Syre/luftpump i akvarium med växter,för/nackdelar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Syre/luftpump i akvarium med växter,för/nackdelar?

    tjoho

    var igår o handlade fiskar till mitt 240 liters kar där jag har 2 juwel innerfilter (2000l/h) o ca 10 växter av olika soret (en del samma).
    i butiken hade de ett kar med scalarer med rötter o massor växter,i karet fanns även ett innerfilter mm.
    DOCK! så fanns de en vulkan med en Syrepump/luftpump i med blått sken,snacka om att de va snyggt när de steg upp blå luftbubblor i de karet.
    Jag tittade lite extra på växterna som dock verkade må helt ok,då jag läst om att syre/luftpumpar tar med sig syre upp till ytan? o växterna växer sämre.
    Är de bara långsamre de växer lr dör dem typ?
    vill så gärna ha detta i mitt kar fast jag skippar vilkanen o kör med en hålig sten isf...

    Kram
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    #2
    http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=320&page=1 typ en sådan,dränkbarpump med blått ljus,strömar lite lagom...

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Nackdelen med sånna här bubblerier är att dom driver ut CO2 ur vattnet så om du har lätta och tåliga växter växer dom lite långsammare som regel och om du har lite svårare växter kan dom mycket väl börja tyna bort.
      Att kolla i en djuraffär på växterna är ganska meningslöst då dom ofta får in nya och säljer av dom andra innan dom börjar bli dåliga.
      men du kan ju fundera över att börja göda med easy carbo för om jag förstått det så lär den tillsatsen inte kunna vädras ur och dina växter får all co2 dom behöver
      lite gödning med pmdd oxå så lär växterna grönska och bli stora, bubblor till trots.

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Koldioxiden vädras ändå ut snabbt om den inte tillsätts på konstgjort sätt. Det är ingen fara med luftbubblor. (men de brukar väsnas en del...)
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          MattiasL där håller nog de flesta inte med dig.
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            Vattnet och luften strävar efter att uppnå jämvikt, dvs motsvarande mängd löst CO2 i vattnet som i luften. Alltså händer en av följande tre saker.

            Fall 0:
            Det råder jämvikt, ingen CO2 "flyttar" på sig

            Fall 1:
            Det finns mindre CO2 i vattnet än jämvikt. CO2 flyttas från luften till vattnet. Hastighetern som masstransporten, CO2 från luft till vatten, sker med beror på koncentrationsskillnaden och kontakt arean mellan luft och vatten.

            Fall 2:
            Det finns mer CO2 i vattnet än jämvikt. CO2 flyttas från vatten till luften.

            I princip alla akvarium som inte har CO2 injektion råder fall 1. Anledningen är att CO2 konsumerande processes, photosyntes, är mer omfattande än CO2 genererande processer, fiskar andning och nedbrytning. I dessa akvarium leder all interaktion med luften, vattenytan, bubblor i vattnet osv. till att mer CO2 går från luften till vattnet. Alltså är det bra med dykare, vulkaner och annat luftbubblande i ett akvarium utan CO2 injektion.
            mvh Mattias
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Kanoninlägg morphriz!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Att bubbel från syrestenar vädrar ut CO2 är alltså en myt?
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Nej, det är bara det att växterna sänker CO2-halten mycket lägre än vad en pump klarar - och det betyder en luftpump faktiskt bidrar med CO2 istället för vädrar ur den.

                  Man får stabilare pH med bra genomluftning och det uppnås oftast bäst med bra ytcirkulation istället för luftbubbel.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Vad var det jag sa... Den gör ingen skada i ett vanligt akvarium utan tillsatt co2...
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • B0bban
                      • February 2007
                      • 168

                      #11
                      tackar så mycket för svaren folks!
                      Blev jädrigt snyggt med en ario 2 a trots att jag va ute efter 4an pga starkare belysning men den hade dem inte inne till försäljning.
                      Går dock att byta enbart lampan senare o de gör jag säkert
                      de som är svårast med en sånn här pryl är att gömma slangar o sladdar som går ner i karet...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...