Cyano & grönalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

    Cyano & grönalger?

    Hej! Hade en tråd uppe för ett tag sen ang. trådalger som fick då jag bytt ramp, från två lysrör till fyra. Trådalgerna har minskat efter jag dubblat pmdd dosen men nu har jag fått en massa grönalger på bladen och rutorna samt en del cyano på botten. Har ökat lite på KNO3 dosen då några blad började multna bort. Skrapar bort algerna på rutorna men de kommer snabbt åter och de alger som växt sig fast på bladen sitter väldigt hårt. Något man ska ändra i doseringen. Öka? + - av något?

    /Marcus
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    då några blad började multna bort.
    Om Cyano kommer trots flitigt PMDD-doserande så bör du kolla över cirkulation och saker som kan ligga och ta syre (döda växtdelar och slam tex) och att framförallt tror jag du vill börja snegla på att stabilisera din gödningsregim istället för att hålla på och ändra den hela tiden.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • wheete
      • February 2006
      • 65

      #3
      Ursprungligen postat av Marcus79
      Hej! Hade en tråd uppe för ett tag sen ang. trådalger som fick då jag bytt ramp, från två lysrör till fyra. Trådalgerna har minskat efter jag dubblat pmdd dosen men nu har jag fått en massa grönalger på bladen och rutorna samt en del cyano på botten. Har ökat lite på KNO3 dosen då några blad började multna bort. Skrapar bort algerna på rutorna men de kommer snabbt åter och de alger som växt sig fast på bladen sitter väldigt hårt. Något man ska ändra i doseringen. Öka? + - av något?

      /Marcus
      Du måste försöka få balans i ditt akvarium, alger älskar obalans, både i ljus och i näringsämnen. Växter älskar balans. Jag vet inte riktigt HUR omfattande det är hos dig men om det spårar ur TOTALT med cyano och grön alger så får du göra något radikalt.

      Kommentar

      • Marcus79
        • August 2007
        • 146

        #4
        Ursprungligen postat av wheete
        Du måste försöka få balans i ditt akvarium, alger älskar obalans, både i ljus och i näringsämnen. Växter älskar balans. Jag vet inte riktigt HUR omfattande det är hos dig men om det spårar ur TOTALT med cyano och grön alger så får du göra något radikalt.
        Med radikalt menar du? Har riccia fluitans som sitter fast på en rot, mistänker att det kan finnas en hel del förmultnat under den. Det är även på den som det mesta av trådalgerna sitter. Kan det hjälpa att tillsätta co2 för växternas skull? Har en diy som jag skulle kunna dra igång. Om jag förstår rätt så uppkommer cyano vid låga nitrat nivåer stämmer det?
        Senast redigerad av Marcus79; 16 January 2008, 14:51.

        Kommentar

        • wheete
          • February 2006
          • 65

          #5
          Ursprungligen postat av Marcus79
          Med radikalt menar du? Har riccia fluitans som sitter fast på en rot, mistänker att det kan finnas en hel del förmultnat under den. Det är även på den som det mesta av trådalgerna sitter. Kan det hjälpa att tillsätta co2 för växternas skull? Har en diy som jag skulle kunna dra igång. Om jag förstår rätt så uppkommer cyano vid låga nitrat nivåer stämmer det?
          Med radikalt menar jag att man inte vill vänta på att cyanon försvinner, för att den kan förstöra ganska mycket och ta död på växter och annat. Det beror ju helt klart på HUR mycket du har av cyano. Cyano(blå grön alger) är en bakterie och lyckligtvis så har vi inte den "giftiga" varianten i våra akvarium som vi har i Östersjön tex, som man kan bli sjuk av och till och med dö av vid höga doser. Det finns många olika sätt att ta död på cyano.
          Mörkläggning, använda sig av Tetra general tonic, fungi stop osv, slam suga, vattenbyten. (Det finns till och med växter som avger antibakteriell substanser som dödar cyano, tex "egeria densa"). Bäst är en variant av detta och det beror lite grann på hur mycket man är villig att göra för att få bort det.

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Ursprungligen postat av wheete
            (Det finns till och med växter som avger antibakteriell substanser som dödar cyano, tex "egeria densa").
            Jag har börjat få cyano i mitt nystartade kar, startat för ca 3 veckor sedan. Visserligen kan det bero på att det är obalands i karet fortfarande, men om
            E. Densa hindrar cyano så har jag inget emot att plantera in såna. Hur farliga är de för cyanon egentligen?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag tippar att du inte kommer se någon skillnad alls.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...