Med eller utan CO2 är frågan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaX
    • August 2007
    • 28

    Med eller utan CO2 är frågan...

    Jag har ett 310 liters kar med ett antal Malawiciklider som har stått tomt på växter i typ 2 år, taskig belysning och allmänt oengagerat. Jag brukar dock häva i bikarbonat i varje vattenbyte för fiskarnas skull, det är det enda :-)

    Nu fick jag ett gäng Vallisneria eller Sagittaria, tycker det är svårt att säga, och tänkte få karet mer trevligt att se på och säkerligen för fiskarna oxå. Bottnen är inte slamsugen jag har på 2 år och jag har satt i nya rör, 2 st 30W aquarelle. Vad ska jag göra för att få bra fart på växterna? Mer ljus?

    Har läst massor här på Zoopet så jag har liiite koll men vilket är bäst, köra low tech med lite pmdd då och då och lite vattenbyten eller ska jag köra på med CO2, då i form av easy carbo eller nåt sånt (kommer inte köpa flaska och sånt) och allt vad det innebär?

    Vad är bäst för mina växter, jag vill ha fart på dom :-) Nu har det ju inte hänt nånting alls på snart en vecka...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det du kan lättast göra är du köper hem gödning, PMDD är ett bra och billigt val och du ska se att växterna börjar snart må bättre.
    Sedan tar det mer än en vecka innan växterna kommer igång på riktigt om du inte kör med co2 eller liknande.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Vallisneria är ju en typisk karbonat-växt, dvs den kan tillgodose sig kolet i karbonaterna, så någon CO2 är inte nödvändig.
      Däremot rekomenderar jag ändå lite PMDD för att tillgodose näringsbehovet.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Hmm...är det Vallisneria, så gör väl knappast CO2 någon nytta? Vallis kan ta hand om bikarbonat istället, har jag för mej.
        Det hårda vattnet gör också att andra växter får svårt att klara sig, plus att många malawis gillar lite "sallad till maten".
        Men kanske PMDD sätter fart på Vallisarna...jag har aldrig hört om någon som använder det i ett malawiakvarium. Skriv gärna om hur det går, är intresserad av det!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag använder PMDD i mitt Malawikar på jobbet och har Vallisneria där som växer som ogräs, så det funkar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            är det Vallisneria, så gör väl knappast CO2 någon nytta? Vallis kan ta hand om bikarbonat istället, har jag för mej.
            Finns CO2 så bryr sig inte växterna om att bilda bikarbonatsenzymer. Dvs gör man vattenbyten som exponerar växterna för luft regelbundet eller låter växterna komma upp till ytan så börjar dom aldrig använda bikarbonat.

            "Other bicarbonate using plants do not form polarized leaves, for example Vallisneria species, and bicarbonate is taken up by the leaves by ion pumps and converted into CO2 inside the leaves. Regardless of the model in use, bicarbonate uptake is an energy consuming process and thus, even good bicarbonate users do not produce the necessary enzymes unless needed. Thus, in environments with high CO2, these bicarbonate users cannot use bicarbonate without going though a period of time with low CO2 during which the necessary enzymes are produced. "

            Citat från Tropica: http://www.tropica.dk/article.asp?ty...aristic&id=835
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • MariaX
              • August 2007
              • 28

              #7
              Ok...

              Tack för hjälpen :-)

              Men frågan är alltså, jag tror vid närmare eftersökning att det är Sagittaria och inte Vallisneria, anv de oxå bikarbonat? Och vad tycker ni om ljuset, är det lagom? Vad jag har kunnat läsa ut av en evighetslång tråd "dumma frågor om pmdd" eller nåt sånt (en väldigt bra tråd för övrigt :-)), är att man kan köra med easy carbo i ett sånt kar som jag har typ och få bättre tillväxt än utan CO2, stämmer det eller är jag ute och cyklar? Jag vill att det ska växa MYCKET...

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Då är CO2 nästan ett krav, speciellt med tanke på att Vallisneria/bikarbontsväxter är känsliga för lite häftigare dosering av EasyCarbo.

                2x36 watt över 310 liter är lite tunnt tyvärr. Förmodligen kommer växterna främst vara begränsade av ljuset även om du fixar EasyCarbo/PMDD. Men du kan ju testa med det först och se om det ger något. Är ljuset okej så kommer du se förbättring omedelbums.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • MariaX
                  • August 2007
                  • 28

                  #9
                  OK, tack för svar...

                  Jag struntar i Easycarbo sålänge och har köpt till 2 rör till, har nu 2x30 + 2x36, de två första aquarelle och de två andra sylvania aquastar. Killen i affären nästan vägrade sälja 2 aquastar till mig, han skulle bara ha med ett grolux till ett aquastar. Men jag har fattat det som 4 aquarelle/aquastar är bättre... men jag blev osäker när han var så stensäker och nedlåtande. "Grolux är för växterna och aquastar är för fiskarna", det hade de minsann sagt på sylvania...

                  Så om jag kör på detta ljus och pyttsar i pmdd typ varannan vecka eller så och byter vatten nån gång var tredje vecka, kan det funka? Jag har inte sett ett jota på växterna än men det kanske tar ett tag...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    "Grolux är för växterna och aquastar är för fiskarna", det hade de minsann sagt på sylvania...
                    Grolux har bara runt 0,5 i PUR-effektivitet medans aquastar ligger på runt 0,8 kan du be honom säga till Sylvania 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...