Brun javaormbunke och bruntäcke kring vattenpest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fp730a
    • January 2007
    • 11

    Brun javaormbunke och bruntäcke kring vattenpest

    Hej!

    Jag har lite växtproblem i mitt försök till sydamerikanska kar. En snabb bakgrund. Karet är 300L hörnakvarium med 36w+36w+150w(MH).
    Jag har jättevalsneria(Tror jag) som trivs riktigt bra. Vidare trivs min Anubis okey. Men mina javaormbunkar trivs inte alls och svärdsplantorna (två) har det tufft. Detta trots att de båda borde ha de bästa platserna i akvariet.

    Se nedan hur javaormbunken blir. Brun och liksom rutten.






    Svärdsplantan i sig verkar vara ”fin” men full med hål och trasslig. Kan detta bero på mina ancistrus/praktbotior? Se bild nedan




    Ett ytterligare problem jag har är med min vattenpest som växer fint men får några ”bruna” alger i ett lager kring sig. Vad jag läst är att detta kan vara kisel alger. Hur blir jag av med detta? Se även här bild nedan







    Bild på hela akvariet för övrigt... (jag vet att det ser skitigt ut men så är det inte i verkligheten!) det jag stör mig mest på är de bruna javaormbunkarna samt det bruna lagret på pesten.




    Vad gör jag för fel? Ska jag förändra något?
  • Fp730a
    • January 2007
    • 11

    #2
    ingen som vet vad det är jag försöker att beskriva är? Hur man kan hjälpa? Ingen kunnig som har lite tid att slå ihjäl?

    Kommentar

    • luckypox
      • December 2007
      • 4

      #3
      Jag har EXAKT samma problem som du!!! Hoppas någon svarar!!!Inte för att jag var till någon hjälp.........men hoppas hoppas någon vet!!

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Hej. Hålen beror troligen på kaliumbrist som avhjälpes med tex KNO3 i PMDD-gödningen. Det bruna kan vara brunalger som oftast försvinner med tiden. Men kanske är det någon näringsbrist? När ancistrusmalen äter svärdsplantor så brukar bladen se liksom tunna och nötta ut.
        Javaormbunken lider troligtvis av närnigsbrist, men kan också bli svart när den växer till eller när den får vissa typer av alger på sig. Avhjälpes med lite mera fosfatgödning. Klipp bort de dåliga bladen så kommer det fortare nya friska blad.
        Jag hade också detta förut innan jag gödde ordentligt. Lycka till!
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Fp730a
          • January 2007
          • 11

          #5
          Jag göder med PMDD 1gång/vecka. Efter ett 30%igt vattenbyte. Kan detta vara för lite? Jag har INTE något Co2 men ganska så hyggligt med ljus (tror jag)...

          Vad händer om jag prövar att öka gödningen lite? Kan man få konstiga alg chocker eller är det bara "onödigt" slöseri med PMDD?...

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja du har verkligen bra med ljus. Klart över vad man normalt har i CO2-berikade "Ferrari-akvarium" sk hightechburkar.

            Kiselalgerna är tecken på fosfatbrist och dåliga äldre blad är generellt sett tecken på makrobrist. CO2 står väl närmast till hands då det är det viktigaste makroämnet.

            Med CO2 skulle din burk förmodligen käka minst ett par dubbla fulldospulser i veckan. De vattenbyten du gör nu orsakr förmodligen även att växterna aldrig går in i bikarbonatsläge och bildar enzymer för bikarbonatsanvändande. Dom sas svälter hellre under veckan utan CO2 än börjar lägga energi på att bygga enzymerna, speciellt om dom dessutom är näringsbegränsade.

            Normalt sett så gör man antingen så att man slutar med vattenbyten, kör lite lägre ljusnivå och gör en jordbotten och göder bara när växterna ser bleka ut (lowtech). Eller så gör man ett stort vattenbyte i veckan och kör CO2 och mycket ljus och mycket PMDD.

            Att köra mittimellan går bara om man kör CO2. Vattenbytena sabbar verkligen för växterna när man inte kör CO2.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Ursprungligen postat av Fp730a
              Vad händer om jag prövar att öka gödningen lite? Kan man få konstiga alg chocker eller är det bara "onödigt" slöseri med PMDD?...
              Testa att öka gödningen. Jag tillsätter pmdd gödning ganska slarvigt och ojämt. Har provat att öka upp till varje dag. Det som händer är att växterna sätter en fruktansvärd fart. Jag har inte haft några problem med alger av för mycket gödning, bara när jag inte har tillsatt någon näring alls.

              Kommentar

              • Fp730a
                • January 2007
                • 11

                #8
                jag ska genast testa och göda lite..

                Hur kan jag på ett... halvproffsigt sätt (med "Gömbar") teknik få tillgång till co2 i mitt kar?.. Finns det någon bygglogg någon kan länka till? Vad kan priset vara för en halvhyfsad anläggning? Är easycarbo något man kan testa ett par veckor och vart beställer man detta och hur mycket kostar det till ett 300L kar?..

                Kommentar

                Arbetssätt...