Lämplig vätska för algsanering av tomt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Titanic
    • January 2008
    • 2

    Lämplig vätska för algsanering av tomt akvarium

    Hejsan!

    Som ny i detta eminenta forum undrar jag om det finns någon vätska som jag kan tvätta bort mycket aggressiva alger från mitt nu tömda akvarium, alltså utan att skada silikonen. Algen har nämligen även krupit in under kanterna av silikonlimmet, vilket innebär att jag inte kan skrapa bort algerna där utan att riskera skador på silikonen med läckage som följd?

    Har kokat rötter och lavastenar, vilket väl rimligen dödat algen, men den sitter fortfarande kvar.

    Fiskarna som jag slussat med nytt friskt vatten till karantänakvarium är tänkta att flyttas tillbaka med nya växter. Men vill inte att algen skall överleva i det ordinarie stora.

    Vore mycket tacksam för svar!

    Mvh Peter
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är inte mycket att göra åt ditt problem utan att byta ut silikonet.
    Och har det ändå gått så långt att algerna krypit in under silikonen så kanske det ändå är läge för en omsilikonering av karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Alger under silikonet betyder att silikonet släppt från glaset (annars skulle algerna inte kunnat komma in där.
      Skär bort allt löst silikon (känn med naglarna, och dra/skär bort allt löst med ett rakblad eller matt-kniv), rengör med T-sprit, maskera med maskeringstejp lite utanför det som är kvar av det gamla silikonet (för att få raka kanter), och lägg på nytt (använd silikon avsett för akvarium).
      Du behöver inte helt demontera akvariet förutsatt att fogen fortfarande verkar frisk om du kollar på utsidan av akvariet - silikon fäster utmärkt på gammalt silikon, och det blir tätt.

      Vad gäller intorkade alger på glaset, och under förutsättning att akvariet är helt tomt (ingen sand), är t.ex. toa-rent eller diskmedel (beroende på om det finns kalk-avlagringar) och att gnugga med en diskborste effektivt. Du måste förstås skölja akvariet väl efteråt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • cattus
        • August 2007
        • 167

        #4
        När man väl tömt ett akvarium på vatten så att det står torrt, så dör algerna. Inget vatten, ingen levande alg. Däremot så vill man ju kanske få bort resterna så lite skrapande behövs. Men torrläggning.....=död alg.
        Allt går om man vill...

        Kommentar

        • t85207
          • March 2007
          • 179

          #5
          Jag har just renoverat mitt gamla 150 kar. Först gjorde jag rent genom att fylla karet och hälla i en liter klorin som fick stå några dagar. Behövs inget jobbigt skrubbande. Både glas och silikon blir skinande rent. Tänk på ventilationen bara.
          Sedan fixade jag silikonet ungefär enligt Azurs tips.
          Pecka

          Kommentar

          Arbetssätt...