Alger och Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    • November 2007
    • 106

    Alger och Pmdd

    såg i dag att jag börjat få lite alger lite toffsalger och på det vita stenröset har det börja komma ljusgröna prickar som Ancistrusen inte äter, göder sedan 3 veckor med pmdd 15 ml i veckan lyset är tänt 11 ½ timme /dygn Narva lt Daylight 30w ggr 2 , matar inte speciellt mkt så vad kan det bero på och vad ska jag göra åt det

    finns en dålig bild på karet på

    Senast redigerad av evilsteken; 22 January 2008, 09:43.
  • gnu83
    • August 2007
    • 74

    #2
    pitbull pleco malar borde fungera på gruset...

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Hur länge har akvariet varit igång? Det ser nystartat ut. Det tar ju oftast flera månader innan växter rotat sig ordentligt och verkligen börjar tillgodogöra sig mycket näring, men man bör ändå göda från början.

      Mitt akvarium är på 110 liter och det är väl inkört, men jag har liksom du lite tofsalger och några prickalger.

      Tofsalger reagerar på svängiga koldioxidnivåer vad jag vet, så de brukar komma när man byter vatten då kranvattnet ofta har mer koldioxid. Om du med gröna prickar menar så kallade prickalger så sitter dessa som berget och ancistrusar eller andra malar äter dem inte så vitt jag vet MEN, de är ett tecken på en bra vattenkvalitet i övrigt. Jag fick inte sådana alger i mitt akvarium förrän det var väl inkört. När prickalgerna kom hade alla andra mer vanliga alger försvunnit (brunalger, kiselalger, grönalger som är som en liten "matta").

      Växer växterna och får nya blad?

      Jag skulle ha nypt bort de tofsalger som syns och fortsatt göda som vanligt. Var noga med regelbundna vattenbyten på exakt samma mängd varje gång så att allt blir så stabilt som möjligt....

      Det är enligt mig svårt att få ett akvarium helt utan alger om man inte har ett växtakvarium där växterna växer rejält mycket. De alger du nämner är alltså inte de värsta sorterna och de kommer troligtvis inte ta över hela akvariet.
      / Ebba

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Tofsalgerna är irriterande. Nyp bort allt du ser med en liten tång. De brukar sitta väldigt hårt. Om de sitter på lösa stenar kan man ta upp dem och skrapa bort alla tofsar man ser. Utsvultna siamesiska algätare ska visst äta lite tofsar sägs det.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Jag känner igen det där, hade likadant när jag körde med CO2 ala mäsk och sen började med pmdd, tog mig ca 2månader men sen va det balans i karet så även med svajig CO2 så får jag inte längre några tofsalger så mitt råd är bara härda ut så blir det bra sen

          Kommentar

          Arbetssätt...