Vad är det här för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Vad är det här för växt?

    Har en växt i mitt kar som hängt med bra länge. Men den "kommer och går", ser ledsen ut ett tag, sedan får den ny kraft och växer som tusan. Tänkte att jag skulle försöka göra livet lättare för den, men vet inte vad växten heter. Jag är minst sagt _usel_ på växtnamn.. *S*

    Här, bakom guramin:
    http://www.zoonen.com/res/user/16786...48_orig_SE.jpg

    Och här i sin "helhet", den stora mitt i karet. Den som ser ledsen ut...:
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Cryptocoryne, men exakt vilken är lite svårt att se, möjligen wendtii eller beckettii.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Se där! Cryptocoryne wendtii var det! Nu kan jag läsa på om växten!

      Du har banne mig alltid svar på mina frågor, ansjo!! Tusen tack! Återigen! *Glad*
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Och nu vet jag oxå varför den ser ledsen ut!
        Den har ganska nyligen blivit flyttad och har nu mycket, mycket starkare ljus. Illa nog för en växt som inte uppskattar förändringar...
        Ska byta de två bakersta lysrören så att ljuset blir lite mildare på den!
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Inte mycket att göra åt då det ofta räcker att flytta den så smälter den ner för att snart komma igen med full växtkraft. Det har antagligen att göra med årstidsväxlingarna där växterna kommer från, regnperiod följt av kallare väder och efter det torka och då går den antagligen ner sig i det vilda.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Men så länge inte ruttnar/smälter så kan den få stå kvar som den gör och jag behöver inte bry mig om de lessna bladen (som ännu inte är "helfula")?
            Det är där ljuset kommer in i bilden. Läste att om den fick mycket ljus så sträckte den inte upp bladen mot ljuset, utan istället horisontellt. Kanske dumt att ändra lysrören, det blir ju ytterligare en förändring. Den har ju stått där i en månad nu och håller kanske som bäst på att vänja sig.. Jag som hade en tanke på att dela den.

            Kära nån, det är lika mycket jobb med växter som med fiskarna.. *S* Och det här skulle vara en enkel växt.. Pytsan!
            Senast redigerad av Dysnomia; 12 January 2008, 21:39. Anledning: Tillägg
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Den brukar lägga sig horisontellt när den börjar växa igen men så fort den får lite fart så drar sig bladen upp mot ljuset igen.
              Även om den ser ut att tyna bort helt så är det ingen fara det inte dröjer speciellt lång tid innan det kommer nya skott, och det kommer även skott en bit från moderplantan med då den förgrenar sig på rötterna.
              Ska du dela på den så är det bara att göra det och ibland händer det ingenting och ibland tynar den som sagt ner sig ett tag.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ahhhh... Dåså! Då passar jag nog på att dela den nu så jag inte väntar tills den börjar hämta sig igen och sänker eländet en gång till! Den är ju helt makalös till att breda ut sig. Antar att det är där "skotten" från rötterna kommer in i bilden. *S*

                Tack ansjo!!
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  You´re wellcome!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Jag har ett gäng Cryptocoryne-arter i mitt kar. Jag har aldrig upplevt "cryptocoryne-sjukan" när jag flyttat växten i samma kar med samma förhållanden. Däremot när jag introducerat den eller flyttat den till något annat kar.
                    Cryptos ÄR lätta, trorts Cryptocoryne-sjukan.
                    Jag har alldrig varit med om att dom inte återhämtar sig om dom drabbats.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Flyttade denna från ett kar till ett annat för en månad sedan, men verkar inte ha fått "sjukan". Däremot strejkar den nog pga ljuset.. Den har ett helt annat ljus nu mot innan.
                      Jag är glad så länge den håller sig någorlunda grön!
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av heeke
                        Cryptos ÄR lätta, trorts Cryptocoryne-sjukan.
                        Jag har alldrig varit med om att dom inte återhämtar sig om dom drabbats.
                        Samma här, mina Cryptocoryne x willisii har fått flytta runt lite i mina kar, varje gång så degar dom ner sig totalt, trots delning.
                        Men efter 1 månad så växer dom så det knakar igen...
                        Det är roliga växter, gillar starkt alla Cryptocoryner, verkar vara omöjliga att ta död på.

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anettejt
                          Samma här, mina Cryptocoryne x willisii har fått flytta runt lite i mina kar, varje gång så degar dom ner sig totalt, trots delning.
                          Men efter 1 månad så växer dom så det knakar igen...
                          Det är roliga växter, gillar starkt alla Cryptocoryner, verkar vara omöjliga att ta död på.
                          Ehum... Omöjliga?
                          Men har dina då fått "sjukan" eller gör dom som min, bara "lessnar" lite?
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ursprungligen postat av lili76
                            Ehum... Omöjliga?
                            Men har dina då fått "sjukan" eller gör dom som min, bara "lessnar" lite?
                            He he, jo vi kan ju säga att dom fått en lätt släng av den.
                            Vissnat lite grann bara, och sett jätte deppiga ut, legat nästan helt plant mot grusen. Sen vips, så har de återhämtat sig med rekordfart.
                            Även om de tappar alla blad, så återhämtar den sig, det är min uppfattning...
                            BTW, dåliga blad klipper jag ner direkt...

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Precis som Anettejt säger så återhämtar dom sig oftast trots att ALLA blad "smälter" bort.
                              Man bör också som sagt klippa bort dåliga blad per omgående. Döda blad tillför bara negativa effekter på såväl växten som karet.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...