Blandgödning, kulor, PMDD och torvkulor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Hagi
    svarade
    Det som händer vid vattenbyte är att näringsnivåerna i vattnet förändras, och ex. blir det mindre ammonium och nitrat vilka växterna klipper, men det går som sagt att hålla nivåer uppe med ämnad tillsats enligt anvisning. Större byte ger större förändring förutsatt att man inte ersätter "förlusterna".

    Ur ett fiskperspektiv så handlar det om att få bort de skadliga ämnena som oundvikligen blir av matning, bajs och förmultnande växtdelar. Dessa är skadliga om de finns i för hög koncentration, främst är det nitriten man bör ha koll på (det skall du inte ha mätbart), ammoniak är också mycket giftigt men sällan ett problem i normalfallet, kan däremot bli det i ex. ett starkt ammoniumhaltigt kar som man höjer pH i (genom tillsats eller genom större vattenbyte, beroende av vattentyp).

    pH-, kH- och nitrit- test kommer du långt på vad beträffar fiskens välmående
    Generellt så förespråkar jag små och täta vattenbyten före större och färre, bland annat för stabilitetens skull och för att små byten ej medför samma risk som större ur flera perspektiv

    Lämna en kommentar:


  • Nilsrolf
    svarade
    Ursprungligen postat av daFlower
    Vilka värden är det man skall hålla koll på då ??? Vilka är det som ändrar sig vid vattenbyte? Det bor en liten kemist innom mig som vill ut . Kan man via mätingar se när det är dax för byte ?
    de du har + kh, min erfarenhet är ökar n så får man se upp och märker när det är dags, jag tror att om man byter rutinmässigt 25% varje vecka så blir det inga problem under förutsättning att det är i hyfsad balans

    Lämna en kommentar:


  • daFlower
    svarade
    Men tillbaka till ursprungsfrågan:
    Hur skall jag göra med gödningen. Kan jag ha förmycket gödning redan, eller är det ok att slänga i lite PMDD varrannan vecka ?

    Lämna en kommentar:


  • daFlower
    svarade
    Ursprungligen postat av Nilsrolf
    min relativt korta erfarenhet säger att ett nystartat testar man ofta och efterhand märker man hur värdena förändrar sig och anpassar vattenbytena till det,
    Vilka värden är det man skall hålla koll på då ??? Vilka är det som ändrar sig vid vattenbyte? Det bor en liten kemist innom mig som vill ut . Kan man via mätingar se när det är dax för byte ?

    Lämna en kommentar:


  • Nilsrolf
    svarade
    Fascinerade kring alla olika uppfattningar om vattenbyte, min relativt korta erfarenhet säger att ett nystartat testar man ofta och efterhand märker man hur värdena förändrar sig och anpassar vattenbytena till det, jag tror att har man många firrar (eller kanske för många) så är det oundvikligt med vatten byten annars blir det katastrof så småningom, har man få (som väl egentligen är "lagom") och en del växter som verkligen växer kan man nog bara fylla på vatten.

    Lämna en kommentar:


  • daFlower
    svarade
    Ursprungligen postat av Hagi
    I ditt fall ser du ut att ha hög belastning på karet så att testa vattenvärdena med jämna mellanrum känns nödvändigt
    Tackar. En komplenterande fråga. Jag har nitrit mätare och Ph mätare. Räcker det att hålla koll på dessa eller vad indikerar att jag bör göra vattenbyte ?

    Sen verkar det ju smidigare att försöka få det med en naturlig balans i karet så man slipper byta så ofta. Kanske skall göra en blandning och byta 20% varannan vecka ? och då göra med PMDD

    Lämna en kommentar:


  • Hagi
    svarade
    Ursprungligen postat av daFlower
    Alla verkar ha olika åsikter kring detta med vattenbyten. Jag blir osäker. Varför skall man göra vattenbyten oftare ? Vissa skriver att dom inte gör byten alls. Vilka fördelar får man av mycket vattenbyten ??

    Vissa säger också att man får toffsalger av vattenbyten.
    Nu är inte jag kunnig vad gäller växter och dess gödning, och du kan säkerligen få mycket utförliga beskrivningar av de olika metoderna av de som finns här på forumet och som är duktiga och insatt i ämnet, det är INTE jag

    -men som när det gäller det mesta så finns det olika "skolor" för vägen till lycka! Vissa anser att täta byten med konternuelig näringstillförsel är melodin, andra att man inte skall byta vatten typ alls annat än om det är nödvändigt. Frågan är hur hållbart det är i förlägningen om man skall ha en del fisk!? Men som sagt allt är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet, det som fungerar i ett annat kar fungerar inte nödvändigtvis för dig beroende av flera olika faktorer. Förr i tiden så såldes "gammalt" vatten till andra akvarister för en duktig peng, numera är väl de flesta inne på att man bör byta lite vatten emellanåt för att det inte skall ansamlas för mycket skadliga restprodukter i vattnet vilket får fiskarna att må pyton.

    Fördelarna med att byta ofta är just att man hela tiden får byta ut del av det gamla vattnet (som kan ha höga halter ammonium/ammoniak/nitrit/nitrat) mot nytt friskt vatten och att man i samband därmed fyller på gödning för att hålla jämna näringsnivåer i burken. Andra förespråkar att det är växterna och botten som skall fixa "reningen" och att det i ett fungerande växtkar ej skall behövas bytas en massa vatten.

    Egentligen eftersträvar man samma sak -balans och stabilitet! Men man förespråkar olika väg att nå målet. Vilken du väljer är din sak, bara du håller koll på vattenvärdena så att din fisk mår bra... I ditt fall ser du ut att ha hög belastning på karet så att testa vattenvärdena med jämna mellanrum känns nödvändigt
    Senast redigerad av Hagi; 06 February 2008, 11:39.

    Lämna en kommentar:


  • daFlower
    svarade
    Alla verkar ha olika åsikter kring detta med vattenbyten. Jag blir osäker. Varför skall man göra vattenbyten oftare ? Vissa skriver att dom inte gör byten alls. Vilka fördelar får man av mycket vattenbyten ??

    Vissa säger också att man får toffsalger av vattenbyten.
    Senast redigerad av daFlower; 06 February 2008, 10:44.

    Lämna en kommentar:


  • Stew
    svarade
    Ursprungligen postat av daFlower
    Hej

    Jag undrar hur ofta jag skall hälla i PMDD i mitt kar.
    Jag har 230l (ganska nystartat, dock tagit bakterie flora, dvs vatten, grus och urkramade filter från gammla karet). Så det har nog speedat upp processen lite. Det nya har varit igång två veckor.

    Just nu har jag PMDD i (hält i en dos för 230 l), har lagt i torvkulor i en damstrumpa som jag lagt i filtret samt att jag har ca 3 gödningskulor jag lagt i gruset. Så det verkar växa bra. Har dock lite toffsalger.

    Jag planerar vattenbyte 20% 1 ggr per månad.

    Jag har
    Skalar 1
    Siamesisk algätare 2
    Mosaikgurami 3
    Palettciklid 2
    Platy 4
    Neontetra 12
    Sebrafisk 4
    Botia kubotai 2
    Plecostomus 3
    Metall pansarmal 3
    Fjärilsciklid 2

    Har helt ok med växter 1 riktigt stor, 10 tal småväxter.

    /johan
    Tjenare,

    Tycker du skall hälla i gödning vid varje vattenbyte. Men du skriver att du bara gör ett 20%-igt vattenbyte / månad?
    Du har en del fisk i ditt 230liters kar och lite växter. Tycker du först och främst skall öka på frekvensen på dina vattenbyten... 20-30% per vecka låter bättre än 30% i månaden...
    Så mitt svar blir:
    Häll i gödning varje gång du byter vatten, vilket bör vara 20-30% / vecka.

    Mvh

    Stefan

    Lämna en kommentar:


  • daFlower
    startade ett ämne Blandgödning, kulor, PMDD och torvkulor

    Blandgödning, kulor, PMDD och torvkulor

    Hej

    Jag undrar hur ofta jag skall hälla i PMDD i mitt kar.
    Jag har 230l (ganska nystartat, dock tagit bakterie flora, dvs vatten, grus och urkramade filter från gammla karet). Så det har nog speedat upp processen lite. Det nya har varit igång två veckor.

    Just nu har jag PMDD i (hält i en dos för 230 l), har lagt i torvkulor i en damstrumpa som jag lagt i filtret samt att jag har ca 3 gödningskulor jag lagt i gruset. Så det verkar växa bra. Har dock lite toffsalger.

    Jag planerar vattenbyte 20% 1 ggr per månad.

    Jag har
    Skalar 1
    Siamesisk algätare 2
    Mosaikgurami 3
    Palettciklid 2
    Platy 4
    Neontetra 12
    Sebrafisk 4
    Botia kubotai 2
    Plecostomus 3
    Metall pansarmal 3
    Fjärilsciklid 2

    Har helt ok med växter 1 riktigt stor, 10 tal småväxter.

    /johan
Arbetssätt...