kol tillsammans med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • d_mickelsson
    • February 2006
    • 25

    kol tillsammans med co2

    Jag får inte tillräckligt med tillsatt CO2 i akvariet, har ökat dosen med mäsk varianten men svårt att få en perfekt nivå utan att det slår runt och blir åt andra håller istället. Går det att kompensera med tillsatt kol tillsammans med CO2? Är långt ifrån nöjd med mäsk varianten, annars lär jag köpa en CO2 sats med tub och grejer
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Vad menar du med tillsatt kol?

    Du skulle ju kunna köra tex Easylife EasyCarbo eller Seachem Excel.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • d_mickelsson
      • February 2006
      • 25

      #3
      easy carbo funderade jag på. men kan kol ersätta co2 eller behöver växterna resten dem övriga ämnena som kommer med co2? Att hålla bra värden med mäsk är omöjligt!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        CO2 = koldioxid = 1st kol atom och 2st syre atomer.
        Så nej kol ersätter inte CO2, CO2 ÄR kol (ur växternas synvinkel)

        Visst är det lite kinkigt att hålla jämna nivåer med mäsk, men det går att få det att fungera. Flera dunkar/flaskor som man låter jäsa långsamt och byter växelvis stabiliserar nivårna jämte mot att köra bara en dunk/flaska.

        Men visst kan du skippa mäsken och köra EasyCarbo, men inte ersätter det CO2 i perfekta nivåer inte. Men kanske blir bättre för dig om du har svårt att få ordning på mäsken.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Menar du att försöka slänga ner en kolbit i karet eller vad? tror nog du ska läsa lite mer kemi isåfall
          Kör själv mäsk och visst tar det ett tag att exprimentera fram rätt nivå, men väl inkört funkar det bra men man måste ju anpassa mäsken och hur man löser co2 efter vad man har för kar.
          Har själv en 5liters dunk till ett 100liters kar kan lätt variera mitt recept lite för att få rätt bubbeltakt

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det går fint att både köra CO2 och EasyCarbo. Jag slänger i en dubbeldos EasyCarbo direkt efter vattenbytet, det verkar ta udden av algerna helt. EasyCarbo är visserligen kol, men jag använder det mest som algdödare 8)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • d_mickelsson
              • February 2006
              • 25

              #7
              Nog för att jag är nybörjare på växtakvarier men vi snackar inte korvgrillning här... man blir inte bortskämd med växter när man har oscar & texas ciklider
              Rent hypotetiskt vad händer om man tar bort co2 och tillsätter endast easycarbo? För mycket co2 vet jag konsekvenserna av men om man istället får för mycket easycarbo? lugn Fuzzop jag har snart kläm på detta

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Easycarbo

                Ursprungligen postat av d_mickelsson
                Nog för att jag är nybörjare på växtakvarier men vi snackar inte korvgrillning här... man blir inte bortskämd med växter när man har oscar & texas ciklider
                Rent hypotetiskt vad händer om man tar bort co2 och tillsätter endast easycarbo? För mycket co2 vet jag konsekvenserna av men om man istället får för mycket easycarbo? lugn Fuzzop jag har snart kläm på detta
                Får du förmycket av easyCarbo så kan du råka värre illa ut än med co2.
                Easycarbo i för hög dos påverkar även fiskarna då de kan kolavippa.
                EasyCarbo inne håller ett typ av gift(därför det är så förbaskat effektivt mot alger)...och när detta giftär i för hög dos så kan dina fiskar stryka med.
                co2+easycarbo gör det möjligt att neutralisera/minska gift mängden...

                Men vill man överdosera easycarbo så kan man ju efter en stund köra med aktivt kol i filtret...det tar bort nästan allt det giftiga...dock så tappar man ju lite av effekten av easycarbo då...
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av d_mickelsson
                  Nog för att jag är nybörjare på växtakvarier men vi snackar inte korvgrillning här... man blir inte bortskämd med växter när man har oscar & texas ciklider
                  Rent hypotetiskt vad händer om man tar bort co2 och tillsätter endast easycarbo? För mycket co2 vet jag konsekvenserna av men om man istället får för mycket easycarbo? lugn Fuzzop jag har snart kläm på detta
                  Om du slutar med co2 och kör bara easycarbo så funkar det troligtvis fint, jag har dock hört att vissa växter har svårt att ta upp kemikalierna i easycarbo så har du otur har du nån sån växt och då går det nog inte lika bra för den men om du söker runt lite här i forumet så vet jag att det diskuterats en del runt easycarbo tidigare och har för mig att det va ganska sällsynt problem

                  Kommentar

                  • ivanelvis
                    • February 2004
                    • 408

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Det går fint att både köra CO2 och EasyCarbo. Jag slänger i en dubbeldos EasyCarbo direkt efter vattenbytet, det verkar ta udden av algerna helt. EasyCarbo är visserligen kol, men jag använder det mest som algdödare 8)
                    EasyCarbo.. är det bra mot alger?? hur bra?? alla alger??
                    hemsida
                    http://hem.bredband.net/b734176/

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ursprungligen postat av ivanelvis
                      EasyCarbo.. är det bra mot alger??
                      Ja.
                      hur bra??
                      Runt 7 på en skala från 1 till 10

                      alla alger??
                      Främst Toffsalger. Minst effektiv verkar det vara mot trådalger.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...