Vilken växt och vilken brist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    Vilken växt och vilken brist?



    Har ett antal av denna som jag fått av en bekant så jag har ingen aning om namn men nån här känner säkert igen den?
    Sen börjar dom äldre bladen alltid bli fulla med små hål, alger och man hittar ofta blad som ramlat av och flyter på ytan, inga av mina andra växter får några alger på sig eller trasiga blad och jag göder med PMDD och CO2 (mäsk).
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det är en hygrophila Corymbosa av något slag och bristen är Kaliumbrist.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Det är en hygrophila Corymbosa av något slag och bristen är Kaliumbrist.
      Ser precis ut som min Corymbosa '53b'. Denna kräver mycket kalium, btw...

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        jo det ser ut att vara en sån när jag kollar beskrivningarna, tackar
        Så några tips om vad jag bör öka på av pmdd'n eller kanske bara ge en full dos extra mellan vattenbytena? för jag ger mig inte på att byta vatten 2ggr i veckan kanske ge en dubbeldos easy carbo efter vattenbyte för att avliva algerna? eller kan det sista kanske va skadligt för karets snäckor?

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Det ser ut vara andra brister också så öka allt. Komplettera också med K2SO4 för att tillsätta extra Kalium som brukar kunna krävas för just Hygrophila corymbosa.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            ok nu har jag min K2SO4 uppblandad med nutrisi så det är väl enklast att bara öka på allt, kan en extra dos mellan vattenbyten funka då tro?

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Du får nog köpa mer K2SO4 så du kan dosera mer av bara denna om du vill att dina Hygrophila Corymbosa skall bli hålfria.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Du får nog köpa mer K2SO4 så du kan dosera mer av bara denna om du vill att dina Hygrophila Corymbosa skall bli hålfria.
                Ok, tackar då ska jag göra så, vågar du möjligen gissa på hur pass mycket mer jag ska dosera av K2SO4, gissar på att en dryg tredjedel av växtmassan i mitt kar är just Hygrophila Corymbosa

                Kommentar

                Arbetssätt...