Fråga om kiselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisasan
    • August 2003
    • 32

    Fråga om kiselalger

    I flera år har jag och sambon haft enorma problem med någon brun algsörja (som jag nu förstått måste vara kiselalger) i vårt 540-literskar. Tyvärr har vi lyssnat för mycket på säljare som hävdat att man aldrig ska göda växterna (då får dom ju mer sålt eftersom allt dör) eller att man bara ska använda bottengödning. Inget har hjälpt och vi har lagt enorma summor på nya växter stup i kvarten.

    Tills nu. För ett par veckor sedan var vi på Herkules zoo och fick tips om Profito och Easycarbo. Vi skaffade mängder med nya växter och har gött duktigt med detta enligt förpackningens instruktioner. Fortfarande har vi en hel del alger (ytan är i stort sett täckt av ett tunt lager alger) men vi ser skillnad! Fantastiskt. Men, nu när jag surfat runt lite läser jag överallt om PMDD...

    Nu undrar jag, vad är bäst? PMDD verkar vara mycket billigare, men dyrgödningen vi köpt verkar ju faktiskt funka. Vad säger experterna? Och vad sägs om dosering, ska man följa instruktionerna eller göda mer för att slå ut algerna?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    PMDD är en komplett gödning till skillnad mot Profito.
    Profito saknar ämnen som kväve och fosfor.
    Så länge inte växtmassan är så stor räcker kanske kvävet och fosforn från fiskarnas avfallsprodukter till, men ganska snart tar det slut, speciellt om du kör med EasyCarbo som ger växterna välbehövligt kol, som ökar växthastigheten och därmed också närings upptaget.

    Instruktionerna är ofta utformade för ett sällskapskar med ganska liten växtmassa och man har definitivt inte räknat med att man tillför kol via CO2 eller EasyCarbo.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Lisasan
      • August 2003
      • 32

      #3
      Då låter det onekligen som att PMDD är rätt väg att gå. Jag ska beställa detta snarast, och hoppas att kiselalgerna hajjar att det är läge att ge sig! Tack för bra svar!

      Kommentar

      Arbetssätt...