Vad heter växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Vad heter växterna?

    Jag har nyss startat om mitt kar helt och köpte i samband med det nya växter, men jag vet ju inte vad de heter...

    Så om någon som har bättre koll än mig vill hjälpa mig med namnen på dessa växter vore det jättebra


    Växt 1 - Glossostigma?
    Växt 2 - Ingen aning, kallades "ciklidgräs" i affären...
    Växt 3 - Bacopa...?
    Växt 4 - Annan sorts Bacopa?
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    #2
    1. Svårt och se för mig iallfall. nån av dessa tror jag.
    Micranthemum Umbrosum
    Hemianthus Callitrichoides
    Hemianthus Micranthemoides

    2.
    Vallisneria Spiralis ?

    3.
    Bacopa Monnieri

    4.
    samma som ovan fast troligtvis odlad hos annan leverantör eller med annat ljus då den inte är lika kompakt mellan bladen som ovan!
    Så nu har jag också gissat klart
    Senast redigerad av Zanders; 07 January 2008, 00:26.
    Min blog : http://zanders.apics.se

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av Zanders
      1. Svårt och se för mig iallfall. nån av dessa tror jag.
      Micranthemum Umbrosum
      Hemianthus Callitrichoides
      Hemianthus Micranthemoides

      2.
      Vallisneria Spiralis ?

      3.
      Bacopa Monnieri

      4.
      samma som ovan fast troligtvis odlad hos annan leverantör eller med annat ljus då den inte är lika kompakt mellan bladen som ovan!
      Så nu har jag också gissat klart
      2:an är inte mer än en decimeter hög, och Vallisneria har jag längst bak i akvariet och vet hur de ser ut

      Fyran hade med en lapp i krukan den köptes i, men den slängdes av misstag när vi städade. Det stod Bacopa A... ja jag kommer bara ihåg att andra namnet började på A.

      Tack för dina förslag

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        2:an är nog vad dom i affärena kallar ciklidgräs, vilket är en sumpväxt och kommer inte att överleva så värst länge utan lösas upp så småningom.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Ja, som jag skrev tidigare så kallades de just Ciklidgräs i affären.

          Jag som brukar tycka det är så klantigt när vissa köper ex Draceana för att de inte vet om att den inte fungerar i akvarier, och så går jag och gör samma sak själv

          Säker på att den inte kan klara sig?

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Hmm.. Jag har likadana i mitt kar (de ser på många sätt ut som Valisneria, men blir inte alls höga) och de växer och frodas. Fick dom som skott av en vän som har dom i sitt kar. Här kallas de rätt och slätt "minivallisneria".. *S*
            Senast redigerad av Dysnomia; 07 January 2008, 09:00. Anledning: Stavfel
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Några av mina har hunnit börja skjuta nya blad redan, och jag köpte de för bara 4-5 dagar sedan...

              Hur länge har du haft dina?

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av Zanders
                1. Svårt och se för mig iallfall. nån av dessa tror jag.
                Micranthemum Umbrosum
                Hemianthus Callitrichoides
                Hemianthus Micranthemoides
                Jag har sökt bilder på google på de växter du föreslagit och jag tycker att Hemianthus Callitrichoides ser mer eller mindre exakt ut som mina

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  1: Gissningsvis övervattensform av Hemianthus callitrichoides

                  2: Ophiopogon japonicus, Ciklidgräs

                  3: Bacopa australis (tycker iofs att det ser ut som en Bacopa caroliniana, men var den märkt B.australis så...)

                  4: Antagligen övervattensformen av Bacopa caroliniana men skulle kanske kunna vara en Bacopa monnieri. Nyp av en bit av toppen, luktar det eucalyptus så är det en B.caroliniana.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    1: Gissningsvis övervattensform av Hemianthus callitrichoides

                    2: Ophiopogon japonicus, Ciklidgräs

                    3: Bacopa australis (tycker iofs att det ser ut som en Bacopa caroliniana, men var den märkt B.australis så...)

                    4: Antagligen övervattensformen av Bacopa caroliniana men skulle kanske kunna vara en Bacopa monnieri. Nyp av en bit av toppen, luktar det eucalyptus så är det en B.caroliniana.
                    Tack så mycket
                    Orkar du/någon annan svara på lite frågor om växterna också?

                    1: Fungerar övervattensformen av Hemianthus Callitrichoides bra i akvarium?

                    2: Gör jag bäst i att köpa någon annan växt istället för Ciklidgräset, eller kan den överleva under vatten?

                    3 & 4: Det var 4:an som började med A, det var heller inte Australis enligt lappen, kommer ihåg att ett X fanns med i namnet. Men krukor är ju inte alltid rättmärkta heller... Så 3:an är nog B. caroliniana som du tycker den ser ut som.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Många växter säljs i övervattensform eftersom dom odlas så. Nya blad kommer att anta undervattensformen. En del växter kan se risiga ut innan de anpassat sig till undervattensformen.

                      Vore jag du skulle jag hiva Ciklidgräset.

                      Ok, ja då är 3:an definitivt B.caroliniana (du kan alltid dubbelkolla med lukten som jag skrev tidigare)

                      4:an, nästa kvalificerade gissning, Bacopa amplexicaulis, artnamnet börjar på A och innehåller också X
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Gjorde lite mer efterforskningar då jag inte kände igen B.amplexicaulis.
                        Det verkar som om B.caroliniana och B.amplexicaulis är samma art.
                        Dvs, båda 3 och 4 är Bacopa caroliniana, men 3 är undervattensformen och 4 är övervattensformen.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Heeke; Menar du att de med tiden alltså kommer att se likadana ut? Om så är fallet så passar det mig väldigt bra, då jag egentligen tänkte spara endast en Bacopa-art och ha mer av den.

                          Ciklidgräset kommer åka ut ur karet inom några dagar.

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Karet är ju ännu väldigt nystartat, men jag skulle gärna vilja veta om ni tror att växterna kan komma att trivas i det, förutsatt att jag lyckas få balans i karet?

                            Belysningnen står 3 Sun-glo lysrör för på 30 watt vardera, dvs 0.45 w/l. Insidan av rampen är täckt av alluminiumtejp som reflekterar en hel del ljus, helt enkelt ett billigt alternativ till att köpa reflektorer.
                            Jag planerar att göda med PMDD normaldos varje vecka, samt normaldos Easycarbo dagligen, dock kör jag bara på halvdoser nu i början.

                            Jag har just nu utöver ciklidgräset Bacopa Caroliniana, Vallisneria Gigantea, Hemianthus Callitrichoides och Hygrophila Polysperma.


                            Vill för övrigt gärna veta om ni tycker att jag tänker fel när det gäller gödningen eller något annat

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Otålig som jag är vore jag väldigt glad om någon ville svara redan ikväll då jag med stor sannolikhet inte hinner med datorn imorron

                              Kommentar

                              Arbetssätt...