Oväxtakvarium-undvika alger"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clayman
    • December 2006
    • 26

    Oväxtakvarium-undvika alger"

    Hej,

    Har för några veckor sedan startat ett Tanganyika kar på 160 l utan växter.

    Har inte haft några alger än och vill absolut försöka minimera algtillväxten. Jag vill få en så "steril" miljö som möjligt med sand och rundade sten som finns runt knuten som lätt går att byta om alger sätter sig på dom.

    Så till mina frågor. För att minimera alger så har jag endast 5-6 timmars lystid (kvällstid). Hjälper detta och kan det påverka fiskarna (prinsessor)? Vilken typ av lysrör rekommenderar ni? Har ni andra tips för detta oväxtakvarium för att undvika alger i möjligaste mån?
  • Guest

    #2
    Håll en stabil balans. Planera allt du gör, hoppa inte över vattenbyte o dylikt.

    Rör får nån annan svara på, jag vet bara dom som växter tycker om.
    Vad har du för rör nu? Watt o märke?

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Jag kan bara som exempel tala om hur det ser ut i mitt sköldpaddskar.

      Vattenvolym: ca 170l
      Belysning: 2x11W Lågenergi, 1x30W Repti-Glo 8.0, 1x35W Halogen spot.
      Filtrering: Fluval 404 ytterfilter.

      Byter 50% vatten var 14:e dag, toppar upp avdunstat vatten var 7:e dag.

      Detta kar har, förutom precis vid uppstart, ALLTID varit "helt" algfritt.
      Jag har aldrig skarpat rent rutorna.

      Det går iofs en Ancistrus tillsammans med paddorna som säkerligen tar hand om de lilla alger som blir.

      Karet står i en hall helt utan fönster, så knappt ens indirekt solljus når karet.

      Man ska ha klart för sig att sköldpaddor skitar ner MYCKET, så det finns med all säkerhet höga näringsnivåer (iaf Kväve och Fosfor) i karet.

      Anledningen till att detta kar är algfrit är helt klart STABILITET.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Har du inga växter i karet, men har fisk som utfodras/skitar ned, så är enda sättet att ha helt algfritt/sterilt att ha så svag belysning/tänt så få timmar, att algerna inte överlever.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Ett filter som tar bort nitrat kanske också kunde hjälpa om man vill ha längre belysningstid?
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Alger kan inte nitratbegränsas. Dessutom är lågt nitrat/ högt fosfat nästan likamed blågröna alger, så idén om nitratfilter faller tyvärr platt.

            Jag vill själv understryka hur viktigt väl fungerande biologiska filter är, alger triggas av amonium varför varje spår måste förebyggas/elimineras. Ett annat sätt att hålla nivåerna låga och stabila är att vara nogrann med att mata lika mycket varje dag så att nitrifierarna är mätta alltid.

            Ljuset är som nämnts innan också viktigt, ju mindre dest bättre.

            Att det sker en viss tillväxt kan man nog inte komma ifrån. Jag har märkt att kvoten mellan kväve och fosfor till stor del styr vilka sorters alger man får. Med en gnutta extra nitrat i karet gynnas grönalger som är de snyggaste algerna och som ancistrus slurpar i sig effektifvt.

            Det är så jag kör mina riftburkar, de med släta stenar hålls helt algfria, de med skrovlig sten med klyftor malarna inte kommer in i får en skön naturligt brokig färg, vilket man väljer är en smaksak.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Så nitratsvamparna i Juwels akvarier ska man bara spola då?
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Nitratsvamparna i juwels akvarium fungerar inte så de kan du gott ha kvar om du vill.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • clayman
                  • December 2006
                  • 26

                  #9
                  Men hur är det då med fiskarna om man har lite lystid eller ingen alls. Tänkte släcka ner helt när vi inte är hemma.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Fiskarna mår nog bra.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...