akvarieväter utan för karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paroonen
    • April 2007
    • 282

    akvarieväter utan för karet

    vilka akvarieväxter kan leva i kruka utanför akvariumet??
    kanske finns många men jag har för mej att tex anubias funkar att ha i en kruka.
    och hur ska man sköta dom
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Anubias, Hemianthus, Alternanthera, och Javaormbunke vet jag funkar. Finns säkerligen många fler.

    Gör en google-sökning på "emers odling", det är vad det kallas när kärrväxter som kan växa både ovan och under ytan odlas ovanför vattenytan.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Anubias, Hemianthus, Alternanthera, och Javaormbunke vet jag funkar. Finns säkerligen många fler.

      Gör en google-sökning på "emers odling", det är vad det kallas när kärrväxter som kan växa både ovan och under ytan odlas ovanför vattenytan.
      Kan man plocka upp en del av en anubias och försöka odla den i en fuktig kruka på land?
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Paroonen
        • April 2007
        • 282

        #4
        Haha såg visst att rubriken var felstavad
        Men håller växterna sama kvalite när man planterar tillbaka dom eller måste man vänja dom på något sätt?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          1) Nej, Anubias kan inte förökas med skott. Frön eller sidoskott krävs.

          2) Ja, växten måste vänjas; undervattensbladen är inte "vattentäta" och torkar snabbt ihjäl i luft.
          Jag vande in en javaormbunke till landliv genom att plantera den i jord & 1 cm vatten i en stor glasburk, som jag satte plastfolie över. Luftfuktigheten blir så hög i burken att undervattensbladen inte vissnar, utan växten kan börja växa. Sen gjorde jag först ett, sen flera, hål i plastfolien för att ventilera (och vatten-nivån i burken fick sjunka). När javaormbunken fått nya blad, som var lite mer vana vid luft, tog jag ut den och planterade i kruka - och där står den än.

          (Skall väl säga att fast experimentet lyckades så var det inte en strålande framgång: ormbunken växer inte snabbare emerst än den gjorde immerst, snarare tvärtom pga att jag glömmer vattna den, så hela poängen med emers odling föll.)

          Jag föreställer mig att man kan använda den metoden med de flesta kärrväxter.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Nålgräs (Elocharis vivipara) testade jag att odla emerst då mina blev angripna av tofsalger och fick fram ett friskt grönt bestånd utan alger.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Jag har hört att man kan odla javamossa på liknande sätt. Några tips och råd?
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              Arbetssätt...