Algmedel vs växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Algmedel vs växtgödning

    Tänkte bara höra snabbt (frågan/svaret finns säkert redan i forumet någon stans, men jag har inte riktigt tid att leta) om växtgödning och algmedel tar ut varandras effekter om man använder dem samtidigt? Eller kan man ha i båda två utan problem? (Jag har "Ferrogan" och Seras "Algovec")
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ja dom tar ut varandra.. Algmedel är ofta bara en överdosering av kopparsulfat som släcker fotosyntesen direkt på växterna (lätt att se i hightechburkar där växterna slutar bubbla direkt när man doserat t ex Algenkiller/Algizit). I Algovec är den aktiva substansen också kopparsulfat.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      ja hitta ett bra algmedel från JBL döda samtliga alger men växterna visa inga tecken alls på skada ...
      Hadde problem med svävalger o tofsalger tillome 50-60%av tofsalgerna släppte sitt fäste o alla svävalger dog totalt
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Japp dom överlever men slutar fotosyntetisera, dvs växer inget.

        Svårt att bli av med skiten också när den väl kommit ner i akvariet och sedimenterat i bottnen och satt sig i filtret.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Okej, synd.
          Jag har kört med båda mina medel i ett par månader, och växterna (iaf mina anubias, javaormbunkar och svärdsplanta) växer ganska bra. Jag har redan kunnat ta loss tillräckligt med skott för att få en ny fin liten javaormbunksplanta och svärdsplantan har massor med nya små blad på väg upp (och jag tycker att algerna i allmänhet har minskat).
          Men vad skulle ni rekommendera att jag gjorde då? Bara sluta med algmedlet totalt och i stället bara försöka hålla nitrit/nitrathalterna nere (eftersom de, så vitt jag vet, bidrar till algblommning)? Jag har för mig att jag hört att alger och växter liksom konkurrerar med varandra. Så om jag får mina växter att växa ännu mer, betyder det då att algerna får det tuffare?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Men vad skulle ni rekommendera att jag gjorde då?
            Skaffa PMDD och EasyCarbo och sluta gör vattenbyten.
            Göd med EasyCarbo enligt rekommendation på flaskan och med PMDD endast när växternas nya skott blir ljusa.

            försöka hålla nitrit/nitrathalterna nere (eftersom de, så vitt jag vet, bidrar till algblommning)?
            Nej du ska försöka hålla nitrathalterna uppe eftersom det är ett av de viktigare makroämnena för växter.

            Alger reagerar postivit på ammoniumsvängningar, syresvängningar och ljussvängningar.
            Växter reagerar positivt på stabilitet.

            När du slutar gör vattenbyten så upphör alla svängningar och stabilitet uppstår - dvs algerna blir ledsna och växterna glada.

            EasyCarbo är en kolkälla för växter men är gift för alger som påskyndar växternas trivsel och dödar alger.

            PMDD ger växterna näring.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Tinwelende
              • October 2007
              • 131

              #7
              Jag gör faktiskt inga vattenbyten. Slamsuger en dryg tredjedel av vattnet ungefär varannan vecka bara. Det är allt. Däremot har jag börjat mata med röda mygglarver nu, vilket ju kommer smutsa ner lite mer, men vi får se hur det går med det. Fiskarna hinner äta upp det mesta innan det når botten ändå, och där nere går mina corydoras och äter upp resten om det skulle bli nåt.

              EasyCarbo vet jag att jag kan få tag på lätt, men PMDD, däremot, verkar krångligare (har sett ett par länkar att beställa från). Det hade varit himla enkelt om det gick att använda märket Hobby's "Ferrogan" i stället för PMDD, men jag antar att de inte är likvärdiga? (Dvs. innhållsmässigt)

              Nitrathalten uppe!? Och fiskarna vid liv...? Hur går det ihop? Just nu har jag ingen (enligt Seras vattentester) nitritförgiftning, men däremot en aning för mycket (=ljus orange, för den som är bekant med Seras tester) nitrat i vattnet. Men du säger att det är bra om det är lite ändå? Jag har nyss för mig att jag läste någon stans på forumet att yngel inte alls växer lika fort om det är nitrat i vattnet. Och mina har knappt växt någonting på över en månad...

              Tack för svaren! De är till stor hjälp.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag gör faktiskt inga vattenbyten. Slamsuger en dryg tredjedel av vattnet ungefär varannan vecka bara.
                33% vattenbyte varannan vecka vet jag inte om det är "inga vattenbyten" hmm..

                Ferrogan innehåller bara järn medans PMDD innehåller alla näringsämnen som behövs utom kol.

                Nitrathalten uppe!? Och fiskarna vid liv...?
                Japp, växterna käkar nitrat. Ofta betydligt mer än vad du får ner via fiskmat/fiskskit när dom väl kommit igång. Har du bara några få slöväxare och matar stora mängder är dock vattenbyten naturligtvis nödvändigt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Vet inte vart jag såg det men koppar är väl inget bra att ha i akvarievattnet?
                  Menar det är ju dödligt för firrarna.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Stämmer bra. Dödligare för algerna vid den dosering som anges. Allt handlar om dosering. Allt är giftigt i för stor dos.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Tinwelende
                      • October 2007
                      • 131

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      33% vattenbyte varannan vecka vet jag inte om det är "inga vattenbyten" hmm..
                      Men...? Om jag inte skulle slamsuga varannan vecka, så skulle akvariet absolut få nitratförgiftning. Jag menar, vart skulle annars fiskarnas avföring och alla förruttnande växtdelar ta vägen om jag inte slamsög upp dem? Mitt akvarium är alltså inte i balans? Men det känns som om att, för att kunna ha det i balans, måste jag i så fall göra mig av med alla fiskar! Jag tycker ju att det har funkat hittills (flera år) med att slamsuga ungefär varannan vecka.

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Ferrogan innehåller bara järn medans PMDD innehåller alla näringsämnen som behövs utom kol.
                      Nu är jag säkert jobbig, men det finns alltså inget man kan få tag på lättare än PMDD, som också innehåller alla näringsämnen? Jag förstår att PMDD är det bästa, men... Jaa...

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Tropica Aquacare Plant Nutrition + (obs pluset är viktigt, finns en utan också) innehåller "allt", men med tanke på prisskillnaden mellan den och PMDD så tror jag nog du ska övervinna din rädsla för PMDD, så svårt är det inte.
                        Dom har inte PMDD i akvarieaffären (förutom vissa enstaka) men inga problem att köpa av de som säljer via nätet.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Tinwelende
                          • October 2007
                          • 131

                          #13
                          Okej. Jo, studentekomomin hade nog varit gladare om jag använde PMDD kan jag tro. Jag får väl ta och kolla upp det. Känns bara lite besvärligt att hålla på att blanda och grejja hela tiden. Men det blir ju rutin till slut, det också. Tack för svaret!

                          Kommentar

                          • wheete
                            • February 2006
                            • 65

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tinwelende
                            Okej. Jo, studentekomomin hade nog varit gladare om jag använde PMDD kan jag tro. Jag får väl ta och kolla upp det. Känns bara lite besvärligt att hålla på att blanda och grejja hela tiden. Men det blir ju rutin till slut, det också. Tack för svaret!
                            Ja en normal PMDD förpackning ger dig en dos på 5000 liter eller något liknande, det räcker ett tag!, så du behöver inte "blanda" så jäkla ofta.
                            Tar c:a 10 sekunder att hälla ner i akvariet i från de 3 flaskorna. Nog har man tid med det, en gång i veckan. Jag har aldrig haft problem att hitta pmdd i akvarie affärer i stockholm i alla fall. Billigt är det också..billigare än ETT paket ciggaretter.

                            Kommentar

                            • Tinwelende
                              • October 2007
                              • 131

                              #15
                              Haha, ja, det låter ju bra. Var och köpte Easylifes "EasyCarbo" i går, men "ProFito" stod liksom precis bredvid, så jag köpte den också. Det står ju liksom på flaskan:

                              "...högkoncentrerat näringsämne som innehåller järn, kalium, mangan och många andra viktiga näringsämnen. Ett mycket ekonomisk, extra komplett näringsämne för växterna som ger en kraftig sund och lummig växttillväxt för sötvattensakvarier. Mångstabiliserat näringsämne utan nitrat eller fosfat".

                              Så jag använder det här ett tag och ser om jag blir nöjd. Annars införskaffar jag PMDD. Men om "EasyCarbo" är så bra, så kan ju inte det här vara så mycket sämre? Det står ju att det är ett komplett näringsämne. Och så slutar jag med Algovec totalt nu och ser om algerna fortfarande håller sig tillbaka.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...