Växt kar utan pmdd!? hur göra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Växt kar utan pmdd!? hur göra

    Ska starta ett 90liters akvarium med massa växter och några kardinaltetror o octoclincus malar.

    Först en beskrivning:
    Glödlampsramp.
    Enkelt AquaEl fan1 innefilter
    Rådasand och svart granitgrus(2-3mm) mixat.

    Vad ska jag förbättra?

    Växter just nu i är:
    Blå stricta
    Vattenwistaria
    javaormbunke(på rötter)
    Hygrophilia Polysperma
    Anubias Nana
    vallisinera
    Cryptocoryne wendtii
    Röd ludwigia
    Tätbladig Rotala

    Växterna köpta igår(är i separat balja) och karet klart för start, fiskar sätts i ikväll.

    Vill ju att dessa växter ska föröka sig snabbt och spira.

    Gödning?
    Belysnings förslag?
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    >Gödning?

    Om du inte vill köra PMDD så är ju Tropicas nya gödning ett likvärdigt alternativ. Annars kan man ju tex köra low-tech enligt Wahlstad-metoden.

    >Belysnings förslag?

    (Minst) två lysrör i hela akvariets längd.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      det växer uruselt med glödlampor. det växer dåligt med energilampor.

      har försökt ett antal olika varianter på vanliga lampor/energilampor i mitt 60 liters

      testat med bottengödning och pmdd.

      växer som sagt var uruselt......inga växter som dör, men de står stilla.

      en positiv sak....har aldrig lyckats få någon sorts alger i det karet,,,,
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag tycker du ska köra low-tech med jord under sanden/gruset. Då kommer växterna säkert att trivas. Sen bättre ljus såklart, som petnym skrev.. Blir säkert ett framgångsrecept. Jag längtar tills jag kan testa jordbotten i framtiden, har inte möjlighet nu.
        / Ebba

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Kan seras plant substrat vara vettigt att köra med?
          Köpte en glomat armatur med reflektorer nyss...frågan är bara vad jag ska ha för lysrör?

          Tropicas göding? Vad heter den mer specifikt?
          Kan jag köpa Easycarbo och eventuellt komplettera med järntillskott?
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Tropica Aquacare PLANT NUTRITION+ liquid
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det finns en som heter "Tropica Aquacare PLANT NUTRITION liquid" också, utan plus (+)

              Skillnaden mellan plus (+) och utan är att plus (+) varianten innehåller även kväve och fosfor.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Men kommer jag behöva tillsätta kväve och fosfor då jag ska ha relativt mycket fisk i?
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  I de allra flesta fall, ja (nu pratar vi om växtakvarium, inte ett sälskapskar med några få växter, men även i sånna kar beövs det oftast för att hålla riktigt fina växter)
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Oki

                    Ursprungligen postat av heeke
                    I de allra flesta fall, ja (nu pratar vi om växtakvarium, inte ett sälskapskar med några få växter, men även i sånna kar beövs det oftast för att hålla riktigt fina växter)
                    Men jag kommer ju köra med massa tetror och även malar och förbaskat mycket växter.

                    En fråga till.
                    Vissa foder innehåller askobinsyra fosfat, bör man ha högt värde av det eller lågt?
                    Menar mer specifikt med tanke på att fosfat gynnar algtillväxt vid för höga värden?
                    Vad är optimalt fosfat värde isåfall för att både fiskar och växter ska kunna motverka alger?

                    Vet ju att fosfat inte är det ända växter behöver för att kunna frodas men om man förrutser att man kör med seras plantsubstrat, easycarbo samt järntillskott och bra lysrör kombinerat med 2*25w glödlampor.
                    Dvs. 1*18w sera plant 1*18w sera brilliant, 2*25w rörlampor.
                    Blir det förmycket ljus?
                    0,95w/liter
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...