Ska fiskarna matas under mörkläggning? Plus tips tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cinclus
    • February 2008
    • 4

    Ska fiskarna matas under mörkläggning? Plus tips tack!

    Har ett 100L akvarium som i höstas blev eftersatt så att alger tog över. Rejält. Ett tjockt lager över glas, sand, stenar, rötter... Lite olika typer - först de som jag ändå kände igen från det "normala" men sedan ngt som under vatten kändes som en gummihandske och som hade dragning åt brun färg, särskilt i l blixtljus. Dessutom så hjälpte det inte att skrapa rent glaset med stålblad, på några dagar var allt tillbaka igen! En del såg ut som grönslick man ser ute i vatten, långa svajande illgröna trådar. Huvva.

    Orsaken? Dels nybliven förälder då - därav eftersatt... ;-) Men sedan kolade malbeståndet vippen rätt så samtidigt i början av hösten. Hade förut (inom parantes det helt ursprungliga antalet) 2 ancistrus ca 5-7 cm stora, 1 (3) corydoror, 1 (3) siamensis ca 5 cm och 1 (3) dvärg hara-hara men just nu då bara en ynka corydora. Samt två fullstora guldguramis och 7 kilfläcksrasboror. När algerna kom först gången så bytte vi rör men hade nog för lång tid tänkt.
    Surfat runt lite här och det jag haft (peppar-peppar) är nog cyanobakterier? Inte bara alger.

    Nåväl, nu har jag helsanerat vartenda hörn och enligt tips mörklagt med kartong. Så då är min fråga (fast kommentera gärna allmänt också utifrån era erfarenheter)... Tre dygn ska det vara mörklagt har jag fått veta.

    Men hur gör jag med matning av fiskarna? Ska de ha total siesta? Eller kan/bör jag öppna luckorna och ställa en liten ljuskälla där en kvart medans de äter?

    PS1 Vattnet här är okej men brukar preppa med Aquatan & Nitrivec. Gjorde enkla tester 5-in-1 när det var som värst men de gav inget utslag.

    PS2 Om det verkar ok så vill jag köpa malar i veckan som kan börja jobba.. Tänker mig 2 ancistrus åsså beroende på tillgång siamensis, corydora och väldigt gärna otocinclus (...). Funderar även på att lämna in de skvätträdda guramisarna och skaffa ngt annat efts de snart ändå är gravt hjärnskadade - de är livrädda för sonen som lär sig att gå och bonkar in i glaset hela tiden. Kanske en kampfisk-hanne? Hade en sådan förut, den var orädd och tiggde mat. Men åt BARA mygglarverna ur ett visst sorts foder då helst handmatad. Den dog när vi var på semester... Tips annars på stor, fin (kul för sonen ) orädd fisk att kombineras med övriga i ett så pass litet akvarium?

    PS3 Ska kolla om de fått in hornsärv också. Tips annars om bra och/eller snabbväxande växter efts det lär väl behövas för att återställa balansen?
  • cinclus
    • February 2008
    • 4

    #2
    Ska dom matas under mörkläggningen?

    *puff*

    Ska dom matas under mörkläggningen?

    Och tips på en sjyst orädd, tålig fisk som är kul att titta på för en 1-åring? (Att ersätta de 2 guldguramisarna med)

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Du kan dra ner på matningen under mörkläggningen.
      Kanske lite Endlers guppy skulle passa ditt kar?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Abergoner
        • December 2007
        • 86

        #4
        Dom klarar sig utan mat i 3 dagar utan problem så jag skulle nog inte matat dom men känner du att dom skulle må bättre av det så kan du mata dom

        Kommentar

        Arbetssätt...