torrdosering en fundering??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paroonen
    • April 2007
    • 282

    torrdosering en fundering??

    jag bara tänkte att jag skulle kanske börja torrdosera i stället för blanda nytt nästan en gång i veckan.
    jag kör med standardblandade portionsförpakningar.
    jag gör åt med 3,5 dl i veckan.(75%)
    så min fråga är om vi tex tar kno3 50g så borde det bli 37,5g i veckan jag brukar häla i tre gånger i veckan 37,5/3=12,5g per gång??
    har jag rätt??
    går det blanda alla ämnena i en å samma påse?
    tänkte jag skulle göra portionspåsar så jag slipper mäta varje gång utan bara kunde hälla i
    skulle detta funka tro?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    De har ju inte riktigt samma struktur på pulvren så det finns ju en viss risk att det skiktar sig så att du plötsligt doserar mer av något ämne, men blandar man ordentligt så borde det väl inte vara några problem.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Med standard "portionspåsar" så menar du 50g KNO3, 8g KH2PO4 resp. 8g NutriSI eller?

      Isf ger det ~6ppm NO3, ~1ppm PO4 rep ~0.1ppm Fe.
      Knappa in dom näringsvärdena i min kalkylator, glöm inte att ange akvarie storlek, och välj torrosering.
      Om du vill blanda alla pulver tillsammans får du summera vikten av resp. ämne för att få fram hur mycket av din torr-mix du ska dosera.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Paroonen
        • April 2007
        • 282

        #4
        jag menade att jag skulle blanda en påse med alla ämnena i för ett doseringstillfälle tex 12,5g kno3 2g KH2PO4 2g nutrisi i
        så jag gör av med tre sådana påsar i veckan
        går detta blir det samma som när jag doserar från flaskor?
        funkar det att göra så?

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jupp, det funkar.
          För att förhindra att fiskarna sätter i sig pilvret när du doserar kan du röra ut det i ett glas vatten först bara.

          Sen är ju frågan om mängderna du nämner är korrekt. 12,5g KNO3, 2g KH2PO4 och 2g NutriSI ger torrdoserat ~6ppm NO3, ~1ppm PO4 och ~0.1ppm Fe i 1200 liter

          Hur stort kar har du?
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Paroonen
            • April 2007
            • 282

            #6
            mitt kar är på 540 och jag har mycket växter i
            kör med co2 å 0,44w/l ljus

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ok, ja då är det nog rätt "normal" mängd ändå. Dvs du kör ungefär 3st dubbeldoser i veckan om jag fattade det hela rätt.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Paroonen
                • April 2007
                • 282

                #8
                hur vet man vilka näringsvärden man önskar i kalkylatorn
                och hur funkar ppm

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Nja, man litar på någon/några som testat och kommit fram till något bra
                  Sen kan man ju alltid dra sutsatser av egna observationer också.
                  Man kan väl säga att så länge man inte ser några näringsbrister så är man på rätt väg.
                  Man får också tänka på att man alltid ska ha näring tillgängligt för växterna.
                  Att doser tex 5ppm NO3 är en sak, men man får alldrig hamna på 0. Därav högre dosering i vissa kar eller flera doseringar mellan vattenbyten.

                  ppm betyder "parts per million", vilket förenklat kan jämställas med mg/l, "milligram per liter".
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...