vad är det för blommande växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    vad är det för blommande växt?

    Jag blev helt häpen när jag tittade till mina fiskar i eftermiddags. Jag skulle just släppa in ett par gurami när jag upptäckte att en av växterna blommar. Är det naturligt att denna växt blommar inne i akvariet?



    Växterna har jag fått från kompisen som har haft de i sitt akvarium i drygt tre år utan att nån blommade. Skulle jag plocka bort eller bora klippa bort blomman? Är det farligt för fiskarna?

    Det är inte lätt med mina femmånaders erfarenhet av akvariet

    Hälsningar
    Anna
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    #2
    Det är en anubias, de blommar väl inte helt ofta men det händer då och då.
    Låt den bara vara och njut av den dekorativa effekten så länge den varar, den skadar inte
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Tack!
      Nu kan jag andas ut och andra kan skratta åt mina gröna fingrar (trädgården är ju fin) som blev även...blå(ött)a

      Nu vet jag även vad växten heter, tack igen

      /Anna

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Anubias är en av de mest lättskötta växterna (och den snyggaste enligt mig!)
        Finast är de när man har många bredvid varandra så det blir som en liten snårig "skog" av alla blad och rötter. Mina blommar cirka var tredje månad. Om de blommar så trivs de oftast bra, så det är ju ett bra tecken!

        Men i det vilda lever dessa växter så att blomman oftast når ovanför ytan, eller strax under... Så när blomman börjar förlora sin vita färg och bli mjuk och rutten, klipp bort hela blomstjälken så slipper du få ruttnande växtdelar i akvariet.
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...