toffsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • defdac
    svarade
    Jo EasyCarbo kan vara lite elak mot vissa bikarbonatsanvändande växter typ Vallisneria, men det är oftast om man överdoserar en gång om dagen.
    Jag kör bara en dubbeldos en gång i veckan i samband med vattenbyte och inga växter jag har, har reagerat negativt.

    Lämna en kommentar:


  • Paroonen
    svarade
    inga nackdelar med EasyCarbo??
    jag ska mäta upp tiden lite här så återkommer jag senare

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Så det kan inte ha med ljuset att göra??
    Indirekt. Mer ljus innebär lägre CO2-halter eftersom växterna kör fotosyntesen hårdare. Dvs ju mer ljus man fetar på med desto potentiellt större CO2-svängningar.

    men att tillsätta EasyCarbo behövs det mera kol??
    Nej, det är mest för att EasyCarbo helt enkelt är giftigt för alger. Vissa alger blir *väldigt* negativt påverkade av EasyCarbo. Att växterna får mer kol är bara en glad bieffekt.

    jag tror att den typ slår på och av ca en gång i timmen
    Hur menar du? Är den på en timme eller avstängd en timme?

    Lämna en kommentar:


  • Paroonen
    svarade
    Så det kan inte ha med ljuset att göra??

    men att tillsätta EasyCarbo behövs det mera kol??
    min ph controller är inställd på 6,70 å svänger mellan 6,66-6,74 är det förmycket. Nu har väl jag inte mätt tiden men jag tror att den typ slår på och av ca en gång i timmen är det för ofta?
    ska jag skruva ner på bubbeltakten?

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Toffsalger har för det mesta med CO2 att göra. CO2-svängningar. Se över din pH-controller och hur ofta den doserar CO2:n och om reaktorn orkar lösa upp allt när pH-controllern öppnar.

    Många med pH-controller kör ganska hög bubbeltakt vilket gör att CO2:n kommer i en fet puls när pH-controllern väl öppnar. Med lite lägre bubbeltakt så blir det lite längre mjukare svängningar.

    Toffsalger har inte med PMDD-doseringen att göra.

    Skaffa EasyCarbo och dosera en dubbeldos efter varje vattenbyte så tippar jag att toffsarna ger upp väldigt snabbt.

    Lämna en kommentar:


  • Paroonen
    startade ett ämne toffsalger?

    toffsalger?

    Jag tror jag har fått toffsalger
    vilken alg titta själva?
    http://pici.se/199783

    det är på växterna närmas utblåstet på pumpen.
    obs än så har dom inte spritt sig något vidare men jag vill ha bukt med det.
    jag kör med co2 styrt av ph controller
    pmdd torr doserar jag 3 gånger i veckan med denna dos

    12,5g kno3
    2,33g kh2po4
    1,60g k2so4
    2,00g nutrisi

    3st sådana satser i veckan öser jag i mitt 540l kar med mycket växter!!
    mina egna funderingar är att jag kanske har fördåligt ljus 0,44w/l men det lyser lite gult tycker jag?

    kanske lite mycket kno3?

    kan det vara för dåligt flås i pumpen bör jag rengöra den?

    vad tror ni ?
    hur ska jag få bukt med den?
Arbetssätt...