Växter kväver fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    Växter kväver fiskar...

    Om jag har förstått det hela rätt så producerar växter syre under tiden dessa får ljus på sig men använder syre nattetid för att växa. Många med växtkar undviker ju filter som rör om ytvattnet för att behålla co2 i vattnet och tillför ju därför mindre mängd syre...

    Ni med många växter... händer det oftare att era fiskar hittas döda på morgonen än på kvällen och kan det då i så fall härledas till växternas behov av syre?
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jepp, det har hänt och speciellt om man har lite obalans i karet pga medicinering eller liknande.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gruppy
      • May 2007
      • 67

      #3
      Min spontana reaktion är att växter producerar mer syre än vad de förbrukar! Har läste lite botanik och har därför för mig att det är så. Det står även så i Diana Walstads bok, Ecology of the planted aquarium
      Har för närvarande ett 54 liters akvarium med några guppies. Är insnöad på low-tech växtakvarium just nu, det kanske blir ett snart.

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Jag har för mig att växter behöver kväve för att växa och avger syre som en biprodukt, men jag kanske har fel. Men är inte rengskogen jordens lungor?????

        Anna!
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Ursprungligen postat av Thomas&Anna
          Jag har för mig att växter behöver kväve för att växa och avger syre som en biprodukt, men jag kanske har fel. Men är inte rengskogen jordens lungor?????
          Anna!
          På dagtid ger de ifrån sig stora mängder syre, på natten tar du upp små mängder syre.

          Vi har haft sådana problem när mer än halva vattenytan var täckt av växter.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Växterna sparar dessutom undan en del av det dagproducerade syret som dom sedan använder på natten.

            Växter har sannolikt aldrig kvävt fiskar någonsin.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Växter har sannolikt aldrig kvävt fiskar någonsin.
              Våra har men genom att lömskt täcka hela ytan på akvariumet

              Kommentar

              • Paroonen
                • April 2007
                • 282

                #8
                Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                Jag har för mig att växter behöver kväve för att växa och avger syre som en biprodukt, men jag kanske har fel. Men är inte rengskogen jordens lungor?????

                Anna!
                Rengskogarna kallas ibland för jordens lungor och det är sant att deras gröna växter skapar enorma mängder med syre.
                Men faktum är att de konsumerar nästan lika mycket.
                Det är i stället alger och andra växter i haven som svarar för den största syreprodktionen på vår planet.

                Kommentar

                • Gruppy
                  • May 2007
                  • 67

                  #9
                  Ursprungligen postat av Paroonen
                  Rengskogarna kallas ibland för jordens lungor och det är sant att deras gröna växter skapar enorma mängder med syre.
                  Men faktum är att de konsumerar nästan lika mycket.
                  Det är i stället alger och andra växter i haven som svarar för den största syreprodktionen på vår planet.
                  Det är nog så att den bästa effekten regnskogen har är att ta hand om koldioxiden vi alla spyr ut! Bevara regnskogen!
                  Har för närvarande ett 54 liters akvarium med några guppies. Är insnöad på low-tech växtakvarium just nu, det kanske blir ett snart.

                  Kommentar

                  • patdah
                    • November 2007
                    • 659

                    #10
                    Ni som har lite kunskap i ämnet... Följdfråga: Använder snabbväxande växter mer syre än långsamt växande under nätterna?
                    /Patrik

                    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Våra har men genom att lömskt täcka hela ytan på akvariumet
                      Exakt, det är en helt annan sak. Bara för att ytväxter täpper till ytan och förhindrar gasutbytet innebär det inte att dom suger ur syret ur vattnet.

                      Använder snabbväxande växter mer syre än långsamt växande under nätterna?
                      Spelar ingen roll. Fiskarna är utom fara sålänge växterna inte växer igen hela akvariet och förhindrar gasutbyte med luften, varvid bakterier och fiskarna själva kväver sig. Växterna bryr sig inte då dom har syrereserv och använder sig av den.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • patdah
                        • November 2007
                        • 659

                        #12
                        Defdac, ponera att man nu även har ganska mycket trärötter med javaormbunkar planterade uppepå... ganska mycket växter och fasligt mycket dött trä som ju faktiskt hela tiden förmultnar även om det går långsamt... kan det ge en allt för låg nivå av syre under tidig morgon?
                        /Patrik

                        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Japp, en massa förruttnelseprocesser slukar syre. Har man lite flås på vattenytan borde det dock inte vara några probbs..
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...