Vanlig mossa i akvariet. sån man plockar i naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helena&olle
    • May 2006
    • 8

    Vanlig mossa i akvariet. sån man plockar i naturen

    Har ganska länge funderat på varför man köper dyr mossa i akvarie affären, när hela vår gräsmatta och omkringliggande stenar är fulla av grön mossa i olika typer..
    Så ikväll gjorde vi slag i saken. vi startade ett litet kar och hämtade in lite mossa. Nu ska vi bara vänta och se resultatet. Såg även att vi hade fått med en mördarsnigel bäbis, men den går väll hädan förhoppningsvis.

    Någon annan som testat på detta?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns svenska mossor som tål att växa under vatten, men just de ni tagit in, som sitter på sten, klarar sig troligen inte i längden. Välj mossor som växer i strandkanten, eller rentav under ytan, på sjöar och bäckar, så har du en betydligt bättre chans att de tar sig.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Metalmaid
      • September 2006
      • 815

      #3
      Vattenlevandemossa har jag testat att ta in, funkade väl rätt okej tycker jag nog. Det man kan tänka på är ju att ta in den när det är mildare väder så inte växten dör av temperaturchock.
      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        I min damm så har jag mossa som jag plockade ifrån gräsmattan,och den växer under vatten på stenarna vid dammkanten,men om det är gynnsamt för vattenkvaliteten det har jag ingen aning om.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Jag plockade mossa från en liten bergsdamm.
          Funkade kalas och mina plecos blev överlyckliga
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • helena&olle
            • May 2006
            • 8

            #6
            Kan uppdatera nu efter någon vecka fram åt (eller hur lång tid det nu har gått) att mossan e jätte fin och än går det bra. kardinal tetrorna verkar tycka det e helt ok med vanlig gräsmatte mossa

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Om man hämtar in vattenmossor från naturen ska man tänka på att en del av dem är rätt sällsynta.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              Arbetssätt...