Skikt på vattenytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noahs fiskar
    • February 2007
    • 21

    Skikt på vattenytan

    Hej
    Jag har fått ett "oljigt" skikt med gröna alger på ytan på akvariet. Har bytt en del av vattnet, kollat nitrit och det verkar ok. Är det någon som vet vad det kan vara för alg och om den är farlig för fiskarna?
    Det är ett akvarium på ca 250 l med Guldbarber, silverhajar och lite olika malar. I övrigt är det inga alger i akvariet men en del av växterna har lite bruna blad.
    Tacksam för tips!
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Osäker på namnet, men jag hade liknande alger för ett tag sedan. En grön oljig yta.
    Jag blev av med det genom att ta vatten vid ytan vid vattenbyte och så ökade jag yt-cirkulationen lite också. Det tog några veckor. Vissa gånger såg det ut som det gav med sig men så kom det tillbaka. Men med ihärdighet och tålamod löste det sig.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Morgan71
      • November 2007
      • 114

      #3
      Jag läste i en liknande tråd att det kunde bli "oljigt" på ytan av att man matar för mycket, men vad vet jag?
      Alla är vi yngel i början.....

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ursprungligen postat av Morgan71
        Jag läste i en liknande tråd att det kunde bli "oljigt" på ytan av att man matar för mycket, men vad vet jag?
        Nja, om det är samma som jag hade så är det just en alg-hinna, men som du säger kan man få en protein-hinna av viss fiskfoder, men den blir sällan grön utan mer bara oljig.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Sådana hinnor är rätt vanligt att få. Rikta vattenströmmen från filtret mot ytan, och om du kan sätta på bubbel, så gör gärna det också. Det slår sönder hinnan rätt fort.

          Skulle dock inte rekommendera att du jämt har det på...bubblet drar ut CO2 från vattnet.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Nu när du säger det Jens, Jag testade faktiskt att sätta en lite slangbit på venturin, men bara så att den slutade precis under vattenytan.
            Tanken var att ythinnan skulle sugas ner, det gjorde den för visso men även en hel del luft, och det var jäklarns effektivt för att bli av med hinnan.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Fluvals surface extractor är super (finns exakt samma i andra fabrikat också), jag kör det till mitt Eheim.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Jodahl
                • March 2005
                • 298

                #8
                Jag köpte 5 platy och blev av med hinnan på 12 timmar. Black molly skall också funka fint.
                220 liter växtsoppa.
                Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                Aquarelle 0,3 W/liter

                Kommentar

                • ivanelvis
                  • February 2004
                  • 408

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jodahl
                  Jag köpte 5 platy och blev av med hinnan på 12 timmar. Black molly skall också funka fint.
                  Blackmolly är skit bra på att käka upp hinnan, jag har två st i varje kar...
                  Ta det värsta med tidnigspapper först, lägg ut pappert på ytan i några sekunder, när du tar bort det följer hinnan med
                  Senast redigerad av ivanelvis; 24 January 2008, 10:28.
                  hemsida
                  http://hem.bredband.net/b734176/

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av ivanelvis
                    Ta det värsta med tidnigspapper först, lägg ut pappert på ytan i några sekunder, när du tar bort det följer hinnan med
                    Alldeles för få som vet om detta gamla knep, som funkar ypperligt!
                    Funkar till alla sorts hinnor med...

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Har inte testat tidningspappret själv ännu. Jag håller mig med några svärdbärare och platy som håller hinnan borta alltid. Utan ansträngning från min sida... (jag är inte lat)
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        jag har också en sån hinna, men är den skadlig för fiskarna? har malawi

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Ursprungligen postat av axeisi
                          jag har också en sån hinna, men är den skadlig för fiskarna? har malawi
                          Nä, den är inte farlig. Mina acei står ibland och lapar i sig den.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Jodahl
                            • March 2005
                            • 298

                            #14
                            Problemet med tidningspapperstricket är att det inte blir bestående klar yta utan bara för stunden. Den hinnan jag hade kom tillbaka inom två dagar hur noga jag än försökte rensa bort den.
                            220 liter växtsoppa.
                            Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                            PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                            Aquarelle 0,3 W/liter

                            Kommentar

                            • ivanelvis
                              • February 2004
                              • 408

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jodahl
                              Problemet med tidningspapperstricket är att det inte blir bestående klar yta utan bara för stunden. Den hinnan jag hade kom tillbaka inom två dagar hur noga jag än försökte rensa bort den.
                              Det är då blackmolly kommer in i bilden!! om man nu inte har massa agresiva fiskar förstås
                              hemsida
                              http://hem.bredband.net/b734176/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...