag varken har råd att köpa utrustning till det här karet då jag snart ska köpa ett till som är större och inte vill ha något hemmabygge som står och förfaller och luktar i sovrummet. Mitt mål är ett hyffsat "lummigt" akvarium där det finns mycket gömställen och skuggade områden.

    MVH Viktor
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Om jag förstår rätt så är ditt kar 46cm högt och det räcker med ett lysrör om du bara ska ha väldigt enkla växter.
    Det står säkert nåt på röret som sitter i rampen så vrid lite och kolla vad det står så kan vi råda bättre.
    Att fixa ett hemmabygge med CO2 är ju mäsk och det luktar inget om du inte gör nåt väldigt fel men köp annars easy carbo och dosera enligt anvisningarna istället så funkar det bra istället.
    PMDD är ju det som rekomenderas för att det har allt och är billigt, köper du en dos så räcker den till 5000liter så du behöver bara krångla med att blanda lite pulver och vatten vart annat år eller så finns annars färdiga alternativ men kan inte minnas vad dom heter just nu.
    vill du hålla flytväxterna i ett hörn så kan du tex lägga en slinga av fisklina eller nån gummisnodd i passande storlek.

    Kommentar

    • Kalavera
      • August 2003
      • 180

      #3
      Ett lysrör av typen aquarelle kan räcka men det är på gränsen, så om du har råd så skulle det nog inte skada att köpa en tvårörsramp.

      Du har två alternativ egentligen om du vill ha mycket växter - lowtech/walstad och hightech.
      Ett high-tech kar är mycket jobb med mycket ljus, CO2 och snabbt växande och välmående växter.
      Low-tech är ett kar med jordbotten, mindre ljus, ingen CO2, växtrikt men med mindre urval av växter samt lite jobb.

      Det är bara att välja och börja efterforska
      540l påväg mot sydamerikansk biotop
      http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
      http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

      Kommentar

      • Abergoner
        • December 2007
        • 86

        #4
        Jag ska kolla på lysröret imorrn om jag hinner efter jobbet men jag har beställt en dos PMDD och ska till akvarielagret på söndag och då ska det inhandlas växter samt kanske ett nytt lysrör

        Lysrörsrampen är heltäckande så jag vet inte om jag ska köpa en ny med 2 lysrörshållare så måste den vara heltäckande då jag inte vill att mina katter ska kunna fiska i akvariet. Är det nån som vet vart man kan köpa en så billig 60*30 ramp som möjligt eller finns det något bra sätt att täcka över ytan som blir över ifall man köper en vanlig smal ramp?

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av Abergoner
          Jag ska kolla på lysröret imorrn om jag hinner efter jobbet men jag har beställt en dos PMDD och ska till akvarielagret på söndag och då ska det inhandlas växter samt kanske ett nytt lysrör

          Lysrörsrampen är heltäckande så jag vet inte om jag ska köpa en ny med 2 lysrörshållare så måste den vara heltäckande då jag inte vill att mina katter ska kunna fiska i akvariet. Är det nån som vet vart man kan köpa en så billig 60*30 ramp som möjligt eller finns det något bra sätt att täcka över ytan som blir över ifall man köper en vanlig smal ramp?
          Om du har en heltäckande ramp och vill uppgradera till en med 2 rör är det troligen mest ekonomiskt att sälja hela karet och köpa ett annat där du får 2 rör från början.
          Jag har själv ett kar på drygt 50cm i höjd och ett ensamt rör utan reflektor (aqua-glo) och med detta är det inga problem att hålla enklare växter så är du noga med vilka växter du köper så kommer det att funka utmärkt

          Kommentar

          • classekoi
            • March 2007
            • 325

            #6
            operation

            Ursprungligen postat av Abergoner
            Jag ska kolla på lysröret imorrn om jag hinner efter jobbet men jag har beställt en dos PMDD och ska till akvarielagret på söndag och då ska det inhandlas växter samt kanske ett nytt lysrör

            Lysrörsrampen är heltäckande så jag vet inte om jag ska köpa en ny med 2 lysrörshållare så måste den vara heltäckande då jag inte vill att mina katter ska kunna fiska i akvariet. Är det nån som vet vart man kan köpa en så billig 60*30 ramp som möjligt eller finns det något bra sätt att täcka över ytan som blir över ifall man köper en vanlig smal ramp?
            http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=879&page=1 bara att operera in under rampen

            Kommentar

            • Abergoner
              • December 2007
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av classekoi
              Ska börja med att pröva hur bra växterna klarar sig på ett nytt lysrör men räcker inte det ser det väldigt bra ut att sätta in en sån för att lösa problemet!

              Ska skruva lite på röret och se vad det är för märke och watt snart men om jag köper ett nytt från akvarielagret så undrar jag vilket märke jag ska ha på lysröret som är bäst för växter som även finns i deras sortiment?

              Kommentar

              • Abergoner
                • December 2007
                • 86

                #8
                Har skruvat loss lysröret nu och det står absolut ingenting på det förutom CE märkningen i princip. Det är 45cm långt. På akvarielagret har dom de här märkena på lysrör i sortimentet: Aqua Star, Grolux, Biolux, Aqua Glo, Sun Glo, Power Glo, Life Glo, Flora Glo, Marine Glo, Coralstar och Arcadia. Vilket är att föredra endast ur växtsynpunkt? Om de återger fiskarnas färger är det ett plus också

                //Viktor

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9


                  15 watt över 80-liter är för lite. Jag körde lowtech med 15 välreflekterade Aquarellewatt över 60 liter och det växte i princip ingenting. PUR-kalkylatorn säger 15-30 microEinsteins/s/m2 användbara fotoner per sekund beroende på reflektor vilket är hälften av vad vissa växter klarar.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Sintei
                    • May 2006
                    • 501

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    15-30 microEinsteins/s/m2 användbara fotoner per sekund
                    Om du skulle typbestämma, vilken WARP hastighet är det enligt Star Trek modellen?
                    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Eller som Kjell säger i en av mina första zoopettrådar:

                      "En oerhört intressant frågeställning. Ville bara ha ett klargörande för att kunna ge ge ett korretionsrelaterat svar. Har du kollat larvitationsnivån på den kollererade deflaistiska grönzonsambivalensen. Eller för att skriva det enklare. Vad är ditt LQMRoPQ2V8-värde"
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av Abergoner
                        Har skruvat loss lysröret nu och det står absolut ingenting på det förutom CE märkningen i princip. Det är 45cm långt. På akvarielagret har dom de här märkena på lysrör i sortimentet: Aqua Star, Grolux, Biolux, Aqua Glo, Sun Glo, Power Glo, Life Glo, Flora Glo, Marine Glo, Coralstar och Arcadia. Vilket är att föredra endast ur växtsynpunkt? Om de återger fiskarnas färger är det ett plus också

                        //Viktor
                        Då bör du satsa på ett Power Glo, jag har som sagt ett lite sämre rör än så (också 15w) på ett högre kar på 100L och utan reflektor och så länge du håller dig till dom enklare växterna så lär det funka fint utan mera investeringar

                        Inte så att jag vill säga emot dig Defdac, det är för lite om man vill ha bubblande växter men för att hålla dom vid liv och en mycket svag tillväxt går om man väljer tex en svärdplanta eller lika lätt växt
                        Senast redigerad av Fuzzop; 08 February 2008, 11:53.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Inte så att jag vill säga emot dig Defdac
                          Jo det ville du, ljug inte =)

                          Mycket enkla växter kommer kunna hålla levandes som du säger, men inte mer än så.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Här är tillväxten på ett halvår i 60-litraren med 15 watts Aquarelle:


                            Inte en enda trimning, så tillväxten är som synes nästan obefintlig. I en välmående växtburk med bra med ljus, även ett low-tech, ska den där tillväxten ske på en vecka.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Här är tillväxten på ett halvår i 60-litraren med 15 watts Aquarelle:


                              Inte en enda trimning, så tillväxten är som synes nästan obefintlig. I en välmående växtburk med bra med ljus, även ett low-tech, ska den där tillväxten ske på en vecka.
                              Snyggt kar oxå, men om man mest är intresserad av fiskar så skulle jag tycka den tillväxten är helt ok och växterna ser ju fina ut, tror tillväxten i mitt höga yngelkar ligger på ungefär samma takt.
                              Ok då ville nog säga emot lite iaf
                              Har själv börjat bli lite mer intresserad av växter senare tid så till mitt låga sällskapskar har jag just påbörjat ett bygge av en 4rörs ramp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...