Tänkte börja med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Artifaction
    • February 2007
    • 107

    Tänkte börja med växter

    Efter att ha surfat runt några månader på bla AGA och ADA så har jag blivit otroligt sugen på att starta ett lite japaninspirerat växtkar.

    Något åt det här hållet har jag tänkt

    Karet jag har är på 60L och belysning till det är 2x13w t5 4300kelv och eventuellt 16st kallvita 1w powerleds med 6700 kelvin vet inte ra värde, mm men denna belysning får fungera så länge.
    Grejjen är att det här får inte bli en dyr historia (än) utan ja vill börja lite försiktigt.

    Jag har en liten luftpump med syresten, gör denna någon skillnad?
    Och det blir ett vanligt innerfilter till att börja med.

    Sten har jag beställt och det blir simontorps "minilandskap" till detta har jag svart rådasand (där sand kommer att synas).

    Vad jag har förstått så behöver jag någon form av bottensubstrat för att kunna "fästa" stenarna och även växter.
    Vad är billigast? vet att ADA Amazonia soil är bland det bästa men också dyrast, kollade vår lokala handlare idag och han hade någon från tetra, men den var inte så värst billig den heller, så vad är billigast. kan man köra på vanlig jordbotten, och i så fall vad har man för jord?

    Växter till en början blir något som inte behöver co2 eller speciella krav på ljus.
    Såg att patsuu (här på forumet) har taiwanmossa, tänkte pm honom om några portioner av den om han har några kvar. denna verkar ju bra då den inte verkar ha några speciella krav för att växa. denna kommer att placeras runt stenar och i mittenpartiet
    Men sen skulle jag vilja ha en mkt lågt växande framtill och vad skulle man kunna köra där?
    Längst bak kanske det blir Sagittaria subulata.

    Fiskar som kommer att gå där i blir nog bara kardinaler och Microrasbora sp galaxy

    Så vad bör jag tänka på??
    Känner mig som nybörjare igen
    Senast redigerad av Artifaction; 25 January 2008, 02:20.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ska du inte köra CO2 är en jordbotten/lowtech nästan ett krav. Lågväxare som klarar sig utan CO2 är få. Marsilea hirsuta kanske? Kör du även EasyCarbo kanske du även kan klara Glossistigma. Med EasyCarbo kan du även köra Estimative Index med PMDD vilket är det bästa sättet att göda då det garanterar att näringsnivåerna alltid är inom rimliga gränser.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Kanske Sera Floredepot ett lagom lager o sen fin rådasand ovanpå.
      Sen är det bara att plantera
      Göd dina växter med easycarbo och Tropical Aqua Plant.

      Har själv fått väldigt fina resultat med den gödningen.
      Om man ser på co2 så kör jag faktiskt med en väldigt gammal metod...luftslang...
      Sen blåser jag i ena änden och andra är i vattnet...har man en syresten så blir det ännu bättre...
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Ursprungligen postat av firefox75
        Har själv fått väldigt fina resultat med den gödningen.
        Om man ser på co2 så kör jag faktiskt med en väldigt gammal metod...luftslang...
        Sen blåser jag i ena änden och andra är i vattnet...har man en syresten så blir det ännu bättre...
        Haha, hyperventilera i slangen tills man svimmar

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Inte riktigt...med tanke på att utandingsluften innehåller koldioxid motsvarande en 13-20fiskar. och detta på ett andetag.

          Jag kör faktiskt med den metoden...
          Alternativt att man har en surepump och sen blåser där den tar in luft.

          Jag blåser typ tre gånger var tredje dag och mina växter knackar iväg som attans.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Här är en bild och metod på ett mer raffinerat sätt att använda utandningsluft:


            Vår utandningsluft innehåller runt 1000 ggr mer koldioxid än luften, vilket egentligen inte säger så mycket. Det blir bara ynka 3% som på något sätt måste få lång tid på sig att reagera med vattnet, vilket den inte hinner genom att bara blåsa ut luften med en syresten.

            Med en effektiv reaktor skulle man dock kunna öka CO2-halten en mycket kort stund. Lagom länge för att trigga en toffsalgsodling tippar jag 8)

            Har du bilder på burken du kör med utandningsluft firefox75? De flesta kommer nog vara skeptiska tills dom får lite bildbevis 8)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Artifaction
              • February 2007
              • 107

              #7
              Så kort samanfattat, jordbotten, (ska se om jag hittar dammjord) easycarbo, Tropical Aqua Plant och blåsa lite i slangen skulle funka?
              Marsilea hirsuta och Glossistigma ser ut som ett bra alternativ att ha längst fram. får kolla upp om vår djuraffär kan få in någon av dessa.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Byt ut "Tropical Aqua Plant" mot PMDD som redan sagts tidigt i tråden så är du hemma.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Artifaction
                  • February 2007
                  • 107

                  #9
                  OK, PMDD istället, var ju billigt här 40 spänn som räcker till 5000l, kan ju räcka en stund.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Med tanke på att man tillsätter extra koldioxid genom att andas ut i akvariet
                    Utöver det som fiskarna avger ökar iallafall mängden.
                    Denna ökning är faktiskt bevisad genom att thailändska växtodlare använt denna metod innan de gick över till mera moderna varianter.

                    Ökningen innebär en boost som på ett naturligt sätt skapar bra växtlighet.
                    Detta utan att behöva göra konstlade mekaniska och kemiska fabriker för att få fram samma sak.

                    Jag kommer lägga upp fina bilder på mitt växt akvarie när jag kan utan tvekan...dock så kan jag inte få någon bild före utan bara en bild efter.
                    Menar att när det växer och växer bra och att tydlig skillnad syns efter några dagar så är denna princip jag gör fullt gångbar.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Ökning

                      Vill man öka koncentrationen av koldioxid så får man bra effekt genom att andas ut i en behållare som är tillsluten i en ände och ner tryckt i vattnet...
                      Mindre variant av växtodlarnas upp och nervända akvarier med koldioxid.
                      Senast redigerad av firefox75; 25 January 2008, 19:39. Anledning: missade ett ord.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jag tvivlar starkt på att du får mer CO2 av en koppreaktor med utandningsluft jämfört med en jordbotten där några miljarder bakterier andas åt dig.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Artifaction
                          • February 2007
                          • 107

                          #13
                          Kommer att köra hela projektet på min sida, så om någon är intresserad så kolla här.



                          Har idag tagit itu med belysningen så det finns lite bilder uppe.

                          Får vänta lite på alla grejjer bara, 4 veckor till lysrören kommer, 2 veckor till stenen kommer och innan stenen kommit kan jag inte sätta igång riktigt

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Men

                            Ursprungligen postat av defdac
                            Jag tvivlar starkt på att du får mer CO2 av en koppreaktor med utandningsluft jämfört med en jordbotten där några miljarder bakterier andas åt dig.
                            Hallå...här snackar man om co2 extra ...jordbotten eller plant substrat är u redan uträtt.
                            Som komplement till både jordbotten och fiskar så duger utandningsluften som extra boost.

                            Vad jag fattar så är det inte så många som ens testat med enbart utandningsluft utöver vanlig akvarieväxtgödning.
                            Och när man inte gjort det så kan man ju inte veta.
                            Jag har kört så flera år och aldrig haft vare sig algproblem eller dåliga växter.
                            Helt enkelt delar jag med mig av mina erfarenheter.
                            Men visst ensak är att man får väldigt fina växter med co2 reaktor...
                            Men då man ändå är vid akvariet varje dag så kan det väl inte skada att stoppa ner en slang o blåsa i ena änden???
                            Tar ju max ½minut.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag har kört så flera år och aldrig haft vare sig algproblem eller dåliga växter.
                              Correlation != Causation. Du kan ju tex omöjligt veta isåfall om det beror på din utandningsluft eller inte...

                              Problemet med ryckig CO2-tillförsel tex genom att hälla i kolsyrat bordsvatten en gång om dagen, eller som i ditt fall andas ner i akvariet är att CO2-halten blir väldigt ryckig - och det brukar trigga toffsalger.

                              Så även om det råkar funka bra, kanske tom helt utan toffsalger, i ditt fall är det inte säkert att det är en speciellt bra idé generellt sett.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...