Låg växt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NOVA 7
    • August 2007
    • 48

    Låg växt

    Hej! Är det någon som har bra tips på låga växter? Just nu har jag cabomba, vattenpest och ett bredbladig hög växt (vet ej namnet på den).
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för belysning och hur stort är karet?
    Gödning?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Anubias. (Finns många olika sorter), eller någon Cryptocoryne (finns också många sorter).
      Senast redigerad av petnym; 08 January 2008, 09:18.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • NOVA 7
        • August 2007
        • 48

        #4
        Akvariet är på 110 l belysningen vet jag tyvärr inte.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Både Anubias och Cryptocoryne kan planteras i 110-liters akvarium...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Ta då en titt på själva lysröret, vad det står på det (märke, namn) och hur många Watt det står på det Bra att veta, för en del ljusrör är mycket dåliga för växter.

            Jag föreslår precis som petnym Anubias (den låga sorten!). De har häftiga rotsystem och sätter man flera plantor intill varandra blir det som en liten mini-djungel av bladen och rötterna. Det är en av de vanligaste växterna, och den finns i de flesta djuraffärer.

            Kom bara ihåg när det gäller Anubias:
            - Stick bara ner lite av rötternas spetsar i sanden, rotstocken måste vara ovanför sanden.
            - Skölj av bladen NOGA innan du planterar växten i akvariet (gäller alla växter), för de odlas i en miljö där de utsätts för besprutning. I värsta fall kan fiskarna må dåligt av detta.
            / Ebba

            Kommentar

            • NOVA 7
              • August 2007
              • 48

              #7
              jag ska ta en titt på lysrören när jag kommer hem från jobbet, har förstått att det är viktigt vad man har för ljus. Jag har sajica ciklider med yngel i akvariet + några vanliga sällskapsfiskar. (om det spelar någon roll)

              Kommentar

              • NOVA 7
                • August 2007
                • 48

                #8
                jag har 2 lysrör som heter Philips master LTD 18w/840, har ochså ett lager mellan gruset med en speciell gödning eller torv som skulle vara bra för växterna.

                Kommentar

                • NOVA 7
                  • August 2007
                  • 48

                  #9
                  är det någon som känner till om det är ett bra lysrör för växterna

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Om jag inte mins fel var Philips TLD84 ett rör som var bra för växterna, men det var innan Aquarelle kom ut på marknaden. Så jag tror nog att det är hyffsat iaf om det inte är lastgammalt.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • NOVA 7
                      • August 2007
                      • 48

                      #11
                      det kan nog vara dags att byta vad heter ett bra rör till ett juvel 110liters

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Kolla efter Philips Aquarelle om det finns i den längden som passar, och vill du vara riktigt djärv satsar du även på reflektorer till dessa.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • NOVA 7
                          • August 2007
                          • 48

                          #13
                          hur fungerar det kan man bara sätta dit dem i den nyvarande lampdelen,har zoo äfaren ocså reflektorer

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Menar du rören eller reflektorerna?
                            På rören är bara att skruva bort tätningen som sitter i ändarna av lysröret och byta, medans reflektorerna sitter med clips som följer med reflektorn och kläms sedan fast på lysröret.
                            De flesta zoobutiker har även reflektorer och kostar ungefär lika mycket som ett lysrör.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...