sjöväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crazy-j
    • October 2007
    • 33

    sjöväxt

    Hej jag har en fråga om insjöväxter. Jag bor nära en insjö och jag undrar om man kan ta växter därifrån och ha dom i karantän några veckor för att sedan plantera över den till mitt akvarium??? för nar jag har snorklat har jag sett att det finns flera olika sorter som liknar de man köper
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det går att ha svenska växter i akvariet, men se upp så inga elaka kryp följer med, som t ex dykarbaggar eller trollsländelarver.
    De sorter du nog har sett är vattenpest och nålgräs-liknande växter. Jag har haft båda sakerna i akvarier jag har haft, och det har funkat bra åtminstone sommartid.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Jag har just nu vattenaloe, axslinga, höstlånke, vårtsärv, vattenbläddra, korsandmat som trivs bra. Så det går lika bra om inte bättre på vintern. Det blir så varmt på sommaren så det är svårt att hålla temperaturen i vattnet nere.

      Kommentar

      • crazy-j
        • October 2007
        • 33

        #4
        men det blir altsåinga problem med akvariefiskarna
        ???

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av crazy-j
          men det blir altsåinga problem med akvariefiskarna
          ???
          Inte om du ser till att inga odjur följer med. Vilket kan vara nog så svårt...jag fick med hydror en gång. :/
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Akvariefiskarna är bra på att äta upp det mesta som följer med växterna. Men det är en risk precis som att handla växter eller fiskar i zooaffärer. Det kan alltid följa med någon sjukdom eller parasit.

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Näckrosor går också bra om man får plocka dem eller ej förstås...
              Jag har vattenpest, andmat och faktiskt sötvattens vass.
              Funkar hur bra som helst...dock så hade jag problem först eftersom jag chockade växterna med varmare vatten än de var vana vid.
              Nu tar jag in växter och låter dem gå i ett 40liters och höjer värmen från deras ursprungliga med 2-3grader/dag.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Ursprungligen postat av firefox75
                Nu tar jag in växter och låter dem gå i ett 40liters och höjer värmen från deras ursprungliga med 2-3grader/dag.
                Bra idé. Jag brukar också vänja dem lite långsamt vid rumstemperatur och sedan varmt akvarium.

                Undrar hur vassen ser ut? Är det såna spetsiga koner under vattnet eller de sticker upp över ytan också?

                Kommentar

                Arbetssätt...