Växter + näring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snorkis
    • August 2007
    • 111

    Växter + näring

    Min undran först, vad är det för växter jag har?



    Sen undrar jag över näring, hurdant är bäst att ge och hur ger man det?
    Vill ha något enkelt som man bara häller i. Hur ofta ska man ge?
    Vill inte åka på en alg invasion. Hade alger precis, har skrapat bort och till och med min latmask till ancistrus har börjat jobba igen... så nu ser det fint ut i karet...
    Jag gör delvattenbyte var 14:e dag.

    (Vattnet ser grumligt ut, tog bilderna precis efter jag rotat däri, och planetrat i växterna...)
    Senast redigerad av Snorkis; 11 January 2008, 08:27.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Jag ser en Microsorum pteropus, lite Egeria densa (vattenpest), en Echinodorus (svärdsplanta) av någon sort och en Hygrophila av någon sort.
    Senast redigerad av petnym; 11 January 2008, 09:36.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Snorkis
      • August 2007
      • 111

      #3
      Tack så mycket för svaret!

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Bästa näringen är PMDD, då den innehåller makroämnen som växterna behöver. PMDD är olika pulver med rena näringsämnen, som man blandar ut i vatten.

        Det funkar så att man beställer tre olika portionspåsar (iallafall i början när man är nybörjare med denna näring) på denna sida.
        Varje påse blandas med vatten i en 50cl-plastflaska (sån man tex köper Ramlösa i). Det står mer på sidan om hur man ska göra.

        Till slut har du tre olika flaskor med tre blandningar i. Du tillsätter en dos som matchar ditt akvarium (utifrån storlek och antal växter) från varje flaska i samband med delvattenbyte. Eftersom du bara gör delvattenbyte var 14:e dag kanske du kan göra det lite oftare, eller så kan du sprida ut gödningstillfällena så du häller i en halv dos två gånger i veckan, eller något sånt.

        Det tar någon månad innan man ser skillnad på växterna.

        Om du har problem med alger så är det troligen för att växterna inte trivs så bra som de kunde göra. Har man växter som trivs så växer dessa aktivt, och då tar de upp en massa näringsämnen i akvariet, det vill säga, algerna trängs undan och försvinner till slut helt.
        Alger kan man också få om man matar lite för mycket. Men satsa på att få växerna att trivas så kommer du nog slippa alger

        Självklart är rätt ljus också viktigt, ett bra lysrör, osv.
        / Ebba

        Kommentar

        • Snorkis
          • August 2007
          • 111

          #5
          Tack så jätte mycket för ditt svar. Skall ta och testa PMDD.

          Kommentar

          • Snorkis
            • August 2007
            • 111

            #6
            Beställt

            Då har jag beställt PMDD.

            Har Aquarelle lysrör , dem är väl bra? Fiskarna syns bättre i alla fall, hade Sun-Glo innan.

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              #7
              Ja, det är många som anser att Philips Aquarelle är det bästa röret på marknaden för akvariebruk. Jag använder bara Philips Aquarelle och Sylvania GroLux i mina kar och är helnöjd med ljuset... vad växterna tycker kan jag bara spekulera i men dom ser bättre och bättre ut för varje vecka som går och nu med PMDD får jag ju ansa lite mer än tidigare.
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • Snorkis
                • August 2007
                • 111

                #8
                Tack för ditt svar!

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Ytterligare en sak:
                  Grunddosen med PMDD är 10 ml från varje flaska per 100 liter akvarievatten i samband med vatteybyte en gång i veckan. Men de allra flesta måste göda mer än så, kanske 20-30 ml för per 100 liter. Men det bästa är att börja med grunddosen 10 ml en gång i veckan, per 100 liter vatten, och sen öka på det när man märker att det behövs mer.

                  Byter man vatten mer sällan som du gör (och som jag snart ska börja med), så får man vara lite försiktig så man inte övergöder. Vecko-vattenbytet gör ju så att det tar bort överflödiga näringsämnen. Gör man då inte detta vecko-byte är det viktigt att man göder precis så mycket som växterna vill ha. Så börja med låg dos och öka på efter hand. Det är helt okej att göda 2-3 gånger i veckan med mycket svag dos, istället för 1 gång i veckan.

                  Lycka till
                  / Ebba

                  Kommentar

                  Arbetssätt...