Svartalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    Svartalger?

    Hej! jag har tidigare haft lite problem med näringsbrist som visat sig i olika former. Nu växer det bra och alla växter ser ut att trivas (med ca 4 doser PMDD/vecka), dock ser det ut som om jag har svartalger på mina Anubias nana. Någon som kan ge sig på en gissning av varför dessa trivs på mina Anubias? Jag upplever att de som står mer skuggigt inte har lika mycket på sig, kan det vara så att de står för ljust?
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Jag gissar att alger växer på dem för att de inte trivs.. Sen vad som är anledningen till det vet jag inte...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Nja, klart att alger också vill ha ljus, men att dom står för ljust behöver ändå inte vara anledningen.
      Just anubias växer ju sakta så algerna har ju större chans att sätta sig där än på en snabbväxande växt.

      Mina anubias blev faktiskt mer algfria när jag fick mer ljus i karet, dvs dom växer snabbare/trivs bättre och konkurerar ut algerna bättre.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        #4
        Då kanske det kan vara så att eftersom de växer så pass långsamt inte än har börjat konkurera ut algerna. Att de snabbare växterna kanske suger åt sig näringen först att Anubiasen inte "hunnit med". Ska kanske tilläggas att jag ganska nyligen höjt doseringen (till 4 doser/vecka). Jag har alltså höjt i omgångar för att studera växterna och se om de blir bättre. Straxt innan höjningen från 3 doser till 4 doser/vecka tyckte jag att alla växter såg fina ut och verkar trivas, utom just anubiasens fula alger och att svärdplantorna växer lite långsamt. Jag tog därför en chansning och testat att höja ytterligare, dock visste jag inte om algerna berodde på fortsatt näringsbrist eller för mycket ljus. Men då kanske jag är inne på på rätt spår nu då, med tanke på era svar... Får vänta ytterligare ett par veckor och se vad som händer..

        Tack för hjälpen!
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Du är nog inne på rätt spår.
          För mycket ljus kan man "aldrig" få. Däremot för lite gödning.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...