Hur undvika alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppa
    • September 2005
    • 53

    Hur undvika alger?

    Efter mkt strul så tänkte jag göra ett nytt försök med mitt kar.
    På slutet så har jag haft STOOORA algproblem, och jag undrar hur jag ska göra för att undvika att det blir samma skit den här gången?
    Det är ett 110 liters Juwel med inbyggd pump och filter.
    Jag har inte överutfodrat, och på slutet så sänkte jag antalet ljustimmar drastiskt, men det hjälpte inte.
    Några speciella tips?
  • sessan 401
    • January 2008
    • 144

    #2
    Jag körde nersläkt i tre dagar. La filt över och ingen mat. Allt försvann.
    Har du akvariet nära fönstret så trivs algerna jättebra.

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #3
      Använd en timer till ljuset och håll dig runt 12 ljustimmar per dygn. Plantera många snabbväxande växter. Använd sand av typen råda framför sk engelsk sjösten då rådasanden med sin poriga yta håller nyttobakterier bättre än släta stenar. Prova PMDD.
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        Ursprungligen postat av patdah
        Använd en timer till ljuset och håll dig runt 12 ljustimmar per dygn. Plantera många snabbväxande växter. Använd sand av typen råda framför sk engelsk sjösten då rådasanden med sin poriga yta håller nyttobakterier bättre än släta stenar. Prova PMDD.
        vet inte om ja håller med om sanden där
        råda är kompakt o ger absolut ingen genomströmning av syre ..
        engelsk skösten ger en genomströmning en bit ner varpå bakterier kan frodas de gör dom inte i sand.

        12 timmar är max .. själv kör jag 10

        samt det viktigaste i att slippa alger är att ha balans att inte låta vattenvärdena svänga för mycket ... så regelbundna vattenbyten o om man göder så göd lika mycket varje gång.
        en enkel sak som o byta lysrör kan trigga alger
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • luppa
          • September 2005
          • 53

          #5
          Finns inget fönster i det rum akvariet står...
          Jag har haft lyset på ca 5h per dag bra länge, det har inte hjälpt. Matat fiskarna ganska lite.
          Timer har jag haft, & rådasand.
          Har inte bytt lysrör.

          Angående växtgödning; räcker det att göda med JBL Ferropol?

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            luppa- köp easycarbon...är nog kolet i vattnet som hoppar upp och ned.

            Köp algätare...typ ancistrus, octoclincus, siamesika algätare.

            easycarbon stabiliserar en av byggstenarna för algerna...samtidigt som det ökar växternas syreproduktion...så när det finns kol så producerar växterna mera syre och för att de ska göra det krävs mera näringsämnen...easycarbon tillgodoser växterna med kol samt andra näringsämnen vilket gör att de nyttjar all näring som algerna skulle tagit förrut.
            Jag körde med easycarbo i två veckor o växterna mådde bra och algerna försvann.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            Arbetssätt...