Calcium förbrukning ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wlappis
    • December 2006
    • 200

    Calcium förbrukning ???

    Jag har ett 240liters akvarium med CO2 och göder med PMDD och lite TMG imellan.Jag har fått brister växterna vrider sig och skrynklar ihop sina nya skott.Jag har nu börjat tillsätta Calcium och magnesium (4:1) men tycker att det går åt väldigt mycket för att det skall börja visa resultat (8tsk Calcium och 2tsk Magnesium).
    Jag har Discus i karet och undrar hur mycket jag vågar dosera???
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Egentligen vågar du dosera hur mycket som helst, men det är inte troligt att det är reell kalsiumbrist du har i karet. Höga fosfathalter förhindrar kalsiummetabolism, en troligtvis mycket vanligare orsak till symptomen. Så kolla din fosfathalt och lägg ner kh2po4 om det visar över 1, så ger sig resten snart.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • wlappis
      • December 2006
      • 200

      #3
      Oki tackar

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det kan även vara för mycket nitrat. Tack vare Kekon på aquaticplantcentral.com och hans ingående undersökningar så kunde han visa att akvarier med lågt KH (mindre än 2-3) är väldigt känsliga för nitrathalter över 5-10 ppm. Dvs en normal eller dubbel fulldospuls.

        Doserar du mer än så eller har fiskar som du matar med mycket proteinrikt foder (som omvandlas till nitrat) är det lite läge att kolla det.

        BluesBoy trodde som Tropfrog att det var fosfathalten som var boven, men om jag inte minns fel så har han också kommit fram till att det faktiskt var nitrathalten.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          BluesBoy trodde som Tropfrog att det var fosfathalten som var boven, men om jag inte minns fel så har han också kommit fram till att det faktiskt var nitrathalten.
          Japp, stämmer bra:


          Det finns bara en gemensam nämnare i de fall mina Alternathera har krullat sig nämligen N. Höga nivåer av P, K, C, Mg, Ca eller Fe verkar inte spela någon roll i det avseendet.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Det kan även vara för mycket nitrat. Tack vare Kekon på aquaticplantcentral.com och hans ingående undersökningar så kunde han visa att akvarier med lågt KH (mindre än 2-3) är väldigt känsliga för nitrathalter över 5-10 ppm. Dvs en normal eller dubbel fulldospuls.

            Doserar du mer än så eller har fiskar som du matar med mycket proteinrikt foder (som omvandlas till nitrat) är det lite läge att kolla det.
            Oj, på vilket sätt är karet känsligare för Nitrat om det har lågt KH?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Oj, på vilket sätt är karet känsligare för Nitrat om det har lågt KH?
              Det verkar ge kalciumbristsymptom, men exakt varför och hur fysiologin bakom det fungerar vet jag inte.
              Förmodligen är det något liknande "bitter pit" (kalciumbrist i frukterna) hos äppelträd som får för mycket ammonium på sommaren.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Det verkar ge kalciumbristsymptom, men exakt varför och hur fysiologin bakom det fungerar vet jag inte.
                Jag är inne på att det har mer med GH att göra än alkaliniteten. Jag har kH 10 vilket inte är sååå lågt samtidigt som jag har mjukt vatten.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det stämmer väldigt bra överrens med att min L. glandulosa skrynklade ihop sig för någon månad sedan när jag skippade en CaCl2-dosering.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Jag har klart andra erfarenheter där. Mitt jobbekar har kh på 2-3, gh på 10-12, no3 50-100 och po4 1-5. När jag halkar för högt i po4 ser jag kalciumbristsymptomen direkt.

                    Att högre gh minskar risken för kasiumbrist är självklart, kalsium ÄR gh.

                    Enligt Diana W så blir kalsiumbehovet högre vid högre kh/ph, därav kanske en anledning till föreställningen att inga växter kan växa i malawiakvarium. Att fosfaten binder upp ca och gör det mindre tillgängligt är känt, dock borde problemet vara större i burkar med högt kh än i burkar med lågt kh eftersom behovet är större däri.

                    Det med höga nitrathalter har jag inte hört innan, heller inte själv upplevt som problematiskt. Kan dock tänka mig att högre nitrathalt ger snabbare tillväxt och därmed lättare bristsymptom av andra ämnen.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ja jag har inte hittat referensen igen, men NASA gjorde tillväxtexperiment i rymden för att se hur snabbt dom kunde gro växter och det var alltid Kalcium som satte stopp först.

                      Så det kanske helt enkelt bara är att man drar växterna för snabbt, och då blir frågan vilket ämne som är skonsammast för växten att begränsa. Ljuset anses annars vara det bästa att begränsa.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        dock borde problemet vara större i burkar med högt kh än i burkar med lågt kh eftersom behovet är större däri.
                        Varför är behovet större menar du?
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • hambli
                          • December 2004
                          • 508

                          #13
                          vi med lågt kh, vad rekomenderar du vi ska göra? dosera MgSO4 och CaCl2 vid varje vattenbyte?
                          Jag upplevde då jag hade höga nitrat (<50ppm) värden i karet, att det inte funkade bra alls.

                          Men om det beror på det du säger eller något annat kan jag inte svara på.

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Så det kanske helt enkelt bara är att man drar växterna för snabbt
                            Nej, jag kan inte köpa det.

                            Ett av mina fall började med att *all* tillväxt gick på halvfart inkl. Alternatherorna som efter ett tag fick tokkrulliga toppar med denna växttakt (buskage till höger):


                            Jag justerade ned N & P och tillväxttakten var efter ett tag *mycket* högre med släta fina blad:



                            Efter ett tag kunde man inte se några brister eller defekter på någon art utan massan bara ökade:


                            En ökning av P till 3-4 ppm med bibehållen N på 5-10 ppm minskade inte tillväxttakten av A. (i nya burken):

                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Ursprungligen postat av BluesBoy
                              Varför är behovet större menar du?
                              Varför har jag inte en aning om, men referensen finner du i mitt inlägg.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...