växt ovanför vattenytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starmaker
    • December 2007
    • 88

    växt ovanför vattenytan

    har en en trärot som sticker upp ovanför ytan, tänkte plantera en växt där på, som sedan växer ut över akvariet, någon som har tips på sådan växt?
    som klarar av att inte vara i vatten hela tiden..., tänkte på fredskalla men det kanske inte är något bra, kanske ruttnar och inte fastnar på roten...??
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    någon anubias kanske..., men då skall du ha hög luftfuktighet oxå..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • CissiB
      • October 2004
      • 25

      #3
      Om du vill ha slingrande växter så pröva med Murgröna (Hedera helix) eller Hängfikus (Ficus pumila). Båda finns med helgröna eller vitbrokiga blad och de får små sugrötter längs de tunna grenarna som gör att de kan växa fast på underlaget.

      Jag har själv en Murgröna fastsatt med fiskelina på en rot som sticker upp ovanför vattnet. Hade lite vitmossa runt rötterna längst ner mot vattenytan, det är inte säkert det behövs men jag tänkte att den lättare kan suga upp vatten underifrån på det sättet.

      Anubias fungerar säkert bra om man vänjer den vid ett liv ovanför vattnet först.

      /Cecilia

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        En rot vi köpte hade ormbunkssporer i sig som grodde. Blev jättesnyggt där ovanför vattenytan.

        Kommentar

        • crazy-j
          • October 2007
          • 33

          #5
          pröva "hemtrevanad" den har lite slingriga rötter, växer tätt och hänger

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Har jag missuppfattat det här? Jag fattade det som att det önskades en växt som kan planteras på roten under vattnet i akvariet och som sedan kan spränga vattenytan och även klara att växa över.

            Om det är så som jag tolkade det så borde det inte vara några större problem, många av de akvarieväxter som säljs är ju sumpväxter.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Dvärgnäckros, blåstricta, någon lotus, vatten aloe?!!!
              Har dem alla o de trivs både under, på ytan samt över.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              Arbetssätt...