Cabomba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RoBo
    • December 2007
    • 63

    Cabomba

    Hej!
    Mina Cabomba växer som tusan lite väl långa är det ok att bara klippa av dom? Och isåfall vad händer då?
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    #2
    Det är bara att klippa, det enda som händer är att dom växer ut igen Det avklippta kan du sticka ner i sanden/gruset så växer det fast där.
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

    Kommentar

    • pontulf
      • November 2007
      • 480

      #3
      Hur får man dom att trivas så dom väver så snabbt?

      Kommentar

      • RoBo
        • December 2007
        • 63

        #4
        Ursprungligen postat av pontulf
        Hur får man dom att trivas så dom väver så snabbt?
        Jag göder med Pmdd enl dosering en gång i veckan.

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #5
          okej, mycket ljus med eller?

          Ska skaffa sånna tror jag

          Kommentar

          • akino
            • January 2008
            • 146

            #6
            cabomban är lite klurig att få att trivas, limnofilia sessiflora är snarlik och mycket lättskött och snabbväxande, camomban är inte fullt så snabbväxande och blir mera tätvuxen om man har co2 tilsatt.

            H.

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #7
              inte snabbväxt? INTE SNABBVÄXT!!?? akino snackar i nattmössan. cabomba växter snabbt och är mycke bra foder till växtätande fiskar (nej jag skojar inte). när man e på semester och om man har lagt i nåra sona där "semestertableter " eller va dom heter brukar bla levandefödare och malar tycka cabomba e smaskig
              Diskus

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Ursprungligen postat av danneregner
                inte snabbväxt? INTE SNABBVÄXT!!?? akino snackar i nattmössan. cabomba växter snabbt och är mycke bra foder till växtätande fiskar (nej jag skojar inte). när man e på semester och om man har lagt i nåra sona där "semestertableter " eller va dom heter brukar bla levandefödare och malar tycka cabomba e smaskig
                Ja, och sedan är det inte mycket kvar av Cabomban- Jo,jo man har ju varit med om det...
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • akino
                  • January 2008
                  • 146

                  #9
                  Godmorgon, nattmössan är av.

                  Jag skrev aldrig att den "inte var snabväxt"

                  Det var i jämförelse med L. Sessiflora. Och då är cabomba hälften så snabbväxande. Men ändå snabb i jämförelse med andra.

                  H.

                  Kommentar

                  • Olorin

                    #10
                    Hur stor skillnad är det på Limnophilia Sessisflora och Limnophila heterophylla. Jag har heteophylla och den växer sakta men stabilt. Mina Cambomba växte enormt fort e ca två månader. Klippte av och satte ner flera gånger, men sen två veckor tillbaka har de börjat ruttna i stammen nerifrån och upp. Nu är det bara några blad kvar uppe i toppe och snart är det inga kvar. Vad kan det bero på?

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Ja jag har Sessisflora numera (efter det att malarna slaktat Cabomban) och den växer mycket snabbt.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • akino
                        • January 2008
                        • 146

                        #12
                        jag har också haft samma fenomen att cabomban "ruttnar" nerifrån, men hänger kvar tack vare att rötterna har satt sig i botten.

                        jag brukar plantera om den med jämna mellanrum. den har en tendens att bli lite ful nertill på grund av att ljuset inte når ner till bladen längst ner på plantan när det blir riktigt tätvuxet.

                        har du bara några blad kvar i toppen så är det inte så mkt hopp kvar. om du får reda på varför den "ruttnar" och kan stoppa detta så kan den ju ta sig igen.

                        H.

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Cabomba är mer ljuskrävande än sessiliflora även om både vill ha mycket ljus.

                          Man skilljer dom åt väldigt lätt även om dom liknar varandra.
                          Cabombans blad växer parvis på stjälken, medans sessiliflorans bald växer i en ring runt stjälken.

                          Blir dom "kala" nertill kan man misstänka ljusbrist, då dom som sagt vill ha en hel del ljus.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Olorin

                            #14
                            Jag trodde på ljusbrist själv och satte dit en extra spotlight ovanför, men efter det gick det käpprätt åt... Fast det kanske inte var ljus nog. VI får se vad som händer när jag får fyrarör-rampen det blir en fyrdubbling i ljus då

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Om mer ljus gjorde det sämre (nu är iofs en spotlight inte mycket ljus att tala om) så kan det vara näringsbrist.
                              Gamla blad trillar av ganska fort om man inte har tillräckligt med främst kväve och fosfor.

                              Och ska du gå upp från 1 till 4 rör så lär du se tll att du göder på ordentligt (mot tidigare). Alkar du efter med gödningen kommer algerna som ett brev på posten, dvs kanske inte samma dag eller dagen efter, men snart
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...