nystartat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krizz
    • January 2008
    • 51

    nystartat

    Hej alla forummedlemmar!

    Jag är ny här och hoppas någon kan hjälpa mig.
    Har startat ett akvarium på 960 liter och har ett 40 tal växter, en del snabbväxande.På gång med fler.
    400 w t5 rör .Philips 865.Eventuellt MH senare.
    Saken är den att jag har hört att man nästan får "räkna" med alger i ett nystartat akvarium.Vad kan jag göra för att undvika detta.
    Skulle även vilja köra co2 men vågar inte pga ovan nämda.
    Det ska ju tydligen va så precis mellan ljus ,näring ,vattenvolym ,co2 , etc ,etc. Vad göra???
    I nuläget går där bara 3 discus och ett antal ansistrus,som tydligen tycker om växter lite för mycket...AARRRGGHHH!!!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet får jag börja med.
    Ditt kar är nästan identiskt med mitt, förutom att jag kör med 3x150w MH och 2x54w T5 och jag göder med co2 och PMDD och det växer på ganska duktigt.
    Att få alger är faktiskt inte hela världen, då det är ganska naturligt fast kanske lite fult om det sitter på fel ställe. Det finns mängder med tips och trix för att få ett snyggt kar, och du har ett flertal förutsättningar för detta.
    Om du har tänkt dig börja med co2 så finns det en del att tänka på. Köp riktiga grejer från början och vänta hellre ett tag och spara ihop pengar till detta om du inte har det från början. Att köra med mäsk i ett såpass stort kar kommer att bli krångligt och en massa merarbete som kanske får dig att tröttna.
    Om du har snabbväxare i karet och göder med ovanstående medel så kommer dina växter att konkurrera med algerna och dessa får inte lika stort fotfäste. Sedan räcker det ofta med obalans av något slag i karet så kommer de med samlad trupp, men det är då erfarenhet och en del sökande på nätet kan ge svaren man vill ha.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • krizz
      • January 2008
      • 51

      #3
      Ok! Tack för råden.
      Jag struntar i mäskdunken och göder med pmdd och easycarbo i stället.
      Hur mycket ljus vågar man kräma på med???
      Har tittat på en MH ramp som heter Pro 1800.
      Den har 3 MH 150w + 4 t5 54w.
      Blir det för mycket ljus utan co2 gödning?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är ganska stor risk att du får alger med så mycket belysning utan att köra med co2, men å andra sidan är det bara att dra ner på belysningstiden på dina MH.
        Annars är det bra belysning du har redan så varför byta ut dina T5, byt ut rören istället om du vill ha bättre belysning.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • krizz
          • January 2008
          • 51

          #5
          Anledningen till att jag funderar på att byta till MH är att mina rör är 1449 mm långa och att jag inte hittar rör med högre färgtemp (kring 10000 k),49w.
          Jag har alltså någon form av industriarmaturer och inga standard till akvariebruk.
          Skulle kännas lite säkrare med något som är avsett för ändamålet.
          Sen är ju ljuset från MH något utöver det vanliga...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Aha, då hänger jag med. Visst är ljuset snyggt med MH, men om du då även kör med T5 samtidigt försvinner tyvärr mycket av skuggspelet man har i vattnet.
            Men jag ångrar mig verkligen inte när jag köpte min MH ramp annat än när elräkningen kommer!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • krizz
              • January 2008
              • 51

              #7
              Japp där sa du nått!! Det är väl något även jag dragit mig för.
              Man har ju lite mer än EL att betala med villa fru & barn he he.
              Tänkte väl skippa t5 i samband med MH i så fall...

              Kommentar

              Arbetssätt...