PROBLEM MED VÄXTLIGHETEN i SA-karet!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stamel
    • December 2006
    • 34

    PROBLEM MED VÄXTLIGHETEN i SA-karet!!

    Hej!

    Har ett SA-kar, startat nov-06. 310 L

    Belysning: 3*40W Aguaglow, powerglow, floraglowrör.
    Fisk: 3 st dorsigera, 2 st sajica, 4 st L-malar, 4 st guppy, några seglivade tetror plus några halvvuxna sajicayngel (alltså inte så tättbefolkat)
    Jag har spetsat detta med pmdd varannan vecka i samband med vattenbyte.

    Trots detta är tillväxten mycket låg på växterna, har till råga på allt fått tofsalger på rötter och växter. Detta är inte snyggt!

    Vad ska jag göra för att få fina växter som VÄXER! Det är ju inte algerna som ska ta upp all näring.
    Tacksam för värdefulla svar fån zoopets medlemsexpertis.

    Ha det gött!
  • Guest

    #2
    Har capslock hängt sig?
    Hur länge har du använt Pmdd?

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Vad är det får slags växter då? Vissa växter tex Anubias växer alltid långsamt.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • t85207
        • March 2007
        • 179

        #4
        Tofsalger kan bero på svängningar som uppstår vid vattenbyte. Att byta mindre mängd och oftare kan hjälpa. Siamesiska algätare kan hjälpa också om du kan tänka dig några asiater i karet.
        Pecka

        Kommentar

        • stamel
          • December 2006
          • 34

          #5
          Växter från cabomba till anubias kan man säga..

          Kommentar

          • stamel
            • December 2006
            • 34

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Har capslock hängt sig?
            Hur länge har du använt Pmdd?
            Halvår ungefär

            Kommentar

            • J A D E
              • January 2005
              • 63

              #7
              Ursprungligen postat av stamel
              Hej!

              Har ett SA-kar, startat nov-06. 310 L

              Belysning: 3*40W Aguaglow, powerglow, floraglowrör.
              Fisk: 3 st dorsigera, 2 st sajica, 4 st L-malar, 4 st guppy, några seglivade tetror plus några halvvuxna sajicayngel (alltså inte så tättbefolkat)
              Jag har spetsat detta med pmdd varannan vecka i samband med vattenbyte.

              Trots detta är tillväxten mycket låg på växterna, har till råga på allt fått tofsalger på rötter och växter. Detta är inte snyggt!

              Vad ska jag göra för att få fina växter som VÄXER! Det är ju inte algerna som ska ta upp all näring.
              Tacksam för värdefulla svar fån zoopets medlemsexpertis.

              Ha det gött!
              Rören kan behövas bytas efter ett år, så har du inte gjort det kan det vara dags.
              Sen kan det vara bra med reflektorer till rören om du inte redan har det.
              Dessutom så får även tofsalgerna hjälp av pmdd och ljus om inte jag har fel.

              Om det var mitt kar hade jag gjort vatten byten, släckt belysning ett par till tre veckor och håll upp med pmdd. Starta sen belysningen med nya rör och vänta ytterligare ett par veckor med pmdd.

              Tycker synd om dig, vet att ett mörkt kar är trist.

              Hoppas det löser sig för dig!
              Senast redigerad av J A D E; 08 January 2008, 21:51.

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                Försök att klippa bort de blad som är värst angripna. Att mörklägga karet är nog det sista jag skulle testa. Försök att ha så jämna nivåer som det bara går. Gör lite minder vattenbyten, det är ju inte så att du måste sänka nitritnivån. Har du fått någon balans så kanske det hade funkat med någon enstaka vattenbyte i månaden. Har ett litet 30liters kar med kanske 25-30 små endler, 2st ansistrus model 5cm styck och 6st körsbärsräkor dör jag fyller på vatten när det dunstat för mycket och så gör jag 10 liters vattenbyte när det är för skitit på botten....
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • J A D E
                  • January 2005
                  • 63

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pannecke
                  Försök att klippa bort de blad som är värst angripna. Att mörklägga karet är nog det sista jag skulle testa. Försök att ha så jämna nivåer som det bara går. Gör lite minder vattenbyten, det är ju inte så att du måste sänka nitritnivån. Har du fått någon balans så kanske det hade funkat med någon enstaka vattenbyte i månaden. Har ett litet 30liters kar med kanske 25-30 små endler, 2st ansistrus model 5cm styck och 6st körsbärsräkor dör jag fyller på vatten när det dunstat för mycket och så gör jag 10 liters vattenbyte när det är för skitit på botten....
                  Jag håller med om att mörkt kar är en av det sista utväg, och naturligtvis skall man försöka få ner nitritnivån genom mindre vattenbyten och klippa bort blad där tofsalgerna finns osv. som är mest angripna. Men har toffsalgerna fått fäste så erövrar dom oxå ganska snabbt med hjälp av ljuset.Förtsätter man då klippa har man snart inga växter kvar
                  Jag håller fast vid min tanke.
                  Med tillägget att efter mökläggning osv.skall du ha noga koll på nititen, då dom nu tillbakadragna, kanske syns dom inte alls men dom finns där, ned höga nitrit värden kan dom snabbt blossa upp igen.

                  Med koll på detta blir ditt kar nog kalasfint igen ska du se

                  Rören kan som sagt behövas bytas efter ett år, så har du inte gjort det kan det vara dags.

                  Sen kan det vara bra med reflektorer till rören om du inte redan har det.
                  Dessutom så får även tofsalgerna hjälp av pmdd och ljus om inte jag har fel.

                  Om det var mitt kar hade jag gjort vatten byten, släckt belysning ett par till tre veckor och håll upp med pmdd.
                  Starta sen belysningen succesivt med nya rör med reflektorer och vänta ytterligare ett par veckor med pmdd. (detta så du ser att toffsalgerna tar fart igen)
                  Och som Pannece påtalade ha koll på nitriten.

                  Tycker synd om dig, vet att ett mörkt kar är trist.

                  Hoppas det löser sig för dig!

                  Jag har själv haft samma problem i mitt tidigare SA-akvarium med mycket växter. Jag hade dock inte pmdd.
                  Jag klippte å klippte, tog upp rötter å stenar som jag skrapade mm.
                  tillslut kändes det som mitt fina gröna SA kar som snurrat fint i ca 6 år var ett kar med massa blågrå toffsalger å några rötter å några tappra gröna växter som kämpade vid sina avklippta själkar.

                  Talade då med en äldre akvarist som sa släck tre veckor, vattenbyten å när du tänder igen öka då antalet timmar belysningen är på succesivt. (med nya rör mina var ca 2 år gamla) Nya rör är kalas för växterna

                  Det funkade för mig, behövde dock köpa en del nya växter eftersom jag klippt ner en del. Men sän fick jag det å funka fin fint

                  Ja du, det finns säkert många åsikter om detta å detta är min.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    EasyCarbo ftw.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • stamel
                      • December 2006
                      • 34

                      #11
                      Ursprungligen postat av J A D E


                      Jag håller med om att mörkt kar är en av det sista utväg, och naturligtvis skall man försöka få ner nitritnivån genom mindre vattenbyten och klippa bort blad där tofsalgerna finns osv. som är mest angripna. Men har toffsalgerna fått fäste så erövrar dom oxå ganska snabbt med hjälp av ljuset.Förtsätter man då klippa har man snart inga växter kvar
                      Jag håller fast vid min tanke.
                      Med tillägget att efter mökläggning osv.skall du ha noga koll på nititen, då dom nu tillbakadragna, kanske syns dom inte alls men dom finns där, ned höga nitrit värden kan dom snabbt blossa upp igen.

                      Med koll på detta blir ditt kar nog kalasfint igen ska du se

                      Rören kan som sagt behövas bytas efter ett år, så har du inte gjort det kan det vara dags.

                      Sen kan det vara bra med reflektorer till rören om du inte redan har det.
                      Dessutom så får även tofsalgerna hjälp av pmdd och ljus om inte jag har fel.

                      Om det var mitt kar hade jag gjort vatten byten, släckt belysning ett par till tre veckor och håll upp med pmdd.
                      Starta sen belysningen succesivt med nya rör med reflektorer och vänta ytterligare ett par veckor med pmdd. (detta så du ser att toffsalgerna tar fart igen)
                      Och som Pannece påtalade ha koll på nitriten.

                      Tycker synd om dig, vet att ett mörkt kar är trist.

                      Hoppas det löser sig för dig!

                      Jag har själv haft samma problem i mitt tidigare SA-akvarium med mycket växter. Jag hade dock inte pmdd.
                      Jag klippte å klippte, tog upp rötter å stenar som jag skrapade mm.
                      tillslut kändes det som mitt fina gröna SA kar som snurrat fint i ca 6 år var ett kar med massa blågrå toffsalger å några rötter å några tappra gröna växter som kämpade vid sina avklippta själkar.

                      Talade då med en äldre akvarist som sa släck tre veckor, vattenbyten å när du tänder igen öka då antalet timmar belysningen är på succesivt. (med nya rör mina var ca 2 år gamla) Nya rör är kalas för växterna

                      Det funkade för mig, behövde dock köpa en del nya växter eftersom jag klippt ner en del. Men sän fick jag det å funka fin fint

                      Ja du, det finns säkert många åsikter om detta å detta är min.
                      Jag har haft rören i ett halvår bara, får väl testa att släcka och skrapa bort tofsarna från min stora fina rot. Tack för tipsen..

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        En liten klarifikation bara. Alger reagerar inte på nitrit eller nitrat utan ammonium som är förstadiet till nitrit/nitrat, speciellt i samband med de syresvängningar som brukar uppstå av för mycket nedbrytbart organiskt material (DOC).

                        Just i toffsalger fall är det speciellt de CO2-svängningar som blir med vattenbyten dom reagerar på.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          (Enklast att döda och hålla dom borta är dock EasyCarbo)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • stamel
                            • December 2006
                            • 34

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            (Enklast att döda och hålla dom borta är dock EasyCarbo)
                            Ok tack, men vad är easycarbo?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Flytande kolnäring från EasyLife.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...