Flytväxter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

    Flytväxter?

    Hej!

    Jag har ett 70l akvarium som jag behöver lite flytväxter till. Jag är inte myndig, så har ingen bil, men jag undrar om någon har något tips på flytväxter som inte växer för långsamt? Ska till Trop Akvarie Fisk Importen nu i veckan och behöver lite tips. Jag har en planta som ser ut som cabomba, 1 med stora, långa blad, några små med långa "gräs" liknande blad och en javaormbunke. Sen har jag pyttelite små flytande krims-krams. Jag har små yngel som jag skulle vilja prova att sätta ut i akvariumet, men vill att dom överlever så jag måste ha mer flytväxter. Nårga tips på bra flytväxter? Var inne på någon rot och javamossa, men tror ej att det får plats med en stor rot i mitt ändå ganska lilla akvarium. Och javamossa sprider som nog så det blir för mycket skulle jag tro..
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Pistia stratiotes är en bra och snabbväxande växt, prova med att söka de på Tradera.
    Köp för allt i världen INTE andmat (smått jäkla skit som tyvärr också säljs på Tradera)
    / dtoppen /

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Tja, hornsäv och vattenpest är aldrig fel som flytväxter.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Likaså vattenspikblad. (Hydrocotyle leucocephala)

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Tropen har inte haft några flytväxter när jag varit där, men det kanske han har nu, du kan ju alltid ringa innan och fråga.
          Annars brukar ZooKompaniet ha en del flytväxter hemma.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #6
            www.plantswap.se är ett hett tips annars..
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Håller med om plantswap man hittar mycket där.

              Kommentar

              • Trollsvans
                • November 2007
                • 1118

                #8
                Kolla på Hornbach, dom brukar ha andmat, och rätt gott om andra växter.
                Annars har Herkules nån sorts "vattenormbunkar", som funkar bra som flytväxter, och växer snabbt.
                //Troll

                Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Jag avråder från andmat, det växer visserligen fort men man tröttar snabbt på det och det är nästan omöjligt att få bort. Musselblummor (Pistia stratiotes) växer oxå väldigt snabbt men är oxå lättare att bli av med. Frogbite verkar växa medelsnabbt och är ganska fina tycker jag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...