Växter på grener/rötter? Har ett ganska kneppigt akvarium, belysning? Gödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleolov
    • April 2006
    • 79

    Växter på grener/rötter? Har ett ganska kneppigt akvarium, belysning? Gödning?

    Ja som rubriken talar om så går jag i tankarna att fixa iorning mitt fyrkantiga akvarium, planen är att lägga i en rot/stubbe eller vad det nu är (se bild) i mitt akvarium som är 65x65x65cm alltså ca 250 liter vatten.

    Idag ser ingenting av akvariet speciellt kul ut, ljusrampen skall byggas om, gruset skall bytas ut till sand och fiskarna som bor där nu ska få hoppa över i ett av de andra akvarierna för att ge plats åt mest levande födande småfisk samt malar men även ett helt gäng med växter, mest anubias av olika storlekar.

    Ett växtrike med sällskapsfisk helt enkelt.

    Här är en bild på roten: (klicka på länken för att förstora)


    Som ni ser så är roten ganska stor och jag kommer nog få bryta av lite grenar för att få ner den.

    Min ideé är att fylla denna rot med växter, liknande anubias.
    Dock har jag lite frågor.
    • Man behöver ju ca 0,3w ljus per liter det blir alltså 4-5st 59/60cm lysrör (20 W styck). Och det låter som om det är väldigt många? Stämmer detta i mitt fall i mitt akvarium eller ska man kanske till och med ha fler? Då behövs det dock T5 rör, annars blir det nog platsbrist.
    • Har ni några tips på lysrörs sort, jag kommer använda mig av T8 lysrör och har nu en "auqa glow - 18.000K" och en "sun glow - 4.200K", vilket ger ett ganska fint ljus, men vad är optimalt i ett anubias bombat akvarium med höjd på 65cm? Vilka lysrör skall jag ha?
    • Eftersom ny ljusramp skall byggas, hur hög skall den vara? Alltså hur många centimeter mellan vattenytan och lysrören?
    • Nya ljusrampen kommer byggas i trä, ska jag vitmåla insidan eller skaffa någon form av reflektorer?
    • Gödning? Allmäna tips ang mitt akvarium och gödning.
    • Andra saker jag bör tänka på, eller andra synpunkter som ni har.
    Jag har tummen mitt i handen eller vad man ska kalla det, när det gäller växter. Jag har självklart enmassa växter i mina akvarium men inget avancerat, jag kanske har haft tur med lyse och allmän näring för att få välmående växter, då jag aldrig har haft problem med alger eller döende växter. Men i detta fall kanske man behöver optimera akvariet lite, med både lyse och näring.

    Hoppas ni kan hjälpa till, vill ju få det så bra som möjligt, även dom små kommentarerna är värdefulla, ge gärna tips på växter som klarar att bo på botten av ett "mörkt" (anbubias bladan täcker nog ganska mycket) 65cm akvarium, finns det någon växt?

    P.S ni behöver inte predrika om giftiga (bark/terpentin) grenar då grenen redan är inkörd i mitt 1000 liters. D.S

    Tack på förhand! /Patrik
  • lilleolov
    • April 2006
    • 79

    #2
    Oj, inga svar. Jag kanske la denna i fel forumdel, för någon borde kunna svara på nån av frågorna.. Jag håller tummarna.

    Om någon moderator tycker att tråden skall flyttas, så gör gärna det.

    Kommentar

    • Svenskmicke
      • March 2007
      • 23

      #3
      om du bara ska ha lite olika anubias sorter så kan du nog ta det rätt lugnt med belysningen. Vad jag har läst så kräver de rätt så lite belysning dessutom så växer de så pass långsamt att om man har för mycket belysning så finns det risk att de blir algbeklädda å det är ju inte allt för snyggt...
      När det gäller gödning så sök på forumet på PMDD...

      Några svar i alla fall men jag är verkligen ingen expert så testa å sök runt på forumet. Finns massor information om man bara hittar den

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        • Man behöver ju ca 0,3w ljus per liter det blir alltså 4-5st 59/60cm lysrör (20 W styck). Och det låter som om det är väldigt många? Stämmer detta i mitt fall i mitt akvarium eller ska man kanske till och med ha fler? Då behövs det dock T5 rör, annars blir det nog platsbrist.

          - Ja, med dom proportionerna blir du ju många rör...

        • Har ni några tips på lysrörs sort, jag kommer använda mig av T8 lysrör och har nu en "auqa glow - 18.000K" och en "sun glow - 4.200K", vilket ger ett ganska fint ljus, men vad är optimalt i ett anubias bombat akvarium med höjd på 65cm? Vilka lysrör skall jag ha?

          -Om du gillar dina auqa glow och sun glow så kör på dom annars är tex Philips Aquarelle omåttligt populärt här i sverige.

        • Eftersom ny ljusramp skall byggas, hur hög skall den vara? Alltså hur många centimeter mellan vattenytan och lysrören?

          -Gör så det blir praktiskt och elsäkert, utan att för den skull överdriva avståndet.

        • Nya ljusrampen kommer byggas i trä, ska jag vitmåla insidan eller skaffa någon form av reflektorer?

          -Gör båda delarna.

        • Gödning? Allmäna tips ang mitt akvarium och gödning.

          -Göd med Tropicas (eller någon annans) flytande gödning eller blanda själv med PMDD.

        • Andra saker jag bör tänka på, eller andra synpunkter som ni har.

          -Med en så smal och spretig rot kanske det blir snyggare med någon mossa eller annan lite finbladigare växt. De flesta (men inte alla) Anubias hur ju relativt stora blad vilket jag tror kan bli fult ihop med en alltför smal rot.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Roten ser relativt "nyplockad ut" och av någon barrsort? Har för mig att sådana kan släppa ut lite elaka ämnen som fiskar/växter inte gillar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • lilleolov
            • April 2006
            • 79

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Roten ser relativt "nyplockad ut" och av någon barrsort? Har för mig att sådana kan släppa ut lite elaka ämnen som fiskar/växter inte gillar.
            Jo vid foto tillfället så var den nyplockad, dock död sedan länge, och detta är ett rotsystem från ett bladträd.
            Vi slängde det i vårat 1000L som sjvälvklart var utan fisk.

            Efter två månader så slängde vi i fisken och dom lever än idag.
            Nu i förrgår krockade jag med roten i källaren där den har legat itag och blev då sugen på att slänga ner den i vårat fyrkantiga (se första inlägget)


            Ang. mossa och för stora blad på anubias, intresant tanke, ska övervägas om andra växter ska införskaffas.

            Kommentar

            • lilleolov
              • April 2006
              • 79

              #7
              Då ska ljusramp byggas, det blir 4st 60cm lysrörs armaturer med lysrör.
              Höjden kommer vara ca 15cm mellan vattenytan och nedersta delen på lysrören.

              Det kommer bli en kanske simpel konstruktion, men en som fungerar lätt för allt, arbeta i akvariet samt även målad vit och har 55cm reflektorer ovanför lysrören.

              Kommer även ha en timer på varje lysrör, just för att testa lite olika och se vad som passar.

              Det jag dock undrar är:

              1. Blank eller matt, på den vita färgen?
              2. Varför inte skippa refklektorer och färg och klä insidan med speglar? Några nackdelar med detta?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                1) Matt om du inte kan göra insidan i en perfekt parabol som riktar ner ljuset.
                2) Eftersom det är svårt att göra en perfekt parabol av speglar.

                Matt vit färg reflekterar färg åt alla håll vilket gör att reflektorns utseende inte spelar någon roll alls - det är betydligt enklare att få en mycket bra effektivitet i en vit matt vanlig ljusramp jämfört med speglar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • lilleolov
                  • April 2006
                  • 79

                  #9
                  Smart tänkt. Då blire matt färg.
                  då har jag väl inga mer frågor egentligen.

                  Det som ni skulle kunna tipsa om är:
                  Växter som mår bra av att sitta fast på rot eller dyl.
                  Växter som man kan ha på botten där det är väldigt lite ljus.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Kör gärna även riktiga reflektorer som pny sa, dom ger fantastiskt mycket mer ljus på bottnen om dom är macdonaldsformade.

                    Växttips: Anubias, Javaormbunke kanske någon cryptocoryne
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...