Bättre fart på växterna, tänker jag rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    Bättre fart på växterna, tänker jag rätt?

    Har aldrig fått några växter att trivas i mina kar men tänkte nu ge det en chans igen.

    Jag har ett 152 literskar som det går två stycken apistogramma i och ett par malar. Till detta tänkte jag införskaffa en ny dubbelramp på 2*30W. Tänkte stoppa i ett par Aquarelle-rör däri.

    Vidare så är tanken att fortsätta med vattenbyten, cirka 30% var 14:e dag. Vill helst inte minska på detta eftersom jag matar på bra och är väldigt rädd om fiskarna som går i detta kar.

    Jag skall beställa PMDD men tänker inte skaffa CO2 utrustning. Nu har jag förstått efter att ha läst lite på forumet att när jag byter vatten så kommer jag tillföra CO2 med vattnet och det är inte bra (förvirrade växter). Jag har tomma kar som jag kan använda för att lufta ur CO2'n innan vattenbyte. Bör jag göra det? Räcker det då att köra någon liten pump i ett dygn i det nya vattet och sedan byta med det?

    Säg då att jag byter 30% varranan vecka. Kan det då vara lagom att tillföra en halv dos PMDD i veckan?

    Är det lagom med ljus? 60W/150l = cirka 0x4W/L

    I karet finns nu endast vallisneria, någon som har något mer tips på trevliga växter som kan funkar bra i ovanstående miljö?

    Något annat jag skall tänka på innan jag kör igång?
    Mvh Peter
  • Wezzlan
    • December 2007
    • 181

    #2
    Ljuset är lagom. Men kör med minst en rekomenderad dos pmdd. Jag kör med dubbel. Inte skadligt för firrarna
    **180**160**150**105**54**20**15**

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      Ok, skall jag köra dubbel dos trots att jag bara byter mindre än hälfter av vattnet som de rekomenderar i EI?

      Vad tror ni om luftning eller icke för att få jämna CO2 nivåer?
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Wezzlan
        • December 2007
        • 181

        #4
        Jag har ett kar på 150L.. byter 30% vatten en gång i veckan.. ju mer växter du har ju mer gödning behöver dom. har du lite växter kan du börja med rekomenderad dos.. har du lite mer än vanligt kör med dubbel =)
        **180**160**150**105**54**20**15**

        Kommentar

        • Långås
          • December 2005
          • 1368

          #5
          Ursprungligen postat av Wezzlan
          Jag har ett kar på 150L.. byter 30% vatten en gång i veckan.. ju mer växter du har ju mer gödning behöver dom. har du lite växter kan du börja med rekomenderad dos.. har du lite mer än vanligt kör med dubbel =)
          Kör du med CO2? Ni som inte kör med CO2, hur ofta byter ni vatten? Det jag funderar på mest nu är angående hurvida det funkar med PMDD och mycket ljus och sedan byta vatten ganska ofta. Är detta något problem, dvs att man tillför CO2 med vattenbytet och därmed skapar stora svängningar i systemet? Jag är
          Mvh Peter

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Nu är jag absolut inte sådär jättekunnig när det gäller växter, men jag kan ju ändå berätta hur jag gör i mitt kar (innan jag startade om det för en vecka sen).

            Jag hade inte så mycket växter, men de jag hade mådde riktigt dåligt och var täckta av alger. Belysningen var kring 0.25 w/l skulle jag tro, inte så bra det heller med andra ord. Jag läste om Pmdd och började göda med en normaldos varje vecka och visserligen har växterna aldrig riktigt trivts, men visst blev det ordentlig skillnad med tiden.


            Petnym här på zoopet har i en annan tråd rått mig att köpa Nitrat-test för att kunna veta hur ungefär mycket Pmdd som behövs. När man doserat ett tag och växterna kommit igång, så testar man några dagar efter att man hällt i Pmdd, finns det inte kvar Nitrat i vattnet då så behöver växterna mer än det man redan ger.

            Vill du veta något noggrannare är det inte mig du ska fråga

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #7
              Jag använder också PMDD utan att köra co2 och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Jag gör vattenbyte på 25% 1ggr/vecka och tillsätter då lite mer än normaldos, har ju använt det ett tag och har fått öka upp. Lufta ur vattnet innan VB tycker jag låter lite överdrivet om du inte har fiskar som kräver moget vatten.

              Men tänk på att alger gillar förändringar så nya lysrör kan ge en del alger. Göder du då med PMDD i normaldos så ger du växterna bättre förutsättningar att konkurrera med algerna om näringen.
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Jag kör med ca 30% vattenbyte i veckan utan CO2 och med en dos PMDD i samband med det och det fungerar bra, jag kollar nitraten ibland för hålla koll på halten så inte den skenar iväg och gör den den det så minskar jag tillsatsen av KNO3 eftersom jag tycker mig ha sett att tofsalger verkar gilla höga Nitrathalter.

                Att nitrathalten stiger har jag bara råkat ut för i akvarium med relativt mycket växter och fisk som varit igång ett par år och förmodligen beror det på förmultnande växdelar och rötter i karet och att jag alldrig slamsuger, men jag är långt ifrån nån expert på detta utan det är bara mina teorier.

                Belysningen har jag på ca 10 timmar och vattnet kommer direkt via slang ur kranen, men luftning är kanske inte helt fel men det blir jobbigt i längden speciellt om man har flera kar.
                Senast redigerad av albjohn; 12 January 2008, 10:35.
                Mvh Leif

                Kommentar

                Arbetssätt...