växter "ruttnar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    växter "ruttnar"

    Det är inte mycket i mitt akvarium som mår bra. Särskilt inte växterna. Tidigare var det mest att de inte växte så mycket och blev fula, vilket jag tolkade som näringsbrist.

    Började med PMDD i slutet av december, har pytsat i tre gånger, men i januari har det plötsligt blivit katastrofalt.

    Javaormbunken har hittills mått prima men i dag upptäckte jag att rötterna är övervuxna av kiselalger (?) och ser ut att ruttna. Bladen svartnar och lossnar. http://i17.tinypic.com/6xtrfqw.jpg

    En näckrosgrej har också sett ut att må bra, men den senaste veckan har den slutat få nya blad (till nyligen kom det ett nytt om dagen). Stjälkarna luckras upp och rötterna ser ruttna ut. http://i8.tinypic.com/80o9u83.jpg

    Cryptocorynen har på två månader tappat 3/4 av sina blad, nu är det nästan bara stumpar kvar. http://i1.tinypic.com/8eh09b5.jpg Stjälkarna luckras upp medan bladet fortfarande är grönt, sedan lossnar det.

    Vad göra? Kan man hoppas på att PMDD:n hjälper på detta, eller är det kört för de här?

    Akvariet:
    * 150 liter
    * startat i september
    * Nitrit har hela tiden varit 0 (testat minst 1 g/vecka)
    * temp varierar 24-25.5
    * koppar 0.
    * Bytte 30%/vecka första månaden, sedan dess 20%. Använder nitrivec, aquaplus och sedan slutet av december PMDD. Ingen CO2.
    * just nu 2 mosaikgurami, sju rosentetror, en ancistrus och tre mosaikcorydoras.
    * Pump Aquael 500 (tror jag det var), har nyss bytt till grov filtermatta i behållaren (ska snart ersättas helt med hamburgarfilter)
    * Alger: http://www.zoopet.com/forum/showthre...lla+mina+alger
    * Även problem med döda fiskar, se http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113262, utifallatt det kan ha något samband.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag tycker att det ser ut som grav kvävebrist....Någon annan?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Lill_Lena
      • September 2006
      • 173

      #3
      2 av mina växter försvinner med..vet inte vad de kan vara, tillsätter PMDD och easy carbo...bladen är gröna men ser ut att mjukna upp och bladen försvinner nästan hälften över bara en dag!!!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        De som har blad som förtvinar så fort är ofta Cryptocoryne och dessa växter gör så mellanåt, sk Cryptocorynesjukan. Släng dem inte om det är dessa växter då de kommer att växa upp igen ganska så snart.
        Det som har hänt din näckros ser ut att vara att du har planterat den för djupt, överdelen av knölen bör vara ovan sanden/gruset.
        Hur har du planterat din Windelöv?
        Senast redigerad av ansjo; 12 January 2008, 20:57.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Om du inte har några bakterier i filtret pga medicinering så har du sannolikt ammonium i vattnet som aldrig omvandlas till nitrit (som förklarar 0 nitritutslag på testet).

          När du gör vattenbyte med kranvatten som i Uppsala är behandlat med hypoklorit så kan kloraminer bildas med ammoniumet, och dessutom så blir det en pH-höjning som gör att andelen ammoniak ökar som är mycket giftigt för fiskar.

          Aquaplus är förmodligen inget annat än Natriumthiosulfat som neutraliserar kloret och bildar lite ofarliga kloratomer, natrium och sulfat.

          Problemet är att om kloraminer har bildats så kommer Natriumthiosulfat att (åter)bilda ammonium utifrån kloraminet - som i samband med vattenbyte är giftigt pga pH-höjningen.

          Crypts brukar smälta när kvävenivåerna varierar kraftigt, vilket kan vara ett tecken på att ovanstående kan stämma. Det är inte heller ovanligt att man får diverse alger i samband med ammoniumsvängningar.

          Hela problematiken tror jag egentligen härör ur mycket dålig biologisk filtrering där du när fiskarna reagerade försökte bota symptomen istället för att rikta in dig mot orsaken - att få igång filtret. När du botade symptomen så dödade du filtret som kommer förvärra ursprunget till problemet och ge dig ännu mer symptom.

          Hur ser filtermassan ut och hur luktar den? Hur ofta gör du rent filtermassan och på vilket sätt?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            (PMDD kan i detta fallet hjälpa om växterna varit näringsbegränsade och inte kunnat ta upp något ammonium. När dom har tillgång till alla näringsämnen så suger dom upp ammonium mycket effektivt)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • nils_sverker
              • June 2007
              • 395

              #7
              Tackar för svar!

              Ansjo: hoppsan, jag trodde att knölen bara var ett "sänke" och inte hörde till växten skyller på dålig info från handlaren och flyttar upp den en bit. windelöv är fastknuten på en rot.

              defdac: låter som ett vettigt resonemang. Filtermassan är ny (nytt filter i november), ser "vanlig" ut förutom att den kletar igen i bland (antar att det är allt ruttnande växtmaterial som sugs in och täpper till). Kramar ur i akvarievatten när den täppts igen, aldrig annars. Men jag trodde ammonium luktar?

              Bör jag alltså testa ammonium? Eller pH? Och fortsätta med PMDD?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Men jag trodde ammonium luktar?
                Du menar ammoniak. Ammonium är det som kommer ut från fiskarna och står hela tiden i ett jämnviktsförhållande med Ammoniak. Detta jämnviktsförhållande baseras på pH och ser ut såhär:


                Nivåerna är så oehört låga att du inte känner lukten och även mycket svåra att mäta. Ammonium kan göra skada och på bara några minuter försvinna och vara omätbart.

                Även om du testar och lyckas mäta något så vad ska du då göra annorlunda mot vad du gör idag? *shrug* Det är som du inser helt oväsentligt eftersom du ändå ska sköta akvariet så att du hela tiden maximerar bakterier, växters, fiskars och akvaristens trivsel.

                Mediciner kan få ett akvarium helt ur spel, och överlag ryckig skötsel med ojämn dosering av diverse medel. Det bästa är ofta att köra lite hands-off till en början och låta akvariet bygga upp en egen balans utan hjälpmedel/beredningsmedel. PMDD är dock ett krav eftersom vårt kranvatten är helt fritt från vissa helt nödvändiga näringsämnen till växterna som tar mycket lång tid att bygga upp naturligt i bottensedimentet (som ändå lakas ur snabbt med dagens täta vattenbyten).

                De flesta problemen i dagsläget, speciellt dom som beskrivs i forum av intresserade akvarister, beror ofta på precis motsatsen mot vad som var orsaken förr i tiden. Numera kör man akvarierna för sterilt med för mycket vattenbyten och matar nästan ingenting alls - vilket blir som att försöka gro växter i ren sand och vatten. I andra ändan av spektrat är dom "skitiga" akvarierna som aldrig får vattenbyten.

                Båda sorterna kan fungera, men fungerar ofta väldigt instabilt. Det gäller för akvaristen att hitta en känsla för en medelväg där man inte kör för sterilt (ammoniumsvängningar pga döende växter och dålig bakterieflora pga för lite mat) och inte kör för nerslammat (syre/pH-svängningar).

                Enklaste vägen är att tagga ner lite med vattenbyten men naturligtvis även se till att inte filtret bäckar igen. Ett välfungerande filter ska inte behöva slamma igen förrens efter många månader. Slammar det igen oftare är det för tätt.
                Senast redigerad av defdac; 13 January 2008, 14:22.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Man slutar aldrig att förundras över Zoopets egen växtguru!
                  Keep on working defdac!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Om du inte har några bakterier i filtret pga medicinering så har du sannolikt ammonium i vattnet som aldrig omvandlas till nitrit (som förklarar 0 nitritutslag på testet).
                    Betyder det att jag ska vara glad åt att jag nu fått lite nitrit...? Yttepytte lite, knappt den ljusaste rosa markeringen (som ska betyda 0,1. dropptest), har haft i tre dagar nu och det ser ut att sjunka att döma av att färgen blir ljusare och ljusare för varje test.
                    Senast redigerad av nils_sverker; 22 January 2008, 18:21.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ja det är första tecknet på att bakterierna börjar vakna till liv igen. Det såg inte katastrofalt hemskt ut i bakgrunderna på bilderna så jag tror att det kommer börja stabilisera sig allteftersom. Att du aldrig märkte speciellt höga nitritnivåer beror sannolikt på att växterna hjälper till att suga upp ammonium, så det inte finns så mycket att omvandla till nitrit.

                      I akvarier med växter blir det ofta lite lugnare och mer segdragen start på bakteriekulturen.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

                        #12
                        Nu börjar jag få ordning på det mesta, tack vare rejäl filtermatta, Nitrivec och PMDD. Men fortfarande några problem:

                        * cabomba och flytväxter växer utav tusan, jag rensar var tredje dag - men cryptocorynen smälte bort helt och även om näckrosen har börjat komma tillbaka så får den bara pyttesmå blad på centimeterlånga skaft, och efter någon vecka så ruttnar stjälken av.
                        * nyinköpta hygrophilor (två olika sorter) ruttnade av på mindre än en vecka, de hanna aldrig acklimatisera sig. Har inte provat att föra in nya växter sedan dess.
                        * en etablerad dvärghygrophila får fortfarande små bruna hål i bladen och så ramlar bladen av medan de fortfarande är gröna. http://www.nogg.se/upload/62775/8862...775_711658.jpg
                        * jag har lite kiselalger och lite, lite nya trådalger (?) som sitter precis i utblåset, annars är det algfritt.

                        Ska jag bara fortsätta med PMDD och avvakta? PMDD har jag i normaldos en gång i veckan ungefär.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Japp tror bara du ska fortsätta som vanligt och inte förändra något så blir det bättre. Det du beskriver om Crypts och näckros kan hända vid markant förändrade näringsnivåer, däremot är det lite märkligt att Hygrophilorna gjorde samma sak. Det brukar vara ganska robusta rackare.

                          Prickarna på äldre blad tippar jag kommer försvinna allterftersom du trimmar. Stängselväxter har en tendens att tappa äldre blad och innan det sker så får dom lite alla möjliga bristsymptom eftersom dom återanvänds av växten, så du kan nog ta det med ro.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...