Alger på glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • four
    • October 2007
    • 13

    Alger på glaset

    Tycker det blir alger på glaset lite väl snabbt. Om jag gjort vattenbyte och rengjort glaset, så redan efter en vecka eller tidigare blir det alger på rutorna (inte jättemycket men ändå, ser inte så kul ut) .Har ett kar på 180 l och brukar göra rent och byta vatten varannan vecka, har 8 malawis & -
    2 gibbiceps i.

    Hur är det för er andra, hur ofta gör ni rent glasrutorna från alger?

    Finns det några bättre algätare tex Ancistrus eller nån ?
    Kanske lite fel forum men men
    Malawikar 180 l
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    jag är själv nybörjare på detta,,, men jag får inte så mkt alger, så jag rengör faktist inte mina glas så mkt just nu.
    karet har varit igång nu i ca 4-5 mån. inga alg problem än
    Ancistrus är jätte bra, har dock bara den vanliga.

    Kommentar

    • four
      • October 2007
      • 13

      #3
      Ok, mitt har vart igång ungefär lika länge. Har ett litet yngelkar också, inte vart igång lika länge dok.. men det blir inte så skitigt.
      Malawikar 180 l

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        Ursprungligen postat av four
        Ok, mitt har vart igång ungefär lika länge. Har ett litet yngelkar också, inte vart igång lika länge dok.. men det blir inte så skitigt.
        Samma här,, har ett yngelkar som är nyss uppstartat för ca 3 dagar sedan. (kanske mer)

        Hade problem med det stora i början, nitrit. men inget nu.Allt är precis som det ska vara nu

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          står akvariet i solljus eller väldigt ljust blir de lätt alger på ruterna ..
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • four
            • October 2007
            • 13

            #6
            Nej ,står i ett hörn en bra bit från fönstren.
            Malawikar 180 l

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Trots att det står långt från ett fönster så kan solens strålar ändå nå dit. Mitt kar står ca 10 meter från ett fönster och på eftermiddagen ligger solen direkt på karet.

              Även om du inte med ditt blotta ögat kan se solstrålningen vid ditt kar så finns den nog där, förutom om karet står i ett fönsterlöst rum.
              Räkbiten


              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                Ursprungligen postat av Annaica
                Trots att det står långt från ett fönster så kan solens strålar ändå nå dit. Mitt kar står ca 10 meter från ett fönster och på eftermiddagen ligger solen direkt på karet.

                Även om du inte med ditt blotta ögat kan se solstrålningen vid ditt kar så finns den nog där, förutom om karet står i ett fönsterlöst rum.
                det stämmer, sen kan det oxå bero på om karet står nära element. värmen därifrån.

                Kommentar

                • Morgan71
                  • November 2007
                  • 114

                  #9
                  Lite snabbväxande växter typ Hornsärv kan göra susen
                  Alla är vi yngel i början.....

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Det är absolut inget konstigt att man måste skrapa rutorna 1 gång/vecka för att hålla dom "algfria"
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • PatrikN
                      • November 2007
                      • 116

                      #11
                      Men om man har vanliga ljus rör eller energi spar lampor så går det väll snabbare för algerna att bildas?

                      Kommentar

                      • four
                        • October 2007
                        • 13

                        #12
                        Tack för alla svar/tips
                        Malawikar 180 l

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Jag har inga alger alls i mitt ena 90liter kar och där använder jag energisparlampor.
                          Dock så har jag porblem i mitt 375liters med massa alger.
                          Konstaterade efter lusläsning att jag hade felaktiga lysrör.
                          Billiga kallvita och vanliga varmvita.(osram och narva).
                          Nu har jag bytt till marineglo och daylight sylvania och har inga problem med alger.
                          Har även kompletterat med Sera Plantcolor som tänds samtidigt med mitt marineglo innan daylight röret går på 30min senare.
                          Och nu behöver jag inte skrapa rutorna mera.
                          Dock så blir det till att inskaffa siemensiska algätare för att ta hand om de alger mina guldalgätare inte tar.(tofs)
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • Hajmal
                            • May 2007
                            • 20

                            #14
                            jag har fått samma problem med det hära med tofs alger som sätter sig på rutan både bak i akvariet och på framsidan och på alla stenar...

                            har ett 375 liters kar med ca 50 fiskar av blandade sorter i och inga växter utan bara lava stenar..

                            har medicinerat en gång för detta problem men dom kom tillbaka rätt fort igen,så vill gå till botten med detta problem nu så man kan få fint igen!

                            jag brukar byta vatten 1gång varannan vecka och då 1/3

                            Någon som har nått bra att rekomendera och inte medicin eftersom det inte hjälper..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...