Bruna alger - Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MattiasL
    svarade
    Ibland blir det bättre om ljuset förstärks.

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Ursprungligen postat av Trollsvans
    Lånar tråden lite.
    Har mängder med kiselalger i mitt malawikar (ja, det är rätt så nytt, det har varit igång i tre veckor, med fiskar i en vecka).
    Vad kan man göra för att få bukt med väldigt väl växande kiselalger (utan att slänga ner ancistrusar)?
    Går det att "byta ut" mot några gröna alger som fiskarna kan äta?
    Eller kanske att sätta i nån snäcka?
    Kislealgerna kommer att försvinna gradvis med tiden och ersättas med grönalger. De försvinner dock aldrig helt.

    Lämna en kommentar:


  • danneregner
    svarade
    sätta ner en pleco hehe

    Lämna en kommentar:


  • Trollsvans
    svarade
    Lånar tråden lite.
    Har mängder med kiselalger i mitt malawikar (ja, det är rätt så nytt, det har varit igång i tre veckor, med fiskar i en vecka).
    Vad kan man göra för att få bukt med väldigt väl växande kiselalger (utan att slänga ner ancistrusar)?
    Går det att "byta ut" mot några gröna alger som fiskarna kan äta?
    Eller kanske att sätta i nån snäcka?

    Lämna en kommentar:


  • CoH83
    svarade
    Tack för svaret. =)

    Lämna en kommentar:


  • jerker_s
    svarade
    Troligtvis höga värden av microgödning och låga värden av macrogödning. Kiselalger trivs när det är höga värden av bla. järn och låga värden av kväve och fosfor.

    Lämna en kommentar:


  • CoH83
    startade ett ämne Bruna alger - Varför?

    Bruna alger - Varför?

    Hej, hej på er.

    Jag har i samband med att jag flyttat över mina skäggmunsmalar till ett yngelakvarium fått brunalger i mitt 120 liters kar.

    Vad är brunalgerna ett täcken på? Är det för mycket/lite av något näringsämne i akvariet?

    Jag vet hur jag får bort dom, bara att släppa tillbaka malarna ju, men det jag undrar är om upp komsten av just dessa brunalger är en indikator på något speciellt i mitt kavarium.

    Vänligen /CoH83
Arbetssätt...