Vilken alg och vad ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ienni
    • September 2007
    • 12

    Vilken alg och vad ska jag göra?

    Hej, jag har ett kar på 100 l med lite olika små fiskar i och så har jag lysröret grolux. Men mina växter får mörkgröna små fläckar över allt! Vissa blir även genomskinliga och det blir liksom som hål i dom som tillslut blir så fula att växten tynar bort och jag får ta bort dom. Andra växter, mest min "gräsväxt" krullar ihop sig av fläckarna. Vad kan det vara för alg som jag har fått och hur gör man för att bli av med den? Jag är väldigt tacksam för svar!
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Känner igen det där, har samma bekymmer under mitt grolux rör, nu är det mest lite bladspetsar som drabbas för mig så det gör inget men vill du lösa problemet så byt lysrör, jag hade innan ett vanligt osram coolight (standard rör från jula för 20kr) och dessa bekymmer uppstod direkt efter jag satte in grolux röret så kan garantera dig att om du byter till till ett biltema daylight (som jag har i bakkant) så lär alla bekymmer försvinna, fast inget rör jag skulle vilja ha ensamt i karet om du har röda fiskar då dom ser bleka ut i det, men isåfall köp ett powerglo, aquarelle eller aquastar lysrör så får du snyggt ljus och bra rör

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Förutom ljuset så har du nog brist på gödning. Göd med PMDD eller liknande.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        precis nytt lysrör för att slippa algerna och pmdd för att växterna inte ska tyna bort

        Kommentar

        • ienni
          • September 2007
          • 12

          #5
          Jaha, okej vad bra! Tack så mycket för tipsen! Jag hade ett aquastar innan jag köpte mitt grolux, men det hade redan börjat komma alger då och växterna började bli lite genomskinliga, mitt aquastar var antagligen gammalt så jag köpte ett nytt och på stället där jag köpte mitt nya grolux rör sa de att grolux var det klart bästa för växterna. Lite drygt att de helt uppenbart inte var det eftersom jag nu måste byta rör igen och de 130 :- som jag lade ut på mitt grolux rör var helt bortkastade.. Men sånt är livet! Tack så mycket för alla svar!
          Senast redigerad av ienni; 27 January 2008, 14:02.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Kasta inte röret, börja med gödningen och se vad resultatet blir, du kanske blir nöjd utan att byta rör när växterna väl börjar ta sig igen, grolux är nog knappast det bästa för växter men inte helt värdelösa heller så börja med att lägga 40kr på PMDD och vänta en eller 2 månader innan du köper annat rör om det inte ser bättre ut sen.
            Funderar även om aquastar rören blir så dåliga innan dom lägger av, vissa rör tappar mer effekt än andra och jag kan inte minnas just aquastar men har för mig dom brukar gå att ha tills dom slocknar annars

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              om du håller på o byta rör hela tiden så triggar du bara mer alger
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av mayday
                om du håller på o byta rör hela tiden så triggar du bara mer alger
                Helt rätt.
                Börja göda o avvakta rörbyte nån månad.
                Har du bara plats till ett rör så rekommenderar jag dig ett Aquarelle eller Aquastar rör när det är dags att byta.
                Så dåligt är inte Gro lux röret, även om det fungerar bäst kombinerat.

                Kommentar

                • ienni
                  • September 2007
                  • 12

                  #9
                  Ja, då provar jag att göda med PMDD till att börja med. Jag har bara plats för ett lysrör som det är nu och då behåller jag mitt grolux ett tag till. Jag funderar på att köpa ljusreflektor också men det blir ett senare problem, just nu kör jag med vanlig herdelig folie. Det fungerar bättre än ingenting iaf. Bra också att PMDD är så billigt, det är ju toppen! Än en gång tack för era tips!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...