Farliga alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wizze
    • December 2003
    • 42

    Farliga alger?

    Hejhej!

    Skrev ett tidigare inlägg om att mina ancistrusar bara dog när jag förflyttade eller köpte nya till mitt större akvarium (160L) så jag har provat olika vattenbyten osv.

    Nu har jag bara några javaormbuskar
    svart (bläster!?) sand inköpt på akvarieaffär
    en litenliten rot av nåt slag (200 mm)
    en Hydor Crystal r20 duo 2
    7 guppysar
    och en jävla massa vatten.

    Nu över till problemet - köpte igår 3 st Siamesisk algätare (Crossocheilus oblongus). Tänkte se hur bra dom skulle palla vattnet. men alla 3 har dött idag en på morgonen en på dan, och nu en på kvällen...

    har ett gäng alger men det tror jag bara ska vara vanliga kisel alger, dom är först bruna sen blir dom lite gröna å slemmiga å klistrar som ihop gruset om man låter det ligga länge. nu är det bara några små klumpar iom att jag städat.

    Kan algerna vara giftiga iom att bara algätarna dör och dom andra klarar sig?

    kan tilläggas att växterna inte mår riktigt hundra nu heller, är lite småbruna blad (ej alger)

    har ett litet akvarium (54L) med samma vatten och där klarar sig ancistrus och guppyngel. Inga alger där heller. fast där är iof bara inredningen 2 lerkruksgrottor och nån liten javaormbuske.

    båda är Juwel och med original lysen.

    Har mätt PH och nitrit, inga fel där.
    lite högre PH i stora akvariumet där felet är.

    Vad har jag för problem?

    Ska prova med gigantiska vattenbyten få se om det gör skillnad. Lite jobbigt att behöva ha "testdockor" dock.
  • Wizze
    • December 2003
    • 42

    #2
    Ingen som har lite bilder på olika alger?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Kan algerna vara giftiga iom att bara algätarna dör och dom andra klarar sig?
      Nej.

      Tänkte se hur bra dom skulle palla vattnet
      Vad får dig att skriva så? Har du gjort något speciellt med vattnet förutom vattenbyten?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Wizze
        • December 2003
        • 42

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Nej.


        Vad får dig att skriva så? Har du gjort något speciellt med vattnet förutom vattenbyten?
        jag menar dom förra algätarna (ancistrus, gibbiceps) har inte överlevt. och att dom här skulle drabbas av samma dödsorsak.

        och nej, har inte gjort nåt med vattnet.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Har för mig att malar är ganska känsliga mot koppar. Använt algdödarmedel på sistone?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Wizze
            • December 2003
            • 42

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Har för mig att malar är ganska känsliga mot koppar. Använt algdödarmedel på sistone?
            Nix pix, inget sånt

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vad har du för GH i kranvattnet?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Wizze
                • December 2003
                • 42

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Vad har du för GH i kranvattnet?
                GH?

                Kommentar

                • Martin_Blomberg
                  • January 2008
                  • 256

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Har för mig att malar är ganska känsliga mot koppar. Använt algdödarmedel på sistone?
                  Var nån som fick en hel döda fiskar då vattenrören hade bytts i fastigheten (nya rör= mera koppar i vattnet). Inga nya vattenrör i er fastighet/hus?

                  Kommentar

                  • Wizze
                    • December 2003
                    • 42

                    #10
                    Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
                    Var nån som fick en hel döda fiskar då vattenrören hade bytts i fastigheten (nya rör= mera koppar i vattnet). Inga nya vattenrör i er fastighet/hus?

                    najnaj, dom (ancistrusar) mår ju prima i ett annat akvarium med vatten ur samma kran.

                    Kommentar

                    • cinclus
                      • February 2008
                      • 4

                      #11
                      Mina två ancistrus och sista siamenis dog också rätt så simultant i höstas!

                      Funderat över orsak oc verkan. Efter det följe monsteralgsattack (fast dte är nog cyano) så jag la just in en tråd för att se om jag kan få lite tips... Just nu pågår mörklägnging efter totalsanering i helgen.. Ska bevaka denna tråd och se vad du får för svar oxå!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...