Nybörjare om växter ..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wimhed
    • January 2008
    • 8

    Nybörjare om växter ..

    Hejsan alla. Har skaffat mig ett kar på 270l för någon månad sedan, och började smått att inreda det. Nu har karet varit igång i ca2 månader, men mina växter bara dör. Fiskarna lever och verkar må bra. Men åter till växterna. Köpte nya växter ibörjan av förra veckan för 300kr, vet inte namnet, men några av dom börjar se dåliga ut. Det är hål på några av bladen, och runt hålen är det en brun kant. Sedan har jag något som liknar gräs, ca 10cm högt. Det liknar som att någon har klippt ner det, och att dom översta stråna har börjat att ruttna.

    Vet någon vad detta kan vara? Eller hur ja ska göra för att få dom att må bra och växa bättre? Och Ja, jag är en nöbörjare på detta, men tycker att aqvarie med många växter tätt är jättesnyggt, och vill själv ha det så .

    Mvh Johan
  • t85207
    • March 2007
    • 179

    #2
    Näringsbrist.
    Ett sällskapsakvarium som sköts enligt "standard" rekommendationerna kan tyvärr inte vara så tätt planterat som de fina "djungelakvarier" som växtexperterna visar upp.
    Med standard menar jag att man köper vanlig växtnäring i butiken, typ Tetra FloraPride eller Sera Florena, och doserar enlig anvisningarna.

    Sök på PMDD i forumet så hittar du många bra trådar om hur man ska göda för att ha många och fina växter.

    Ett annat problem kan vara ljusbrist. Standardbelysning till akvarier brukar vara omkring 0.3 Watt per liter och tätt planterade akvarier kan behöva dubbelt så mycket (eller ännu mer).
    Pecka

    Kommentar

    • Wezzlan
      • December 2007
      • 181

      #3
      Vilka sorters växter har du?
      Hur högt är ditt akvarie?
      Hur många lysrör? vilket märke?
      Hur ofta byter du vatten?

      Det kan ju vara firrarna som är och nafsar på växterna. Eftersom vi inte vet vad du har för firrar kan man inte konstatera att det är näringsbrist. Men hålen med brunt runt om låter som brist på näring. Vilket ämne du har brist av vet jag inte. (Är inte så haj på växter ännu.)

      Standard näring som finns att köpa i din zooaffär duger gott och väl men tyvär är dom ganska dyra. Testa PMDD. Du hittar mkt info om det här på zoopet.
      Finns att beställa på www.aquascape.se
      **180**160**150**105**54**20**15**

      Kommentar

      • mange993
        • April 2004
        • 372

        #4
        den näring som jag kan rekomendera är tropica mastergrov men den innehåller inte allt växterna behöver
        den enda som innehåller allt är pmdd man köper det i pulverform och blandar det med vatten som sen doseras sök på pmdd så får du massor av svar
        är desutom mycket billigare

        Kommentar

        • wimhed
          • January 2008
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av Wezzlan
          Vilka sorters växter har du?
          Hur högt är ditt akvarie?
          Hur många lysrör? vilket märke?
          Hur ofta byter du vatten?

          Standard näring som finns att köpa i din zooaffär duger gott och väl men tyvär är dom ganska dyra. Testa PMDD. Du hittar mkt info om det här på zoopet.
          Finns att beställa på www.aquascape.se
          50cm högt, 120cm långt och 40cm brett.
          2st lysrör, lysrören står det osraml30w/77 Fluora ..
          Byter 1/3 vatten i månaden .. Kör även med sugen i sanden för att få bort det värsta ..
          Pumpen är en Flurval 3, om ja inte minns fel. Tömmer denna 1-2gg i månaden.

          Fiskar,
          5st silverhajar
          5kyssgurami
          4st Glasmalar
          5st Kardinaltetre (5st uppätna av stora silverhajen)
          2 små grodor
          en stor svart,med med röda fenor,lite algätare,och leker kung bland sitt revir.
          5st små bruna ålar
          2st vanliga bruna malar.
          Kanske lite mycket, men men, ser bra ut iaf

          Hur lägger jag upp bilder? Kan ju ta några foton på växterna så ni får se ..

          Vart även hos min lokala zooaffär och köpte "växtskötsel" ..
          Amtra system, Innehåller tvåvärt järn(Fe2+) ..

          Innan denna dosering körde jag med en burk, Tetra Aqua (aquaSafe) .. Detta medel skulle göra vettnet bättre för fiskarna och växterna.

          ska ta och söka efter Pmdd och se, för vill verkligen ha ett växtrikt för det är något som får min växt att stå.

          Mvh Johan

          Kommentar

          • Wezzlan
            • December 2007
            • 181

            #6
            Ditt akvarie är ganska djupt. Du kanske behöver starkare lysrörör för att dom ska nå ner ordentligt till botten. Dessutom är ditt akvarie ganska överbefolkat. Även detta kan leda till att växterna mår sämre.

            Byt 30% av vattnet 1 gång i veckan och göd med pmdd enligt rekomenderad dos. Kanske ett lysrör till? Kände inte till namnet på dina rör men jag kör med aqua-glo och aqua-flora. (fungerar bra)

            Finns massa trådar om detta redan.
            **180**160**150**105**54**20**15**

            Kommentar

            • cattus
              • August 2007
              • 167

              #7
              Floura-rören du har är växtlysrör och brukar inte följa med som standrad, så jag antar att det kan vara ett begagnat akvarium??
              Isåfall är säkert lysrören rätt gamla och skulle behöva bytas ut också. Det ena lysröret skulle du kunna byta till något annat än växt-lysrör, för att ge en snyggare färgåtergivning i akvariet.
              Allt går om man vill...

              Kommentar

              • brams
                • June 2003
                • 891

                #8
                snabba tipps.

                Köp 2 Aquarellerör + reflektorer, Tropica Aquacare (mastergrow). Dosera 1 ggr i veckan. Detta ligger runt 500:- totalt.
                Gör inte rent filtret om du inte måste (om det går trögt), gör det aldrig i samband med vattenbyte. Sug inte djupt i botten utan ta bara böset som ligger uppepå.

                Gör detta först. Det brukar ofta ge en bra kick. Sen kan du börja fundera på PMDD och fler rör...
                C.Brams

                Check out:
                brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                Kommentar

                • t85207
                  • March 2007
                  • 179

                  #9
                  Här står det om näringsbrister, http://www.haack.se/bristerpmdd.htm och dessutom allt om PMDD.

                  Har själv ett lika stort akvarium (12*5*4=240 liter). 2 st 38W lysrör med reflektorer.
                  Har av gammal vana, 25 år med glest planterat sällskapsakvarium, kört med Tetra eller Sera växtgödning som jag doserat enligt anvisningarna. Detta räcker inte till för den tätare plantering som jag vill ha numera.
                  Senaste halvåret har jag provat Tropica Plantenäring +(http://www.tropica.com/article.asp?type=news). Både tabletter och flytande, samtidigt alltså. Har stegat upp doseringen till 1,5 ggr rekommenderat men har fortfarande bristsymptom. Kalium och kalcium brist tror jag.

                  Det blir rätt dyrt med Tropica i dubbel dos. Dessutom vill jag ha ännu tätare med växter.
                  Så det blir nog att prova PMDD.
                  Pecka

                  Kommentar

                  • wimhed
                    • January 2008
                    • 8

                    #10
                    Ursprungligen postat av cattus
                    Floura-rören du har är växtlysrör och brukar inte följa med som standrad, så jag antar att det kan vara ett begagnat akvarium??
                    Isåfall är säkert lysrören rätt gamla och skulle behöva bytas ut också. Det ena lysröret skulle du kunna byta till något annat än växt-lysrör, för att ge en snyggare färgåtergivning i akvariet.
                    Stämmer mycket bra .. Akvariet är begagnat, då jag köpte det är min flickvänns föräldrar. Fick nyss reda på att dom inte hade bytt rör alls, Och då har dom endå haft det i 3-4 år. Så det är nog läge att byta . Och nu sa hon att dom även köpt det begagnat. Vad för rör skall jag ha, och hur starka?
                    ett växtrör och ett .. ? Ge även förslag på styrka, för dom rören som sitter i nu ger inte så mycket som alla "proffs" akvarie. Mvh Johan

                    Kommentar

                    • brams
                      • June 2003
                      • 891

                      #11
                      Om du har 38w rör så kan du inte sätta i nått annat utan att byta armaturer.
                      Jag tycker att det inte finns nått annat rör som mäter sig med Aquarelle. Iaf inte när det gäller fotosyntes å det verkar vara det du är ute efter. Lura dig inte av att rör heter ex flora, planta eller kallas växtrör.
                      Aquarelle är ett snyggt ljus och ger ett väldigt bra ljus för dina växter. Kör på två likadana. Sen förbättrar du somsagt ännu mer om du unnar dig ett par reflektorer, kan vara det enklaste sättet att öka ljuset till hyffsat överkomligt pris!.
                      /C
                      C.Brams

                      Check out:
                      brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                      Kommentar

                      • wimhed
                        • January 2008
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av brams
                        Om du har 38w rör så kan du inte sätta i nått annat utan att byta armaturer.
                        Jag tycker att det inte finns nått annat rör som mäter sig med Aquarelle. Iaf inte när det gäller fotosyntes å det verkar vara det du är ute efter. Lura dig inte av att rör heter ex flora, planta eller kallas växtrör.
                        Aquarelle är ett snyggt ljus och ger ett väldigt bra ljus för dina växter. Kör på två likadana. Sen förbättrar du somsagt ännu mer om du unnar dig ett par reflektorer, kan vara det enklaste sättet att öka ljuset till hyffsat överkomligt pris!.
                        /C
                        Här får man ju snabbare svar än man får om motorproblem på garaget.org .. Okej, är dom dyra? För väl jaga fatt ett par imorgon om dom inte kostar förmycket (får bli vid löning isf). ett par reflektorer? Vad menar du med det? Har ju ett heltäckande lock, sånt stort svart som tar hela toppen på akvariet, så kan inte ha fler lysrör.

                        Hittade även PMDD färdigt för att bara blandas med vatten ..

                        Vad menas med hårt vatten? Och vilka av dom ska ja våga testa?

                        Mvh johan

                        Kommentar

                        • brams
                          • June 2003
                          • 891

                          #13
                          är det 38w så bör dom ligga runt 150:-st. Reflektorer bör ligga strax över hundringen styck. Du kommer somsagt var undan med en 500 lapp.
                          Glömde förut att säga att Aquarellen har en längre livslängd än vissa andra rör. Du bör dock sätta en lapp med datum så du vet på ett ungefär hur länge dom gått!. Räkna med att byta vartannat år med Aquarelle.
                          Se till att köpa nya glimtändare också, det förlänger livslängden på röret. (om du har sånna).
                          Å du... sluta häng på Garaget.org, de e sååå nördigt där.
                          C.Brams

                          Check out:
                          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                          Kommentar

                          • wimhed
                            • January 2008
                            • 8

                            #14
                            Ursprungligen postat av brams
                            är det 38w så bör dom ligga runt 150:-st. Reflektorer bör ligga strax över hundringen styck. Du kommer somsagt var undan med en 500 lapp.
                            Glömde förut att säga att Aquarellen har en längre livslängd än vissa andra rör. Du bör dock sätta en lapp med datum så du vet på ett ungefär hur länge dom gått!. Räkna med att byta vartannat år med Aquarelle.
                            Se till att köpa nya glimtändare också, det förlänger livslängden på röret. (om du har sånna).
                            Å du... sluta häng på Garaget.org, de e sååå nördigt där.
                            Det va ju inte så farligt (fast behöver 30w) Vad heter ett sådant rör som jag ska ha?

                            Fanns en del att välja mellan hehe .. glimtändare? Vad är det? Är ju som sagt nybörjare på detta, så har ingen aning. Såg även att du sålde pmdd .. du har inga mindre "prova på doser"? ..
                            kanske må va nördigt, men 2 motorras på ca 3månader är väl inte så illa

                            Mvh Johan

                            Kommentar

                            • wheete
                              • February 2006
                              • 65

                              #15
                              Jag skulle nog också rekommendera philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar(mycket bra rör också). Själv kör jag PMDD- minus nutrisi och ersätter nutrisi med tropica mastergrow i stället. Kanske kan det vara för advancerat för dig att köra med CO2, men skillanden är extremt stor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...