Lämplig nitratnivå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Lämplig nitratnivå?

    Har börjat få lite cyano i akvariet, och nu vill jag gärna mota Olle i grind innan de börjar breda ut sig. Göder med mikronäring, byter vatten 40% en gång i veckan, har rätt mycket snabbväxande växter som tagit ordentlig fart senaste veckorna. Sen ett par dagar har det dykt upp lite cyano på en sten, annars inga alger förutom lite kiselalger. Akvariet är på 100 liter.

    Min diagnos är kvävebrist, som uppkommit därför att växterna har tagit fart och goffat i sig allt kväve, så att det blivit för mycket fosfor i förhållande till kväve i akvariet. Har gjort vattentest idag, som visar på nitrit 0, nitrat 8-10 mg/l. Vet inte riktigt vad nitraten borde ligga på?

    Min gissning var annars att det är för lite kväve, och har fått rådet att antingen skaffa mer fisk och mata dem mer eller börja göda. Frågan är om jag enbart ska göda med kväve i så fall, eller om jag ska göda med både kväve och fosfor?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om du vågar lita på testet, vilket jag starkt avråder från, så har du ganska perfekt nitratnivå.

    Skaffar du PMDD (eftersom du ändå måste skaffa KNO3) så kan du kalibrera testet genom att göra några olika stamlösningar med olika nitrathalt och se om testet visar rätt.

    Jag brukar även starkt avråda från att göda upp enskiljda nivåer eftersom när man rätat upp en nivå så kommer nästa dyka osv in absurdum. Resultatet blir ryckiga och slumpmässiga näringsförhållanden som triggar alger enormt.

    Cyano reagerar främst på syresvängningar men även ammoniumsvängningar, dvs övermatar du med proteinrikt foder för att få mer kväve så kommer du få stora syrevängningar och ammoniumsvängningar eftersom du måste lita till nitrifikationsprocessen (som innefattar ammonium och syreslukande bakterier).

    Eftersom du gör 40% vb en gång i veckan så är din burk perfekt för Estimative Index. Dvs fulldos PMDD efter vattenbytet varje vecka. De stora vattenbytena garanterar att alla nivåer alltid ligger inom rimliga gränser och aldrig sticker iväg.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...