Trådalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

    Trådalger!

    Hejsan! Har råkat ut för en mindre invasion av trådalger. Har aldrig haft det problemet tidigare, doserar pmdd en gång i veckan vid vattenbyte. Det enda annorlunda jag gjort är att jag inte använt vattenberedningsmedel de tre senaste veckorna, kan det vara en orskak? Har också bytt lysrörsramp från två till fyra lysrör.

    Mvh Marcus
    Senast redigerad av Marcus79; 02 January 2008, 16:04.
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    #2
    Ja, det kan påverka, då vattenberedningsmedel tar bort mineraler så som microgödningen innehåller. Du kan således ha ett kranvatten med höga värden av mineraler, då alger trivs bra under sådana förutsättningar och kanske speciellt trådalger..
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Jag tror mer på att det är den (antar jag) fördubblade ljusmängden som är orsaken.
      Det är lätt att halka efter med gödningen när man ökar ljusmängden och då brukar algerna komma som ett brev på posten.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Marcus79
        • August 2007
        • 146

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        Jag tror mer på att det är den (antar jag) fördubblade ljusmängden som är orsaken.
        Det är lätt att halka efter med gödningen när man ökar ljusmängden och då brukar algerna komma som ett brev på posten.
        Hur räknar man ut gödningsmängden?

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Jag tror mer på att det är den (antar jag) fördubblade ljusmängden som är orsaken.
          Det är lätt att halka efter med gödningen när man ökar ljusmängden och då brukar algerna komma som ett brev på posten.
          Extra lysramp..?? Det läste jag inget om.. Ser att du ändrat din fråga nu.. Är detta fallet håller jag nog mer på heeke:s teori..
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av Marcus79
            Hur räknar man ut gödningsmängden?
            Du menar hur du ska räkna ut hur mycket du ska öka näringsmängden när du ökat ljuset?
            Tyvärr så går det inte att räkna ut. Man måste observera växterna och se hur dom växer, om dom får näringsbrister osv.
            Att du fått alger vid ökad ljus mängd är ETT tecken på att du halkat efter med gödningen.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • jerker_s
              • January 2007
              • 356

              #7
              Det är bara att göra som jag gjort. Du får höja doseringen och observera i 3-4 veckor innan nästa eventuella ändring. Testa med att dubbla dosen och se vad som händer.. Själv är jag uppe i 4 doser/vecka nu...

              Lycka till!
              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

              M.v.h. Jerker

              Kommentar

              • Marcus79
                • August 2007
                • 146

                #8
                Ok, då testar jag att dubbla dosen, undrar en sak till, vid dosering är det nödvändigt med vattenbyte vid varje tillfälle eller går det att tillsätta gödning utan vattenbyte?

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Det går bra att dosera utan vattenbyte.
                  Det gäller att inte dosera allt för mycket bara. Hinner inte växterna göra av med det mesta av gödningen mellan vattenbytena kommer näringsämnen till slut att akkumuleras i karet. Det man eftrsträvar är att hålla en hyffsat jämn näringsnivå under tid och det viktigaste av allt är att man inte står helt utan näring mellan doseringstillfällena.
                  Det är mycket bättre att ligga några gånger över den tänkta dosen än att hamna på noll. Lite fingertoppskännsla krävs, men ta det bara lungt och öka lite i taget och var inte för ivrig att se resultat så går det fint.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Marcus79
                    • August 2007
                    • 146

                    #10
                    Tackar för alla svar , det blir till att experimentera lite framöver. Hör av mig om jag behöver nån mer hjälp

                    Kommentar

                    • Marcus79
                      • August 2007
                      • 146

                      #11
                      Nu har jag en fråga igen ang. algerna!

                      Har sett att jag fått några hår liknade långa alger på vissa enstaka blad som inte ser ut som trådalger då de är grå till färgen och inte har samma form. Undrar o det är tofsalger men är inte riktigt säker. Skickar en bild.

                      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                      Vet att man kan få tofsalger när det uppstår co2 svängningar men jag har inte kört med mäsk på två månader då jag tänkt köpa en tubanläggning. Kan de uppstå ändå vid tex. vattenbyten?

                      Mvh Marcus

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Nja, toffsalger tror jag inte. Snarare Staghorn alger
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

                          #13
                          Rulla upp allla alger du kan finna på en pinne eller gammal tandborste. Fiskar som Black Molly kan äta de gröna trådalgerna. Mina försvann till sist när jag halverade den rekomenderade dosen av microgödning (järn bla.)
                          Qui audet adipiscitur!

                          Kommentar

                          • Marcus79
                            • August 2007
                            • 146

                            #14
                            Har läst i lite trådar ang. staghorn och det verkar inte vara det lättaste att bli av med. Läste även att om man inte kör med co2 bör man inte byta vatten allt för ofta. Nån som kan styrka det?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Om det varit toffsalger hade färre vattenbyten kanske varit på sin plats, men nu är det Staghorn som snarare är ett tecken på för stor fisklast/övermatning eller att det legat någon död fisk och ruttnat. Rulla upp dom på en grillpinne som MattiasL redan föreslagit. Dom försvinner normalt sett lika snabbt och plötsligt dom kom.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...