ännu en co2 fråga..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johannes89
    • September 2006
    • 44

    ännu en co2 fråga..

    hejsan jag har co2 med mäsk i mitt kar. har en 5 liters dunk med mäsk och för co2 via slang till en cirkulations pump som slår sönder gasen ut i karet. min fråga är då vilka andra alternativ man kan ha för o få ut co2 i karet med mäsk? tycker nämligen att min pump inte riktigt tar vara på all co2 när den slår sönder gasen en hel del bublor blir rätt stora tycker jag.






    jag har sökt men inte hittat riktigt vad ja söker hoppas man får nått bra svar här
    Senast redigerad av johannes89; 29 January 2008, 00:15.
    johannesericzon@hotmail.com
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    En hemmabyggd reaktor. Här är heekes variant för innerfilter:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Varning: Ha akvariet under noga uppsikt om du ska börja använda en reaktor för att lösa upp mäsk-gasen. Du kan ju inte styra hur mycket gas mäsken utvecklar så om mäsken är pigg så kommer reaktorn förmodligen kunna gasa ihjäl fiskarna...
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Eftersom det länkas till "min" reaktor så är det väl på sin plats att jag talar om att jag inte använder den längre. Inte för att den inte fungerade (jag hade vissa problem med gas uppbygnad och flytkraft som löstes med en sten i flaskan) utan för att den tog lite för stor plats.
        Nu kör jag faktiskt bara med en liten Fluval 1, utan filtermaterial, som slår sönder gasen. Bubblorna sprids sedan av utblåset på en Fluval 4+. Den lilla Fluvalen sitter på samma timer som ljuset.

        När jag körde reaktorn hade jag bara 1st 5l dunk med mäsk, nu, utan reaktor kör jag 2st dunkar. Inte bara för att mer går till spillo nu utan rekator, utan också för att få en jämnare CO2 produktion.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Nu kör jag faktiskt bara med en liten Fluval 1, utan filtermaterial, som slår sönder gasen. Bubblorna sprids sedan av utblåset på en Fluval 4+. Den lilla Fluvalen sitter på samma timer som ljuset.

          När jag körde reaktorn hade jag bara 1st 5l dunk med mäsk, nu, utan reaktor kör jag 2st dunkar. Inte bara för att mer går till spillo nu utan rekator, utan också för att få en jämnare CO2 produktion.
          Smart!
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • johannes89
            • September 2006
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Eftersom det länkas till "min" reaktor så är det väl på sin plats att jag talar om att jag inte använder den längre. Inte för att den inte fungerade (jag hade vissa problem med gas uppbygnad och flytkraft som löstes med en sten i flaskan) utan för att den tog lite för stor plats.
            Nu kör jag faktiskt bara med en liten Fluval 1, utan filtermaterial, som slår sönder gasen. Bubblorna sprids sedan av utblåset på en Fluval 4+. Den lilla Fluvalen sitter på samma timer som ljuset.

            När jag körde reaktorn hade jag bara 1st 5l dunk med mäsk, nu, utan reaktor kör jag 2st dunkar. Inte bara för att mer går till spillo nu utan rekator, utan också för att få en jämnare CO2 produktion.

            ja men då har du ju som jag har nu tror jag jag har en aquael 350 som ja leder in co2 till och sen slås sönder .. men jag tycker att mycke av bublorna blir stora och flyter bara upp.. men många blir små o försvinner ut i vattnet så kanske nått man får leva med
            johannesericzon@hotmail.com

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Som sagt, mina bubblor stiger upp mot ytan men hamnar i utblåset från ett annat innerfilter och löses därmed upp lite till.
              Visst går en del av gasen till spillo, men det som löses räcker för mina ambitioner gällande att hålla växter.
              Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket CO2 jag löser då jag varken mätt pH eller KH på mycket, mycket länge.
              Jag kör på som jag gör då det verkar fungera bra. Växterna bubblar lite lagom och växer i lagom takt.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8


                nåt sånt skulle kanske funka om du inte vill bygga själv

                Kommentar

                • ivanelvis
                  • February 2004
                  • 408

                  #9
                  Har du dragit in co2 slangen så att bubblorna går igenom impellern??? eller har du bara satt slangen på pumpen (där man sätter syretillförselen) ?
                  om du dragit den via impellern är det konstigt om du får stora bubblor, mina blir microsmå
                  hemsida
                  http://hem.bredband.net/b734176/

                  Kommentar

                  • johannes89
                    • September 2006
                    • 44

                    #10
                    jag har co2 slangen till ett borrat hål på insugsröret.. har nog bara vart för kräsen för ja får 70% bublor i storleken 0.5-1mm så får nog duga har jag insett
                    johannesericzon@hotmail.com

                    Kommentar

                    • ivanelvis
                      • February 2004
                      • 408

                      #11
                      Ursprungligen postat av johannes89
                      jag har co2 slangen till ett borrat hål på insugsröret.. har nog bara vart för kräsen för ja får 70% bublor i storleken 0.5-1mm så får nog duga har jag insett
                      0.5-1mm är rätt stora bubblor, dom ska vara mycket mindre , som en dimma i karet
                      hemsida
                      http://hem.bredband.net/b734176/

                      Kommentar

                      • johannes89
                        • September 2006
                        • 44

                        #12
                        okej men hur ska jag få dom mindre då ?
                        johannesericzon@hotmail.com

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av ivanelvis
                          0.5-1mm är rätt stora bubblor, dom ska vara mycket mindre , som en dimma i karet
                          Att få likt en dimma är nog ganska svårt med bara en pump, mina egna bubblor är väl som mest 0,5mm ser det ut som och det är fullt tillräckligt har jag märkt, provade att ha i lite mer jäst i en mäsksats och då va bubbeltakten nästan den dubbla men då stod fiskarna och flämtade vid ytan efter en timme så man kan få fullt tillräcklig lösning med bubblor i den storleken om man har en mäsk som är anpassad efter akvariet
                          Men en finare syresten kan hjälpa en del så det är små bubblor som går in i pumpen.

                          Kommentar

                          • johannes89
                            • September 2006
                            • 44

                            #14
                            okej men nu hänger jag inte med riktigt :P hur ska ja ha syre stenen och pumpen ? är de inte antingen eller liksom ? kan ju inte koppla syre stenen till slangen och syrestenen till pumpen ?
                            johannesericzon@hotmail.com

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Jo det beror förståss på vad du har för sorts pump men jag har så, jag har en pytteliten cirkulationspump där jag tagit bor filtermaterialet och lagt en liten syresten som går till mäskdunken, på så vis suger pumpen upp redan små bubblor och slår sönder dom till ännu mindre bubblor
                              Allra bäst ska vara en alträ syresten då dom ger minsta bubblorna men jag har en vanlig och det funkar för mig.
                              Om du inte har nån extra pump för din CO2 så kanske det är svårt att få plats med en syresten men isåfall skulle jag föreslå att du köper en extra pump (kostade mig ca 60kr) så du kan stänga av den med timer under natten då du inte vill ha nån extra CO2 i karet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...