Näringsbrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akino
    • January 2008
    • 146

    Näringsbrist

    Jag har näringsbrist i ett kar i form av små prickar/hål på bladen och de bladen som växer nederst på plantan lossnar till vad jag tror är en Alternanthera reineckii, den är dock grön och inte röd som jag har sett på bilder. nåväl, jag tilsätter co2 och PMDD, standard dos varannan vecka enligt 10ml per 100liter (varannan vecka) regelbunden 20% ig vattenbyte.

    Är det Kalium som fattas och tror ni att det räcker om jag ökar dosen av detta varannan vecka? eller annat förslag?

    http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1744573#

    H.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Klockren kaliumbrist.

    Dock ser det mer ut som en Hygrophila polysperma, vilken just brukar vara tydlig med att påvisa just kaliumbrist.

    Tillsätter du CO2 så låter "standard dos varannan vecka" som väldigt lite näring.
    Med CO2 tillsats är det inget konstigt om det krävs FLERA standard doser VARJE vecka.

    Mitt förslag är att du ökar på gödningen börja med en dos VARJE vecka, men inget konstigt om det behövs mer.

    Kalium finns ju i KNO3 så det är inte säkert att du behöver tillsätta mer kalium via K2SO4.

    Kom på det att Haack säljer "kit" som även har innehåller lite K2SO4. Oavsätt om det är det "kittet" du kör med eller inte, så börja med att öka allt och avvakta 2-3 veckor innan du ev. ökar ännu mer.
    (Vore jag du skulle jag iofs våga mig på att börja med en dubbel dos varje vecka på en gång, men det är klart, med så pass lite vattenbyte så kanske det är bättre att skynda långsamt)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • akino
      • January 2008
      • 146

      #3
      Men om jag ökar co2 dosen (2dl socker i 1,5L pet) så kommer växterna att växa än mera och behöver i sin tur än mera kalium, ellerhur? jag vill bara hitta en bra balans på näringen (kalium i detta fall)

      jag tyckte också att det var hygrofila när jag kom hem, men det är växten på bilden nedan som är högst till höger i bild som är problemet, kan det vara en Alternanthera reineckii?

      Senast redigerad av akino; 03 January 2008, 12:16.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hygrophilors äldre blad blir ofta sådär, oavsett näringsnivåer. Alla stängselväxter släpper förr eller senare sina äldre blad och innan det händer så får dom ofta olika former av skleroser/nekroser.

        Jag skulle inte oroa mig om det bara är enstaka gammalt blad som ser ut sådär. Är mer än hälften av alla blad även långt upp på stammen lika prickiga och växten dessutom stannat i växten så skulle jag börja snegla på näringsbrist och isåfall ökat doseringen av allt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          (de växter som tittar fram i bakgrunden på din bild ser väldigt algfria, pigga och friska ut, så jag tvivlar på att det är näringbrist och gissar istället att det bara var dags för de där bladen att återanvändas... Bilderna i den här tråden skvallrar om att det inte är näringsbrist: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112955 )
          Senast redigerad av defdac; 03 January 2008, 13:23.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Jag hade tillsatt (en hel del) K2SO4 så slipper du i stort sett problemet med hål i bladen på hygrophilor.

            Växten längst till höger ser precis ut som några Hygrophila corymbosa 'Siamensis 53B' som jag hade tidigare. Dessa slukade kopiösa mängder av Kalium.
            Senast redigerad av petnym; 03 January 2008, 13:26.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • akino
              • January 2008
              • 146

              #7
              [quote=defdac;1068935](de växter som tittar fram i bakgrunden på din bild ser väldigt algfria, pigga och friska ut, så jag tvivlar på att det är näringbrist och gissar istället att det bara var dags för de där bladen att återanvändas... quote]

              Saken är att H. polysperma har växt som bara den, de sista tre veckorna och mår kalas och har fått ansas, men det som hände med Hygrophila corymbosa 'Siamensis 53B' (om det är vad det är) är att plötsligt tappade den mängder med blad nertill på växten och jag fick plantera om den för att den vart så kal nertill. bilden på bladet med hålen i är inte H. polysperma, den växer och ser fin ut, dessa två Hygrophila konkurrerar om kaliumet tror jag, och detta kanske skall ökas på till det dubbla?

              H.

              Kommentar

              • akino
                • January 2008
                • 146

                #8
                japp, Hygrophila corymbosa 'Siamensis 53B'. Den är så väldigt lik så denna är det.

                Tack för den petnym.

                goglade lite på Hygrophila corymbosa Siamensis och hittade denna bild

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Om du bara ökar dosen av kalium kommer nästa brist som ett brev på posten. Man ska aldrig hålla på och pilla med individuella ämnen. Jag rekommenderar att du ökar till minst en fulldos varje vecka, kanske dubbeldos varje vecka om "kaliumbristerna" består.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • akino
                    • January 2008
                    • 146

                    #10
                    Hmm.... lite olika bud här. Svårt val när två duktiga växtkunniga inte tycker lika.
                    Jag provar ändå med att öka på nivåerna med kalium (K2SO4)och dubblar denna vid varje dosering, då får jag se om den slutar att tappa bladen iallafall.

                    H.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Jag är inne på samma linje som Petnym.

                      Min erfarenhet av Hygrophila, H.corymbosa 'Siamensis 53B' i synnerhet, är att du käkar väldigt mycket kalium. Jag har under många år doserat extra kalium via K2SO4, inte fullt lika mycket nu som när jag hade H.corymbosa 'Siamensis 53B' dock. Om jag minns rätt nu så körde jag i 2msk torrt i veckan i mitt 450 kar på den tiden, utöver dubbeldos PMDD.

                      Edit: Ändrade felaktig kemisk betäckning för Kaliumsulfat, K2SO4
                      Senast redigerad av heeke; 04 January 2008, 16:43.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • akino
                        • January 2008
                        • 146

                        #12
                        jösses! 2msk torrt i veckan!!!

                        jag har 4tsk i 0,5liter och doserar 10ml per 100liter. dvs 40ml till detta kar.

                        H.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          K2SO4 är helt ofarligt att överdosera (tills man får kalciumbrister), så det är bara att elda på om du vill testa akino..
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Som sagt, dom käkade mycket kalium. Kanske inte hade behövt riktigt så mycket, men det var vad jag doserade.

                            1msk K2SO4 torrt i 450l ger ca 20ppm K extra, utöver bidraget från KNO3 och KH2PO4.

                            Din lösning/dosering ger dig ca 3ppm extra K
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • akino
                              • January 2008
                              • 146

                              #15
                              Ursprungligen postat av heeke
                              Som sagt, dom käkade mycket kalium. Kanske inte hade behövt riktigt så mycket, men det var vad jag doserade.

                              1msk K2SO4 torrt i 450l ger ca 20ppm K extra, utöver bidraget från KNO3 och KH2PO4.

                              Din lösning/dosering ger dig ca 3ppm extra K
                              Intressant. Hur fick du fram dem siffrorna? (3ppm) Formeln?

                              H.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...